• Äldre 24 May 12:25
    3854 visningar
    13 svar
    13
    3854

    Känna sparkar utanpå magen?!

    Hejsan! :)


    Jag är gravt överviktig sedan innan graviditeten, och det mesta sitter på magen, så jag har en stor mage, och den berömda hängmagen.. :/ Nu till min fråga.. Ni som varit i samma situation som mig, när kunde ni känna bebisen sparka på utsidan av magen? Jag är i vecka 20 nu och det är första barnet, har precis börjat känna bebis i magen, i stort sett dagligen. Men när kan jag eventuellt förvänta mig att sambon kan få känna också? :) 


    Kommer det någonsin kännas utanpå? Eller är allt fett ivägen? :P

    Här är en otroligt hemsk bild på min tjockismage, som börjar likna lite gravidmage,
    tagen i vecka 19. :) 


    Tack för era svar! :) 

  • Svar på tråden Känna sparkar utanpå magen?!
  • Äldre 24 May 12:33
    #1

    Jag tror det hela handlar om när bebisen är stor nog att sparka utåt så det känns. Vet flera gravt överviktiga som det sparkar ordentligt på "utanför" i vecka 25 och uppåt :) förövrigt så väldigt söt mage du har :*

    Får jag fråga en fråga? Var det lätt att bli gravid och hur länge försökte ni?

  • Äldre 24 May 12:38
    #2

    Jag är också överviktig och precis som du samlas det mesta på magen.

    När jag var i v. 21 kände maken den första sparken. Men sen dröjde till v.23-24 tror jag innan nästa kändes. Sen dess känns sparkarna utanpå magen dagligen. Syns även hur magen studsar är i dag i v.27

  • Äldre 24 May 16:06
    #3

    Kring vecka 23-24 om jag minns rätt.

  • Äldre 25 May 09:46
    #4
    Godbless skrev 2015-05-24 12:33:30 följande:

    Jag tror det hela handlar om när bebisen är stor nog att sparka utåt så det känns. Vet flera gravt överviktiga som det sparkar ordentligt på "utanför" i vecka 25 och uppåt :) förövrigt så väldigt söt mage du har :*

    Får jag fråga en fråga? Var det lätt att bli gravid och hur länge försökte ni?


    Tack för svaret! :) och tack så mycket för komplimangen, det uppskattas verkligen! :D  Absolut får du fråga. För oss var det INTE lätt att bli med barn, tog ca 1,5 år. :( Så riktigt frustrerande. Men vet inte om det beror på övervikten, eller om det helt enkelt bara skulle ta så lång tid. Det är ju olika för alla. 
    dumdummast skrev 2015-05-24 12:38:17 följande:

    Jag är också överviktig och precis som du samlas det mesta på magen.

    När jag var i v. 21 kände maken den första sparken. Men sen dröjde till v.23-24 tror jag innan nästa kändes. Sen dess känns sparkarna utanpå magen dagligen. Syns även hur magen studsar är i dag i v.27


    Åh, vad härligt! :D alltså 21 fullgång veckor (21+) då eller? :) D har jag lite att se framemot nu snart. Hoppas verkligen sambon ska få känna snart så han också kan få ta del av det roliga, och känna att det blir mer verkligt! :) Ååh, vad härligt att det syns. Det ser jag framemot enormt mycket! :D 


    Santin skrev 2015-05-24 16:06:11 följande:

    Kring vecka 23-24 om jag minns rätt.


    Tack för svar! :D Ser fram emot den tiden, när den väl kommer! :D 

  • Äldre 25 May 09:50
    #5
    +1

    Jag har lika mage som du och jag kände utanpå tidigt. Hade dock moderkakan i bakvägg då.

  • Äldre 25 May 11:02
    #6
    BigMami skrev 2015-05-25 09:50:04 följande:

    Jag har lika mage som du och jag kände utanpå tidigt. Hade dock moderkakan i bakvägg då.


    Vad härligt! :D Vet du i vilken vecka du kände, på ett ungefär? Jag har också moderkakan i bakvägg! :)
  • Äldre 25 May 11:07
    #7

    20+3 var det nog exakt han kände. Jag var rädd att han inte skulle känna. Men här är det inga problem. Så det kommer nog snart för dig med

  • Äldre 25 May 11:17
    #8
    dumdummast skrev 2015-05-25 11:07:34 följande:

    20+3 var det nog exakt han kände. Jag var rädd att han inte skulle känna. Men här är det inga problem. Så det kommer nog snart för dig med


    Ja, samma rädsla har jag! Att han aldrig ska få ta del av den troliga känslan! =/ men som sagt, när jag hör att andra i min situation har positiva besked, så tänds hoppet! =) Tack!
  • Äldre 25 May 11:35
    #9
    villbildafamilj skrev 2015-05-25 11:02:48 följande:

    Vad härligt! :D Vet du i vilken vecka du kände, på ett ungefär? Jag har också moderkakan i bakvägg! :)


    Oj.. Ja det var i alla fall långt före ultraljudet i v 19 Låångt ner vid typ troskanten eller så.
  • Äldre 25 May 11:48
    #10
    BigMami skrev 2015-05-25 11:35:00 följande:
    Oj.. Ja det var i alla fall långt före ultraljudet i v 19 Låångt ner vid typ troskanten eller så.
    Åh vad underbart! :) Får se om sambon känna känna snart med. Är ju i vecka 19+4 idag!
  • Äldre 25 May 12:19
    #11
    villbildafamilj skrev 2015-05-25 11:17:07 följande:

    Ja, samma rädsla har jag! Att han aldrig ska få ta del av den troliga känslan! =/ men som sagt, när jag hör att andra i min situation har positiva besked, så tänds hoppet! =) Tack!


    Men det kommer skulle jag säga . Jag satt och googlade som en tok innan om att känna sparkar. Men njut av att känna sparkarna du sen får ni njuta tillsammans
  • Äldre 25 May 12:34
    #12
    dumdummast skrev 2015-05-25 12:19:33 följande:
    Men det kommer skulle jag säga . Jag satt och googlade som en tok innan om att känna sparkar. Men njut av att känna sparkarna du sen får ni njuta tillsammans
    Tack snälla! Skrattande Ska försöka njuta nu. Det kommer när det kommer! hihi
  • Anonym (Katte­n)
    Äldre 27 May 17:58
    #13

    Jag väger idag 96 kg och är 160 cm lång så jag är kort och rund med fuffig mage. Min man kunde känna de första sparkana efter vecka 20 någonstans och idag varje dag (v.32). Sen beror det lite på hur bebisen ligger och hur aktiv han är. Ibland känner jag bara att han stökar runt men mer på "insidan" än utåt. Vår kille är mer aktiv i nedredelen av magen och min man känner mest på kvällen när vi ligger i sängen för då brukar lillen vara aktiv och jag märker snabbt vilken del av magen han ska kolla på/hålla på för att känna sparkar själv.

    Var rädd att jag bara skulle se tjock ut men det syns faktiskt att det är en gravidmage och den är fast och fin på översidan medans det mjuka fettet är lite mer under magen :)

    Var stolt över din mage den ser fin ut!

Svar på tråden Känna sparkar utanpå magen?!