• Morotssoppan

    Tidiga graviditetstecken

    Jag blir tokig på att vänta! Vi har försökt bli gravida sedan december förra året, och dagarna innan BIM varje månad är en pina... Har BIM nästa lördag/söndag, så det är en vecka kvar. Mina bröst är tunga, ömma och sticker ibland. Jag har gula flytningar (ursäkta...), som hela tiden känns som när jag ska få mens. Som att det rinner till nästan. 

    Det jobbiga är att enda sedan vi började försöka så har jag känt de här symptomen nästan varje månad, har heller aldrig haft så riklig mens som nu. Kan ju vara så att jag innan inte tänkte inte så mycket på det, men nu när jag är medveten om det så känns det mycket.. 

    Jag är också väldigt trött, men det kan bero på andra saker. Våren har varit rätt jobbig när det gäller bland annat jobb, skola och sjukdomar. Just nu är jag mitt uppe i en tentaperiod, och stressen är på hög nivå. Jag försöker tänka att det nog inte varit meningen att det ska ha tagit sig nu eftersom vi har haft så mycket med annat.. Men det är svårt, stressar väldigt lätt upp mig och mår dåligt. 

    Jag har läst flera trådar här på FL om graviditetssymptom, men tar upp frågan här igen. Hade ni några tecken innan BIM? Och i så fall vilka? 

    Är det någon som också reagerat med tydliga tecken flera gånger utan att vara gravid?

  • Svar på tråden Tidiga graviditetstecken
  • carrolinea

    Nope inget tecken alls förutom att jag kände på mig att mensen inte skulle komma typ dagen innan, eftersom jag inte hade vanliga pms symptom. Men det kunde lika gärna bara betytt att mensen var försenad ngn dag.

  • hulda83

    De enda tecknen jag hade var att de bruna flytningar som jag brukar få 1-2 dagar innan mens inte dök upp, samt att brösten kändes större (vilket jag kände först dagen före BIM) I övrigt fick jag småfinnar precis som jag brukar få innan mens. Men ingen mens dök upp och jag tog ett gravtets på Bim som var superpositivt. :)

  • maysus

    Åh, jag känner så igen mig i det du skriver...
    Tycker oxå att jag känner symptom varje månad. Man känner ju efter extra mycket hela tiden. Men jag försöker att låta bli :P
    Det jag känner annorlunda denna månaden är att jag får som håll-känsla flera gånger om dagen, vilket jag inte kan säga att jag vart med om förut. Och ett slags tryck neråt (typ mot snippan och rumpan, ha ha!) Sen har jag en konstig smak i munnen, inte blodsmak eller metallsmak, utan nåt annat. Kan inte förklara hur det känns...
    Annars är det det vanliga. Typ molande värk, som innan mensen. Det hugger till i bröstvårtorna ibland, men det kan lika gärna vara pms. Jag känner mig inte tröttare än vanligt, men jag kissar mer än jag brukar och kisset luktar starkt. Har vart uppblåst och dålig i magen, men det är inte heller ovanligt :/
    Mitt humör har verkigen vart upp och ner och folk har frågat mig varför jag är så sur (brukar vara på rätt gott humör hela tiden). Har inte tänkt på det själv men efter att flera har frågat så tänkte jag efter och jag har faktiskt vart mer lättretlig än vanligt. Stört mig på saker som jag inte brukar bry mig om och jag har ena stunden vart supergrinig för att skratta i nästa. Och haft nära till tårar flera gånger... Men jag tar allt med en nypa salt för jag har inbillat mig förut ;)
    Har BIM om 2 dagar så vi får väl se. Jag brukar få bruna flytningar ett par dagar innan, men inget ännu...

