• Anonym (Diana)

    Föräldrapenning + arbete

    Hejsan!

    Jag skulle vilja vara föräldraledig en eller två dagar i veckan och undrar om min arbetsgivare måste gå med på detta? Får jag själv i så fall bestämma vilka dagar och i vilken omfattning?

    Undrar också, måste jag ta ut föräldrapenningen om jag får ansökan godkänd från min arbetsgivare eller kan jag låta bli att ta ut f-dagarna för att spara dagar? Förstår att mitt SGI sänks, men tänker mer på om det är tillåtet.

    Min sista fråga är; har jag rätt att både gå ned till 75 % OCH ta ut 2 dagars f penning i månaden?

    Med vänlig hälsning,

  • Svar på tråden Föräldrapenning + arbete
  • Försäkringskassan

    Hej


    Det är föräldraledighetslagen som styr detta varför du ska vända dig till din arbetsgivare eller fack med dina frågor.


     


    Faktablad  föräldraledighetslagen


    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d6e5d3ad-ad8a-43b5-a875-03e38f413e5b/4069_foraldraledighetslagen.pdf?MOD=AJPERES


     


    Hur mycket föräldrapenning du kan ta ut per dag beror på hur mycket du arbetar i förhållande till normal arbetstid för en heltidsarbetande inom yrket. Du kan ta ut


    ? hel föräldrapenning om du inte arbetar alls


    ? tre fjärdedels föräldrapenning om du arbetar högst en fjärdedel av normal arbetstid


    ? halv föräldrapenning om du arbetar högst hälften av normal arbetstid


    ? en fjärdedels föräldrapenning om du arbetar högst tre fjärdedelar av normal arbetstid


    ? en åttondels föräldrapenning om du arbetar högst sju åttondelar av normal arbetstid.


     


    Faktablad föräldrapenning


    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/76573377-cea7-4eda-8e7d-f93bb6f62d0a/ff_4070_foraldrapenning1501.pdf?MOD=AJPERES 


    Hälsningar


    Robin, handläggare

  • Anonym (Diana)

    Men får man vara "föräödraledig" från sin anställning och sedan inte ta ut någon föräldrapenning? Detta från att barnet fyllt 18 månader. Arbetsgivaren kan väl inte få reda på om man faktiskt tog ut föräldrapenningen eller var hemma oavlönat?

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Om du är föräldraledig mot arbestgivaren efter barnets ettårsdag utan att faktiskt ta ut föräldradagar så finns det en risk att din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) sänks eller helt tas bort, vilket kan påverka din ersättning i framtiden. Men det är inte olagligt. Men jag rekommenderar hellre att du i alla fall tar ut lägstanivådagar för att på så sätt skydda din SGI men samtidigt spara på de sjukpenninggrundande dagarna.


     


    Innan du beslutar dig för hur du ska göra så ring gärna vårt kundcenter så vi kan kolla i just ditt ärende då din fråga är komplex.


     


    Hälsningar


    Lina, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning + arbete