• Babymama

    Hur funkar mjölkproduktionen? Vara iväg från sexmånaders bebis några timmar

    Hej alla amningskunniga!

    Min son blir snart sex månader och jag delammar honom sen han var en månad gammal. Jag ammar varje gång han visar tecken på hunger, och sen får han flaska om han verkar hungrig efter amningen. Vi trivs jättebra med detta båda två och jag hoppas att han ska vilja fortsätta delamma länge till. Till min fråga, om några veckor ska jag på möhippa under en dag, och jag ska isåfall lämna sonen hemma med min man. Jag kommer inte vara så långt borta, så för att kunna vara iväg utan sonen tänkte jag ev åka hem och amma honom några gånger (två?). Men, nu oroar jag mig lite för det här med mjölkproduktionen. Helamning var av olika skäl inget alternativ för oss, men något jag egentligen hade velat, och jag är så himla glad att sonen fortfarande trivs med att ammas trots att han äter flaska flera gånger per dygn. Nu oroar jag mig för att amningen ska gå förlorad om jag inte ammar honom lika frekvent under den dag han inte är med mig hela tiden. Vet ni hur det fungerar? Jag vet faktiskt inte hur ofta han ammas, för jag erbjuder honom ofta och han kan snutta ganska ofta. Ibland två gånger per timme, ibland kan det dröja kanske fyra timmar mellan amningar dagtid (när han sover). Nattetid äter han inte längre, utan sover från ca 20-06 då han ammas igen.

    Det här blev långt och rörigt, men vad händer om jag ammar honom kanske bara två gånger under 12 timmar istället för våra normala 6-10 ggr? Sinar min mjölk omedelbart? Eller har det ingen betydelse nu när vår delamning är så pass etablerad? Om mjölken riskerar att sina så vill jag inte chansa och isåfall får jag försöka ta med sonen på möhippa (men skulle helst slippa eftersom aktiviteterna inte är så barnanpassade). Förstår såklart att han kan komma att föredra flaskan när som helst, så det är inte min fråga. Mycket tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur funkar mjölkproduktionen? Vara iväg från sexmånaders bebis några timmar
  • Babymama

    Ska tillägga att jag har bröstpump men att det inte funkar speciellt väl. Får aldrig ut mer än kanske 30-40 ml och det tar lång tid och gör ont. Så det känns inte som ett alternativ..

  • mammalovis

    Jag delammade vid 6 månader när jag började jobba morgon, dag och kväll inom äldreomsorgen. Dilemmat för min del var att brösten började spänna, så jag fick pumpa/mjölka ur för att inte må dåligt. Sedan ammade jag när jag kom hem både på dagen och natten. Minns inte hur ofta hon åt totalt, men hon fick gröt och smakportion av mat i alla fall av pappan. Min utpumpade mjölk ville hon inte ha. Vi började introducera vid fyra månader just med tanke på att jag skulle börja jobba. Så på en dag lär inte produktionen upphöra, men brösten kan bli väl spända.

  • Babymama

    Tack för svar mammalovis och Gardnerella! Anledningen till att jag oroar mig är att mitt äldsta barn blev så missnöjd vid bröstet när hon började sova hela nätter och jag inte ammade lika ofta av den anledningen. Då var brösten spända och gjorde ont på morgonen första dagen efter, men sen kändes det verkligen som att min mjölk minskade och det slutade

  • Babymama

    det slutade med att hon vägrade bröstet redan vid tre månader. Nu är jag så himla noga med att erbjuda ofta dagtid för att jag inte vill att samma sak ska hända igen med sonen. Hade varit så skönt att kunna läsa någonstans att "mjölken sinar först efter tre dygn utan amning" eller liknande :) Hur som helst, bra att höra era erfarenheter! Tack!