    Vi får väl hålla tummarna åt varandra :D

  • maysus

    En liten uppföljning :)
    Var i tvättstugan och kom på fler "symptom"
    Har haft halsbränna till och från varje dag i ett par veckor. Det hugger till i sidorna av magen ibland. Inte som håll-känslan jag skrev utan detta är nåt annat. Det är när jag suttit ner och ställer mig upp, eller suttit still ett tag och sen ändrar sittställning. Även när jag vart och kissat kan jag känna att det hugger till...
    Ett par sura uppstötningar har jag haft. Och vääääldigt god aptit!! Fast det kan jag ju ha ibland innan mens oxå, så inte detta heller nåt ovanligt...
    Det borde verkligen vara större skillnad på grav-symptom och pms!! Ha ha!

  • Morotssoppan
    maysus skrev 2015-05-24 17:01:40 följande:

    Åh, jag känner så igen mig i det du skriver...
    Tycker oxå att jag känner symptom varje månad. Man känner ju efter extra mycket hela tiden. Men jag försöker att låta bli :P
    Det jag känner annorlunda denna månaden är att jag får som håll-känsla flera gånger om dagen, vilket jag inte kan säga att jag vart med om förut. Och ett slags tryck neråt (typ mot snippan och rumpan, ha ha!) Sen har jag en konstig smak i munnen, inte blodsmak eller metallsmak, utan nåt annat. Kan inte förklara hur det känns...
    Annars är det det vanliga. Typ molande värk, som innan mensen. Det hugger till i bröstvårtorna ibland, men det kan lika gärna vara pms. Jag känner mig inte tröttare än vanligt, men jag kissar mer än jag brukar och kisset luktar starkt. Har vart uppblåst och dålig i magen, men det är inte heller ovanligt :/
    Mitt humör har verkigen vart upp och ner och folk har frågat mig varför jag är så sur (brukar vara på rätt gott humör hela tiden). Har inte tänkt på det själv men efter att flera har frågat så tänkte jag efter och jag har faktiskt vart mer lättretlig än vanligt. Stört mig på saker som jag inte brukar bry mig om och jag har ena stunden vart supergrinig för att skratta i nästa. Och haft nära till tårar flera gånger... Men jag tar allt med en nypa salt för jag har inbillat mig förut ;)
    Har BIM om 2 dagar så vi får väl se. Jag brukar få bruna flytningar ett par dagar innan, men inget ännu...

    Vi får väl hålla tummarna åt varandra :D


    Ja precis, man känner varenda liten grej i kroppen!


    Samma här, dålig i magen och uppblåst. Men det är också vanligt för mig innan mens och jag har laktosmage, så det kan förklaras med andra saker än graviditet. Känner även igen mig i det du skriver om humöret? Det är verkligen upp och ner! Min man har varit borta ett tag och kom hem idag, och jag var känslosam som vanligt (stress för tentor och barn och annat), och så när han gjorde saft så blev jag ledsen när jag sen upptäckte att det inte var iskallt vatten :S känner mig helknäpp!


    Ja, det borde vara tydligare tecken när man är gravid! Önskar att jag fick något väldigt annorlunda så att jag visste direkt. Nu spekulerar man över allt.


    Åh, då har du inte så långt kvar! Håller verkligen tummarna :D Får jag fråga hur länge ni har försökt?
  • maysus

    Humöret är knäppt ju. Igår började jag nästan att gråta när min dotter blev överlycklig för att hon fick följa med en kompis till Liseberg, ha ha!!!

    BIM -1 idag... Brukar ha mensvärk ett par dagar innan men känner inget alls. Vaknade däremot med håll i sidan. Har aldrig hänt förut. Men annars har jag inte känt nåt utöver det jag skrev igår.

    Jag har en dotter sen innan men hon fyller 10 i år. Och hon var inte planerad så då gick jag ju inte och kände efter. Kom bara på att mensen var sen och tog ett test. Fick väldigt ömma bröst några veckor senare och kissade väldigt mycket. Det är det jag kommer ihåg.

    Sen var jag gravid för 6 år sedan men det var extremt dålig tajming så valde att göra abort :/ Då märkte jag bara av att jag blev extremt åksjuk. Och mensen var sen. Och sen blev jag sugen på gröna äpplen!! Men inte så mycket mer än så... Då kände jag ju inte heller efter så kan ju hända att jag hade vissa symtom då med. Vet att jag var på dåligt humör ett par dagar innan jag testade positivt.

