• Anonym (Emma.­)
    Äldre 24 May 14:05
    896 visningar
    16 svar
    16
    896

    Varför välja bort bästa vän för ny partner?

    Hej. Är ledsen och skulle behöva få några goda råd. Jag har haft en nära vän under flera års tid. Vi har kunnat prata om allt och haft jättekul ihop. Men, när han träffar någon och inleder en kärleksrelation blir han plötsligt från en dag till en annan väldigt elak och nedlåtande samt säger upp all kontakt med mig. Den här gången slutade han bara höra av sig men eftersom vi pratade varje dag försökte jag nå honom men han svarade inte, jag började sms och fick då bara elaka sms tillbaka och det var innan jag visste att han träffat någon. Sen när det tar slut med den nya återupptar han vänskapen tills han träffar någon igen. Dels förstår jag inte varför vi inte kan fortsätta vara vänner när han går in i en relation? Har inte tidigare hört talas om att man ger avkall på sina vänner för att man träffar någon? Dessutom brukade han säga att jag var hans bästa vän. Sen förstår jag inte alls varför han blir så elak mot mig och totalt nedvärderar mig, speciellt inför den nya? Han har bland annat sagt att vår vänskap aldrig betydde något för honom, kalla mig könsord, att han skiter i mig etc -:(.

    Jag är otroligt ledsen just nu, varför gör han såhär? Jag har inte gjort honom någonting.

  • Svar på tråden Varför välja bort bästa vän för ny partner?
  • Mrssis­si
    Äldre 24 May 14:09
    #1

    För det första förstår jag lite riktigt varför du låter honom komma tillbaka på det där sättet för, det är rätt tydligt att han bara utnyttjar dig för att ha någon när han är ensam *utsäkta om det låter för hårt* för det andra tror jag garanterat att du har bättre vänner som Inte behandlar dig som skit, fokusera på dom istället och be den här idioten att dra åt helvete! Ta hand om dig

  • sextio­talist
    Äldre 24 May 14:25
    #2

    Han är ingen vän då. Att vänner under förälskelsefasen är lite lågprioriterade är inget konstigt.

    Men däremot så beter sig vänner inte på det sättet som du beskriver. Så skippa den sk vännen

  • Anonym (Emma.­) Trådstartaren
    Äldre 24 May 14:41
    #3

    Finns det något sätt att få upprättelse på? Han struntar i i hur vidrigt han behandlat mig och säkerligen helt likgiltig inför hur han kränkt och nedvärderat mig. Kan jag få upprättelse på något sätt? Ska jag skriva hur illa jag har tagit vid mig av hans sätt men att jag inte kommer finnas där som vän nästa gång det tar slut? Eller så struntar han i det. Vad göra om han ändå inte bryr sig? Det är jag som är sårad, inte han.

  • sextio­talist
    Äldre 24 May 14:43
    #4
    Anonym (Emma.) skrev 2015-05-24 14:41:09 följande:

    Finns det något sätt att få upprättelse på? Han struntar i i hur vidrigt han behandlat mig och säkerligen helt likgiltig inför hur han kränkt och nedvärderat mig. Kan jag få upprättelse på något sätt? Ska jag skriva hur illa jag har tagit vid mig av hans sätt men att jag inte kommer finnas där som vän nästa gång det tar slut? Eller så struntar han i det. Vad göra om han ändå inte bryr sig? Det är jag som är sårad, inte han.


    Den enda upprättelsen du kan få är att skippa honom som vän.

    Han struntar nog fullständigt i om du blir sårad eller inte men blir nog rätt paff när du inte finns där för honom när han är singel igen
  • Äldre 24 May 14:48
    #5

    Du är en tjej, i hans ögon(och förmodligen hans flickvänners också) är ni inte "bara vänner". Alltså kan han inte fortsätta umgås med dig när han träffar någon.

  • Anonym (Emma.­) Trådstartaren
    Äldre 24 May 14:52
    #6
    sextiotalist skrev 2015-05-24 14:43:40 följande:

    Den enda upprättelsen du kan få är att skippa honom som vän.

    Han struntar nog fullständigt i om du blir sårad eller inte men blir nog rätt paff när du inte finns där för honom när han är singel igen


    Men om det håller den här gången? Då kommer han inte kontakta mig och jag får då ingen upprättelse... Finns det något annat jag kan göra? Ska jag kontakta honom och tala om att jag inte kommer finnas där ifall det tar slut och tala om att jag tycker han är en skit?
  • Anonym (Gå vidare­)
    Äldre 24 May 14:55
    #7
    Anonym (Emma.) skrev 2015-05-24 14:52:16 följande:
    Men om det håller den här gången? Då kommer han inte kontakta mig och jag får då ingen upprättelse... Finns det något annat jag kan göra? Ska jag kontakta honom och tala om att jag inte kommer finnas där ifall det tar slut och tala om att jag tycker han är en skit?
    Gå vidare med ditt liv istället, det mår du bättre av.

    Att inte ta kontakt är det bästa, då visar du att du inte bryr dig om honom. Att du gått vidare.
  • Anonym (Emma.­) Trådstartaren
    Äldre 24 May 14:55
    #8

    [quote=75341563][quote-nick]Vanillaextract skrev 2015-05-24 14:48:07 följande:[/quote-nick]

    Du är en tjej, i hans ögon(och förmodligen hans flickvänners också) är ni inte "bara vänner". Alltså kan han inte fortsätta umgås med dig när han träffar någon.

