• linn74

    knytning 1 åring

    Hej. Har ett barn 14 månader. Bär honom fortfarande på mage . Har elastisk bärsjal samt en beco butterfly II. Tycker sjalen är mest ergonomisk. Önskar tips på knytningar fram som inte är svåra att lära sej. Men som ger bra stadga. Den jag använder nu känns som att den numer inte är helt säker, som när han rör sej bakåt känns som ryggtyget åker ner. Därför väljer jag ibland mer selen.Men vet inte om en icke elastisk sjal skulle göra det bättre?? Vet inte vad den knytningen heter som jag använder men börjar fram gör kors bak o över axlarna fram korsar jag o sätter tyget innanför midja tyget bak kors i svank fram igen o knyter. Hittade Den på it när dottern var liten ,för ung 7år sedan.O inte van vid olika knytningar..så tips på enkla stadiga knytningar önskas. Tack.

  • Svar på tråden knytning 1 åring
  • Flickan och kråkan

    Med ett så gammalt barn måste du byta till vävd långsjal....och börja träna på ryggknytningar . Jättestor skillnad på trikå och vävd. Vad har du för trikåsjal?

  • linn74

    Hmm okej...har annars funkat bra fram tills nyligen..Den andra sjalen är ett stort tyg i vald färg som svärmor köpte i tygaffär o sydde runt på. Vi fick den när dottern var liten..Den ligger i skåpet o ska bara tvättas,.. Bar inte dottern på rygg heller,men slutade bära strax efter året o nu har vi hund oxå o behöver ha bra trygg o enkel knytning på promenad. Okej ,tips på bra enkel nybörjarknytning rygg, tack.Hmm är bara rädd för att knyta på rygg..men men det blir väl en vana..PS kanske dum fråga,men varför ska man inte ha en ettåring fram?? Är det sikten,så störs inte den, han är längre ner. Tänkte måste fråga det oxå.

  • Flickan och kråkan

    Det går jättefint att ha en 1-åring på mage om man inte tycker att det är otympligt själv. Men det kan ju vara bra att börja träna på att knyta på ryggen för det är inget som går på en gång....krävs en hel del träning....innan man kommer på att det inte fungerar så bra på mage längre. Finns många olika knytningar för rygg också på ett annat sätt. De flesta går över till rygg för att det avlastar bättre när barnet blir större och för att man blir smidigare själv i det man gör. 

    Däremot tycker jag verkligen att du ska byta till en diagonalvävd långsjal. Ger en helt annan avlastning. Jag har inte burit i trikå längre än ett halvår....och har haft stadiga trikåsjalar.

    Sedan är det givetvis en smaksak, men prova en bra vävd långsjal tycker jag att du ska göra .

    Knyta på ryggen kräver övning. Börja över en säng eller liknande. Det finns mycket knytinstruktioner på youtube. På sjalbarn finns det också länkar till instruktionsfilmer. Jag tyckte att ryggsäck/tibetanska ryggsäck var enklast att börja med....men det är också en smaksak.

  • linn74

    Hej, tack för svar!
    Ja den andra sjalen är inte elastisk, kanske var otydlig där...??Såg nu i svaret att jag inte skrivit det... Är ett tyg, om du tänker dej att du ska köpa tyg o sy en gardin..hmm bästa förklaringen.. hur som helst inte elastisk.Vi fick den när dottern var 5 månader.
    Och nu har jag idag lagt den i tvättkorgen, men såg att det ska bli regn tom tisdag/onsdag. Tänkte den tvättar jag o hänger ut, har inget bra ställe att hänga en lång sjal på inne..
    Tack för tipsen på knytning. Ska kolla de. Tänkte det vore bra med knytningar som inte är så avancerade till att börja med, då jag aldrig burit på rygg.
    Får väl se sen vad sonen tycker...Han är ju inte heller van vid att sitta bak o myser han ofta o lägger huvudet mot mej, eller armarna om o kramar samtidigt.. Så mysigt när man bär. O denna gång vill jag bära längre o inser att mage inte håller hur länge som helst.

  • linn74

    Kollat lite snabbt... Hu känns läskigt att kasta upp sitt barn på ryggen så...men är väl en vanesak.. Sen blir jag bara smått smått orolig över att min rygg ska fixa att kasta runt o sen stå böjd. Har sen många år lite problem med ryggen, haft en del ryggskott.. men men får väl testa mig fram...
    Sökte på ryggsäck först men hittade ingen bra träff, skulle jag skrivit något annat i sökrutan på youtube??Skrev sen tibetanska ryggsäck o fick träff på det. Eller är de samma?? Hmm kan inget om detta ju..

  • Flickan och kråkan

    Ja, det är i praktiken samma knytning. Det är enbart avslutningen som är olika. Tibetansk ryggsäck är ryggsäck med tibetansk avslutning kan man ju säga. Man kan välja att bara knyta runt midjan också om man vill. Fast tibetanskt avslut tycker jag är absolut bekvämast.

    Jag ska se om jag hittar några bra beskrivningar. Och sedan är det mycket träning. Testa gärna tillsammans med någon som kan hålla i barnet lite första gångerna så att du får kläm på hur man knyter utan att behöva bekymra dig över vimsigt barn. Ryggsäck upplever jag går ganska snabbt att knyta. När jag hivat upp mitt barn på ryggen och har sjaltyget ordentligt, högt över ryggen så tar jag tag i sjalen med tänderna - övre delen som så att säga ligger högst upp över barnet - då sitter barnet ordentligt fast över axlarna och så har jag armarna fria att jobba med så att säga - dra ner tyget över rumpan och in under knäna. Svårt att beskriva med ord .

  • Flickan och kråkan

    Fast jag svingar upp med tyget redan över axlarna på barnet. Tycker att det är svårare att lirka upp det i efterhand. Men det är en smaksak.

  • linn74

    Tack för bra svar o video.Funderar på,finns det någon annan bra knytning som man kan så att säga för knyta hemma?? O sedan bara sätta i barnet, fram på mage. Tänker då vi åker till o från skola tex o från en parkering ska bära en kort bit??? Sen blir det att öva på ryggknyt... En sak till,vilken längd är bäst på tyget om det ska vara lagom långt om man är normal byggd?? Tyckte nämligen den gamla var kort..funderar på att kolla annan.. Vet du vad lämpligt begagnat pris är???

  • linn74

    Tack för bra svar o video.Funderar på,finns det någon annan bra knytning som man kan så att säga för knyta hemma?? O sedan bara sätta i barnet, fram på mage. Tänker då vi åker till o från skola tex o från en parkering ska bära en kort bit??? Sen blir det att öva på ryggknyt... En sak till,vilken längd är bäst på tyget om det ska vara lagom långt om man är normal byggd?? Tyckte nämligen den gamla var kort..funderar på att kolla annan.. Vet du vad lämpligt begagnat pris är???

Svar på tråden knytning 1 åring