• alla har olika åsikter

    förslag till killes 4års kalas

    Vet att jag är ute i väldigt god tid nu men jag har börjat fundera på sonens kalas.

    Han fyller 4 år i mitten av oktober och jag funderar på hur man ska göra.

    - Kalas på Lekland för han med några kompisar

    - Bara fika hemma

    - Hyra lokal och ha fiskdamm och kanske tipspromenad?

    Vi bor i en 4a på 108 kvm så vi har inte platsen och orken till att ha en massa barn och vuxna här.

    Förslag? :)

  • Svar på tråden förslag till killes 4års kalas
  • whitestar

    Bra förslag, dock av egen erfarenhet så lite tips.
    Kalas på lekland med 4- åringar kräver vuxen tillsyn antingen av att deras föräldrar är med el. Flera vuxna som engagerar sig.
    På lokal så kan det bli rörigt så passande lekar/ tidsfördriv behövs. Går ju hyra gympahallar där det är större yta att leka på exempelvis. Om ni har trångt hemma kanske ni kan ha kalaset ute, ev. Vid en lekpark.

  • Dixie

    Lekland för 4åringar hade jag aldrig kört - rörigt, högljutt och svårt att hålla koll på barnen.....

    Jag hade haft kalas hemma, behöver ju inte bli så stor sak - sonen får bjuda in 5-6 kompisar, bjud på varmkorv och bröd, lite lekar och sedan tårta! 

  • mammalovis

    Nu hade vi inget 4-årskalas då hon ändå var sjuk i den vevan vi kunde haft kalas och hon proppsade inte på det.

    Däremot hade jag inte gjort någon större apparat av det. En 6-åring bjöd alla i förskoleklasen hem till både henne och syrran då de hade dubbelkalas. I helgen hade en annan tjej kalas i en gympasal, men det missade vi p g a vattenkoppor. För egen del känns 4-5 kompisar som hon gärna leker med lagom. De hinner ju ändå inte umgås med alla ändå om det är en massa ungar och det blir mer spring.

  • Alexi

    Ett fyraårskalas ska vara litet, absolut inte på lekland! Båda barnens fyraårskalas har varit enkla och mysiga och hemma. Vi har bjudit 4-5 barn (föräldrarna har kommit med för alla barn utom ett) och haft fika och sen fri lek, avsluta med fiskdamm. Supermysigt och väldigt uppskattat av alla.

  • alla har olika åsikter
    Alexi skrev 2015-05-24 08:18:32 följande:

    Ett fyraårskalas ska vara litet, absolut inte på lekland! Båda barnens fyraårskalas har varit enkla och mysiga och hemma. Vi har bjudit 4-5 barn (föräldrarna har kommit med för alla barn utom ett) och haft fika och sen fri lek, avsluta med fiskdamm. Supermysigt och väldigt uppskattat av alla.


    mammalovis skrev 2015-05-23 22:04:13 följande:

    Nu hade vi inget 4-årskalas då hon ändå var sjuk i den vevan vi kunde haft kalas och hon proppsade inte på det.

    Däremot hade jag inte gjort någon större apparat av det. En 6-åring bjöd alla i förskoleklasen hem till både henne och syrran då de hade dubbelkalas. I helgen hade en annan tjej kalas i en gympasal, men det missade vi p g a vattenkoppor. För egen del känns 4-5 kompisar som hon gärna leker med lagom. De hinner ju ändå inte umgås med alla ändå om det är en massa ungar och det blir mer spring.


    Dixie skrev 2015-05-23 20:07:47 följande:

    Lekland för 4åringar hade jag aldrig kört - rörigt, högljutt och svårt att hålla koll på barnen.....

    Jag hade haft kalas hemma, behöver ju inte bli så stor sak - sonen får bjuda in 5-6 kompisar, bjud på varmkorv och bröd, lite lekar och sedan tårta! 


    whitestar skrev 2015-05-23 17:20:18 följande:

    Bra förslag, dock av egen erfarenhet så lite tips.

    Kalas på lekland med 4- åringar kräver vuxen tillsyn antingen av att deras föräldrar är med el. Flera vuxna som engagerar sig.

    På lokal så kan det bli rörigt så passande lekar/ tidsfördriv behövs. Går ju hyra gympahallar där det är större yta att leka på exempelvis. Om ni har trångt hemma kanske ni kan ha kalaset ute, ev. Vid en lekpark.


    tanken är att föräldrarna till de flesta barnen ska vara med. Så ha kalas hemma då med föräldrar till 5 barn + barnen blir kaos vilket jag inte orkar med.

    Kom även på nu om det blir lokal så kanske man kan ha fiskedamm och 5 kamp eller något. Tex tipspromenad som föräldrarna får gå med och läsa för barnet, tex vilken färg har Hulken. Tankar om det? :)
  • Alexi

    Men jag fattar inte, vadå kaos?? Fyraåringar är inte så vilda. Bjud 4-5 barn. Man har fika i början och då har man de andra föräldrarna till stöd, sen leker barnen med födelsedagsbarnets leksaker (utforskar barnets rum), och under tiden bjuder man föräldrarna på kaffe. Sen sista halvtimmen fiskdamm och ätande av innehåll i påsen.

    Hur enkelt som helst och lugnt och trevligt. Fyraårskalaset har överlägset varit mysigast.

  • alla har olika åsikter
    Alexi skrev 2015-05-24 20:00:04 följande:

    Men jag fattar inte, vadå kaos?? Fyraåringar är inte så vilda. Bjud 4-5 barn. Man har fika i början och då har man de andra föräldrarna till stöd, sen leker barnen med födelsedagsbarnets leksaker (utforskar barnets rum), och under tiden bjuder man föräldrarna på kaffe. Sen sista halvtimmen fiskdamm och ätande av innehåll i påsen.

    Hur enkelt som helst och lugnt och trevligt. Fyraårskalaset har överlägset varit mysigast.


    Av sonens kompisar så är det bara en som är lugn att leka med. De andra skriker, grinar för de inte får som de vill, kastar saker osv och ljudnivån tar kol på en verkligen. Kaos.
  • Alexi

    Även hemma hos andra? Min erfarenhet är att på kalas så blir de flesta rätt blyga och försiktiga. Och dessutom är ju föräldrarna med och kan styra upp. Och ljudnivån blir ju densamma i en hyrd lokal.

  • whitestar

    Av egen erfarenhet så är 4- åringar inte jätteintresserade av organiserade lekar, dom är nöjda med att leka med varann el. Undersöka leksakerna hos kalasbarnet. Tipsrunda tror jag är bättre när dom är äldre, 4- åringar är nog inte såå intresserade av sånt. Om dom nu är sp vilda som du skriver så är det nog bäst att bara bjuda få, nära vänner till barnet o bara vara hemma!

Svar på tråden förslag till killes 4års kalas