    Jag kan ha en hiss förståelse för att nya flickvänner kan vara skeptiska till någons tjejkompisar men jag har ingen förståelse för varför han kränker och nedvärderar mig inför henne, det är det jag har så svårt att förstå och gör mig otroligt ledsen -:(.

  • Anonym (Emma.­) Trådstartaren
    Äldre 24 May 14:55
    #9

    [quote=75341563][quote-nick]Vanillaextract skrev 2015-05-24 14:48:07 följande:[/quote-nick]

    Du är en tjej, i hans ögon(och förmodligen hans flickvänners också) är ni inte "bara vänner". Alltså kan han inte fortsätta umgås med dig när han träffar någon.

    Jag kan ha en hiss förståelse för att nya flickvänner kan vara skeptiska till någons tjejkompisar men jag har ingen förståelse för varför han kränker och nedvärderar mig inför henne, det är det jag har så svårt att förstå och gör mig otroligt ledsen -:(.

  • Anonym (Emma.­) Trådstartaren
    Äldre 24 May 15:03
    #10
    Anonym (Gå vidare) skrev 2015-05-24 14:55:12 följande:

    Gå vidare med ditt liv istället, det mår du bättre av.

    Att inte ta kontakt är det bästa, då visar du att du inte bryr dig om honom. Att du gått vidare.


    Hur går man vidare när personen har varit så elak och nedlåtande? Jag vill inget hellre än att få upprättelse -:(, en ursäkt eller vad som helst -:(. Ska man bara kunna behandla människor som skit och sen strunta i det? Det är inte rättvist -:(
  • Anonym (Emma.­) Trådstartaren
    Äldre 24 May 15:07
    #11

    Jag har alltid varit juste och ställt upp på honom och så blir man bara nedvärderad och hånad. Jag är helt knäckt -:(. Sättet han bröt upp på med ett elakt sms där han bad mig dra åt helvete och sen spyr han galla över mig. Är det hat?

  • Mrssis­si
    Äldre 24 May 15:08
    #12
    Anonym (Emma.) skrev 2015-05-24 15:03:29 följande:
    Hur går man vidare när personen har varit så elak och nedlåtande? Jag vill inget hellre än att få upprättelse -:(, en ursäkt eller vad som helst -:(. Ska man bara kunna behandla människor som skit och sen strunta i det? Det är inte rättvist -:(
    Du kan nog inte förvänta dig en ursäkt dessvärre..han verkar inte förstå att han gjort dig illa. Och jag måste få fråga..har du andra känslor än vänskapskänslor för honom?
  • Anonym (Emma.­) Trådstartaren
    Äldre 24 May 15:13
    #13
    Mrssissi skrev 2015-05-24 15:08:53 följande:

    Du kan nog inte förvänta dig en ursäkt dessvärre..han verkar inte förstå att han gjort dig illa. Och jag måste få fråga..har du andra känslor än vänskapskänslor för honom?


    Nej. Är bara ledsen och chockad. Jag trodde vi var vänner -:(
  • Anonym (Gå vidare­)
    Äldre 24 May 15:48
    #14
    Anonym (Emma.) skrev 2015-05-24 15:03:29 följande:
    Hur går man vidare när personen har varit så elak och nedlåtande? Jag vill inget hellre än att få upprättelse -:(, en ursäkt eller vad som helst -:(. Ska man bara kunna behandla människor som skit och sen strunta i det? Det är inte rättvist -:(
    Med tanke på att han gjort detta flera gånger, så förstår jag faktiskt inte din upprördhet. Du borde sagt ifrån första gången när han kom tillbaka. Du har ju låtit honom tro att det är OK att göra så här.
  • Anonym (Fast.­..)
    Äldre 24 May 16:29
    #15

    Ärligt talat, du kommer aldrig få 'upprättelse'... Och varje försök av dig att kontakta honom kommer bara göra det värre för dig. Förmodligen skulle han bara skratta och undra varför du tror att han bryr sig... Ge honom inte den tillfredsställelsen också.
    Nej, du accepterar helt enkelt att du träffat en skitstövel, var glad att du upptäckte det nu och inte senare.
    En person som kan behandla dig på det sättet kommer aldrig att plötsligt komma på att det 'kanske inte var så snällt, vår vänskap betydde ju egentligen så mycket...'

    Glöm honom, gå vidare!

  • Anonym (Meh!)
    Äldre 24 May 17:00
    #16

    Får lite känslan av att du är lite needy mot honom. Du ställer upp i vått och torrt, vilket han utnyttjar. Han kan ju behandla dig som vilken skit som helst och ändå tar du tillbaka honom som vän och ställer upp, klart att han tappar respekten för dig. Det låter som att han har dig under tiden mellan relationerna för att han ska slippa vara ensam, men att när det kommer till kritan är du inte värd mer för honom än att han försöker bryta så hårt han bara kan. Och du nappar inte, utan fortsätter att kontakta honom.

    Det bästa du kan göra är att bara aldrig någonsin igen svara på ett sms eller telefonsamtal från honom och ta bort honom från Facebook och alla andra sociala medier.

Svar på tråden Varför välja bort bästa vän för ny partner?