    Klart du får fråga! :) Grejen är att vi inte har försökt direkt. Låter väl konstigt... Men min pojkvän har inga barn sen tidigare och jag har som sagt en dotter på snart 10 år.

    Vi har pratat om barn och vi skyddar oss inte utan har mest sagt att "blir det så blir det". Vi vill ju båda ha barn. Fast jag visste inte att jag ville det så mycket som jag faktiskt gör. Har förstått det allt eftersom... När jag blir jättebesviken varje gång mensen dyker upp. Och jag blir både ledsen och glad när jag ser små bebisar och gravidmagar. Ledsen för att jag själv vill och glad för deras skull :)

    Hur länge har ni försökt? Har ni barn sen innan?

  • maysus

    Oj, läste nu att ni försökt sen december förra året :) Så du behöver inte svara på det ;)

    Det är ungefär samtidigt som jag kände att det verkligen var dags :D

  • skepparbarn

    Det finns ju något som heter skengravid, vilken jag fick erfara varje dag i ett jävla år. .

    men när jag blev gravid Så visste jag.

    Brösten kändes knappt alls jämfört med pms vid tidigare månader, jag fick äldigy lågt blodtryck och svimmade på bim-4. Testade positivt t bim-3 :) Förstod i efterhand att jag testade positivt på graviditet med ÄLTEST en vecka före BIM. Trodde jag hade två ägglossning ar :)

    Sen blev jag förstoppad ganska precis vid BIM och det höll sig till vecka 22.

  • skepparbarn
    skepparbarn skrev 2015-05-25 10:04:32 följande:

    Det finns ju något som heter skengravid, vilken jag fick erfara varje dag i ett jävla år. .

    men när jag blev gravid Så visste jag.

    Brösten kändes knappt alls jämfört med pms vid tidigare månader, jag fick äldigy lågt blodtryck och svimmade på bim-4. Testade positivt t bim-3 :) Förstod i efterhand att jag testade positivt på graviditet med ÄLTEST en vecka före BIM. Trodde jag hade två ägglossning ar :)

    Sen blev jag förstoppad ganska precis vid BIM och det höll sig till vecka 22.


    Juste, jag hade känningar som kändes som urinvägsinfektion. Det var inte det utan livmodern som tröck mot urinblåsan :) Jag hade vattenklara, lätt grumliga flytningar i mängder hela graviditeten.
  • Morotssoppan
    maysus skrev 2015-05-25 09:17:15 följande:

    Oj, läste nu att ni försökt sen december förra året :) Så du behöver inte svara på det ;)

    Det är ungefär samtidigt som jag kände att det verkligen var dags :D


    Ingen fara! :) Vi har inga barn sedan tidigare. Jag har velat ha barn sedan minst 4 år tillbaka, men min har inte känt sig redo. Tror det är därför jag har tyckt att det varit extra jobbigt, för mig så har jag ju väntat mer än 6 månader... Vi trodde nog inte heller att det skulle vara svårt. Minns att min man sa att han inte hoppades att det skulle ta sig direkt, att det skulle vara för lätt, men att efter tre månader är ju lagom.


    Hade förväntat mig att den här tiden skulle vara spännande, när man bestämt sig och sen försöker. Jag trodde verkligen inte att jag skulle må så här dåligt. Känner igen att man blir ledsen när man ser bebisar och barnvagnar, men glada för deras skull också. Det är många bland våra vänner och i familjen som ska få eller nyss har fått. Det är verkligen jättejobbigt, men jag är ju så glad för deras skull! Men jag måste erkänna att jag tackat nej till att gå på vissa grejer, där jag vet att gravida eller de som nyss fått ska vara med. Det har varit i de dagarna när jag precis tagit test eller fått mens.  


    Då har vi ?försökt? lika länge, hoppas verkligen att det är vår tur nu :)
    Hur gamla är ni? Vi är 24 och 25.
Svar på tråden Tidiga graviditetstecken