  • Babymama

    Hej Zebrahäst! Tack! Jag upplevde samma sak när min dotter som nu är några år gammal slutade amma. Men det kändes ändå som att det snabbt var mindre mjölk i brösten från den dagen hon åt mer sällan, skulle liksom vilja veta att det inte är så det funkar. Förstår att det inte blir helt tomt, såklart, men jag vill ju helst ha precis samma mängd dagen mjölk efter möhippan jag ska på, som dagen innan :)

  • Zebrahäst
    Babymama skrev 2015-05-24 10:04:57 följande:

    Hej Zebrahäst! Tack! Jag upplevde samma sak när min dotter som nu är några år gammal slutade amma. Men det kändes ändå som att det snabbt var mindre mjölk i brösten från den dagen hon åt mer sällan, skulle liksom vilja veta att det inte är så det funkar. Förstår att det inte blir helt tomt, såklart, men jag vill ju helst ha precis samma mängd dagen mjölk efter möhippan jag ska på, som dagen innan :)


    Ja jag förstår det. Men det är nog inga problem. :) tror det är mer att du kanske får ont i brösten istället
  • Dockan

    Man brukar säga att om du slutar amma är det värst dag 3 och 7/10.

    Det tar ett tag för det och sina. Exakt lika är det kanske inte dagen efter men ammar du fritt som du verkar föra ordnar det sig. Mer dina bröst du ska vara rädd om.

    Av olika skäl höll jag på och ge upp amningen runt 1 mån (jag trodde det hade sinat helt men var stress som störde utdrivningen). Sen jag skulle pumpa för att lätta trycket 2 dgr senare kunde jag pumpa för alla mål, så då tog jag upp amningen igen och helammade till matintroduktionen. Alltså en paus på 48 h tidigt i amningen men kunde komma tillbaka. :)

  • Anonym föräldraledig

    Jag jobbar halvtid med min 7 månaders. När jag är på jobbet får hon mat av pappa och när jag är hemma så ammar jag eller ger mat, lite beroende på vad vi gör. Längsta tiden jag varit borta är 10 timmar, och det gick bra. Sen är det säkert individuellt hur fort mjölken sinar. Det enda problem jag har haft är att brösten spänner och att det kan läcka en del mjölk.

  • Rocket Mania

    Alltså, det här är väl inte vad du vill höra men visst kan amningen gå åt pipan om du är borta en hel dag. Speciellt troligt är det väl inte men små barn är oberäkneliga och nyckfulla.

    Jag har flera vänner som tappat amningen efter EN dag på flaska (just möhippor faktiskt) medan andra kan vara borta i över en vecka och sedan fortsätta som inget har hänt.

    Kommer du hem och ammar ett par ggr skulle jag tro att det går bra men det är bara vad jag sitter och tror.

  • Babymama
    Rocket Mania skrev 2015-06-01 08:39:57 följande:

    Alltså, det här är väl inte vad du vill höra men visst kan amningen gå åt pipan om du är borta en hel dag. Speciellt troligt är det väl inte men små barn är oberäkneliga och nyckfulla.

    Jag har flera vänner som tappat amningen efter EN dag på flaska (just möhippor faktiskt) medan andra kan vara borta i över en vecka och sedan fortsätta som inget har hänt.

    Kommer du hem och ammar ett par ggr skulle jag tro att det går bra men det är bara vad jag sitter och tror.


    Alltså Rocketmania, det är faktiskt detta jag vill höra! För det är just det jag oroar mig för. Med min dotter som nu är två kändes det som att amningen sabbades av att hon sov en hel natt utan att äta. Det är säkert väldigt olika hur länge man kan vara ifrån amningen utan att mjölken sinar, men jag anar att jag inte är en av de som kan göra långa uppehåll.. Det blir nog att jag tar med mig gossen på förmiddagen och lämnar honom hemma efter lunch, och sen får han vara med på kvällen igen, då ska vi ändå vara hos oss. En möhippa är inte värd att riskera vår fina amning, jag hade aldrig förlåtit mig själv om det gick fel. Är så glad att han ammar fortfarande trots flaska. Tack för ditt svar. Och tack alla ni andra, skönt att få höra hur det funkar för er!
Svar på tråden Hur funkar mjölkproduktionen? Vara iväg från sexmånaders bebis några timmar