• bill

    Rätten att ha hund i bostadsrättsförening

    Hej köpt en bostadsrätt för ca 8 måndaer sedan. När jag köpte blev jag inte infomerad om att det inte vill ha husdjur av mäklaren eller säljaren. Mäklaren blev inte heller infomerad av ordförande av föreningen om detta. Vidare står det inte i stadgarna eller i ordningsreglerna om detta. Men nu när jag köpt en hund, dock ej fått hem den men har kvitto på det, så vill ordförande förbjuda husdjur i föreningen. De vill föra in detta i ordningsreglerna. Detta kan ju inte vara lagligt eller ???

  • Svar på tråden Rätten att ha hund i bostadsrättsförening
  • BCH52

    Det beror helt på vad det står i stadgarna för föreningen. Vilken typ av beslut styrelsen får fatta och vilken typ av beslut som måste tas av medlemmarna.

    Det finns alltså ingen lag som reglerar detta. Däremot får ingen förening införa en regel som är olaglig, t.ex. att inga som inte är svenska medborgare får bo i huset.

  • kvs

    Jag är inte säker, men det känns som en regel som en förening skulle kunna klubba igenom. Dock krävs det två stämmobeslut så gillar du det inte föreslår jag att du masar dig ner till föreningsstämman och gör din röst hörd. Dessutom skadar det inte att skriva ett litet brev till dina grannar där du uppmanar folk att göra detsamma.

  • bill
    okej förtydligande nu handlar det ju om ett retroaktivt beslut efter man redan köpt hunden. och detta tror jag strider mot grundlagen, genom att det bryter mot legalitetsprincipen. Dvs man kan inte straffas för ett brott om det inte finns någon lag för det när brottet begåtts och om en lag införs efteråt kan man inte straffas retroaktivt..
  • Gabriella 009

    Be att få se var det står att Du inte får ha husdjur i lägenheten, om Du nu skulle få ett ok, så lämna inte djuret ensamt, det stör kanske (skäller) folk tycker synd om djuret och håll rent efter det MYCKET att tänka på Lycka till

  • lillisa
    bill skrev 2015-05-24 14:49:27 följande:
    okej förtydligande nu handlar det ju om ett retroaktivt beslut efter man redan köpt hunden. och detta tror jag strider mot grundlagen, genom att det bryter mot legalitetsprincipen. Dvs man kan inte straffas för ett brott om det inte finns någon lag för det när brottet begåtts och om en lag införs efteråt kan man inte straffas retroaktivt..
    Nu har du nog lite otur när du tänker. Vad jag vet strider inte detta mot någon lag. Att dra in legalititetsprincipen och normgivningsmakten är tyvärr inte relevant. 
Svar på tråden Rätten att ha hund i bostadsrättsförening