• Grumpy88

    Buffémat, hur funkar det?

    Tänkte ha buffe mat på min dotters födelsedags kalas. Då jag är totalt värdelös på matlagning så känns detta som en stor utmaning. Har ni några tips på god ENKEL buffe mat som räcker till ca 15 personer! Tacksam för alla råd!!

  • Svar på tråden Buffémat, hur funkar det?
  • grind

    Rostbiff och potatissallad som bas funkar om det är ett enkelt kalas.

    Personligen föredrar jag dock att utgå från parmaskinka och göra italiensk buffé. Väldigt enkelt och gott.

  • Gryntroll

    Är det 15 barn?

    I så fall hade jag låtit dem plocka fritt från skålar med ex naturell pasta, pasta m pesto, korv "slantar", små köttbullar, kycklingbitar, ostkuber, majs, oliver, feta, körsbärstomat, ruccola osv. Så att de gör en egen pastasallad.

  • Gryntroll

    Annars kör på två varianter av kallskuret/ charketurier (ex rostbiff, kalkon, parmaskinka, god salami ca 100-150 g per person har jag för mig i buffeportion), sallad, pasta m pesto, egna skålar med ex oliver, soltorkad tomat, inlagd feta, rädisor, någon "röra" typ tapenad och gremoalta (mixade örter, citronskal, vitlök och olja) och en hård ost och en dessert ost, ett gott mjukt bröd och ex digestive.

  • Grumpy88

    Tack för alla svar! Jag var nog otydlig! Min dotter fyller 1 år så buffén är då mer tänk till oss vuxna. Rostbiff och liknande köper man det på chark då?

  • GlitterLina
    Grumpy88 skrev 2015-05-24 10:15:51 följande:

    Tack för alla svar! Jag var nog otydlig! Min dotter fyller 1 år så buffén är då mer tänk till oss vuxna. Rostbiff och liknande köper man det på chark då?


    De flesta stora livsmedelsbutiker tex, ica..

    Har buffé fat man kan beställa.

    Googla
  • Alexi

    Paj är väldigt bra på buffeer, går att göra i förväg och sen bara värma en timma innan.

    Kallskuret kött/fisk, en rejäl sallad, paj och sen lite bröd, ost och vindruvor typ räcker fint.

  • Grumpy88

    Jag har kikat lite på olika ica här omkring men jag tycker det är lite väl dyrt att lägga nästan 1500kr på bara mat. Eller är jag snål då? Det är mitt första barn så jag vet inte riktigt hur det brukar se ut. Pajer låter jätte gott! Men när jag tänker paj får jag lite panik är det inte komplicerat att göra? Pajskal olika fyllningar, låter som det blir katastrof för mig xD jag har funderat på att göra två eller tre stora pastasallad med olika protein i och sedan olika bröd med olika ostar och sen lite frukt som druvor etc till eller blir det också för snålt?

  • Alexi
    Grumpy88 skrev 2015-05-24 12:03:11 följande:

    Jag har kikat lite på olika ica här omkring men jag tycker det är lite väl dyrt att lägga nästan 1500kr på bara mat. Eller är jag snål då? Det är mitt första barn så jag vet inte riktigt hur det brukar se ut. Pajer låter jätte gott! Men när jag tänker paj får jag lite panik är det inte komplicerat att göra? Pajskal olika fyllningar, låter som det blir katastrof för mig xD jag har funderat på att göra två eller tre stora pastasallad med olika protein i och sedan olika bröd med olika ostar och sen lite frukt som druvor etc till eller blir det också för snålt?


    Men varför ska du ha buffé eller ens bjuda på mat om du är så pass nojjig för det? Vi brukar bara ha fika på barnens födelsedagar. 
  • Grumpy88
    Alexi skrev 2015-05-24 13:17:30 följande:

    Men varför ska du ha buffé eller ens bjuda på mat om du är så pass nojjig för det? Vi brukar bara ha fika på barnens födelsedagar. 


    Vi är såpass stor familj så vi kommer dela upp det och ha två kalas. På min sida kommer jag bara ha fika. Men på hans sida är det mer tradition att man bjuder hela familjen på mat osv vid födelsedagar. Så det är egentligen mer för hans skull jag gör det. Annars skulle jag bara ha haft fika.
  • grind

    Bättre att bjuda på middag om du vill komma billigt undan.

Svar på tråden Buffémat, hur funkar det?