• larssonsophie

    Inlasad vikarie, säga upp fastanställd

    Hej!

    Jag är tillsvidareanställd tjänsteman inom en kommun sedan 1 år. På min enhet är vi tre tjänstemän.
    nr 1 är jag
    nr 2 är tjänstledig sept 2014-sept 2015
    nr 3 är tjänstledig maj 2015-nov 2015
    För nr 2 togs det förra sommaren in en vikarie som varit där tidigare. Nu i maj har det visat sig att personal har räknat fel när vikariens kontrakt skrevs och hon kommer att bli inlasad i aug 2015. Nu menar då personal att jag, som arbetat minst antal dagar, kommer att bli uppsagd på grund av arbetsbrist. 

    Facket menar att de inget kan göra förrän något händer. Personal menar också att de isf avser att säga upp mig i juni (har 6 mån uppsägningstid då) när det rent konkret inte uppstår någon arbetsbrist förrän i nov då nr 3 kommer tillbaks. 

    Är det någon som har kunskap om detta eller varit i en liknande sits? Kan de verkligen omplacera/säga upp mig för att någon på personal har räknat fel?

    Kan de verkligen hävda arbetsbrist innan nov 2015?

  • Svar på tråden Inlasad vikarie, säga upp fastanställd
  • Sweet Sofia

    De kan inte säga upp dig pga arbetsbrist och sedan anställa vikarien för att denne är inlasad. Även om man blir inlasad som vikarie innebär det inte att man måste erbjudas tillsvidare utan man har första ting på vikariat och nya anställningar.

  • lilly

    Arbetsgivaren gör bedömningen om arbetsbrist råder och det är mycket sällan en domstol ifrågasätter dessa kalkyler, säger arbetsgivaren att det är arbetsbrist är det arbetsbrist även om det kan komma att ske i framtiden. Så länge du inte misstänker att arbetsgivaren säger arbetsbrist men menar personliga skäl och därför säger upp dig (eftersom det är svårare att bli av med en av personliga skäl) kan du inte göra så mycket.

  • larssonsophie

    Personal menar att hon blir erbjuden just den tjänsten hon har på dag 721. Den personen kommer ju dock tillbaks 1 sep. Det blir arbetsbrist på grund av att vikarien råkar lasas in. 

    Jag vet inte vilken krets som kommer att ingå i turordningslistan ännu. Det kan vara enheten, kontoret eller hela kommunen. 

  • larssonsophie

    Det verkar inte rimligt att först erbjuda en inlasad vikarie en tillsvidareanställning för att direkt efter säga upp en tillsvidareanställd som började innan vikariatet. Vikarien vikarierade några månader på samma tjänst 1 år tidigare, men sökte aldrig min tjänst när den låg ute..

  • lilly
    larssonsophie skrev 2015-05-24 17:33:39 följande:

    Det verkar inte rimligt att först erbjuda en inlasad vikarie en tillsvidareanställning för att direkt efter säga upp en tillsvidareanställd som började innan vikariatet. Vikarien vikarierade några månader på samma tjänst 1 år tidigare, men sökte aldrig min tjänst när den låg ute..


    Fast de har inget annat val. En person som är visstidsanställd ingår inte i turordningslistan och deras anställningsavtal kan som huvudregel inte avslutas innan tiden är inne om detta inte avtalats. Så om vikarien varit där i mer än 721 dagar ska denne erbjudas en fast tjänst.
  • larssonsophie

    Men var regleras det att vikarien får just den tjänsten och inte en annan tjänst i kommunen? Vi blir tre anställda på 2 tjänster. Var kan jag bli omplacerad? På enheten, kontoret? 

    Hur som helst borde jag fått veta detta förra sommaren. Vi har köpt hus etc under året eftersom jag fick fast jobb ;)

  • Sweet Sofia
    larssonsophie skrev 2015-05-24 17:43:02 följande:

    Men var regleras det att vikarien får just den tjänsten och inte en annan tjänst i kommunen? Vi blir tre anställda på 2 tjänster. Var kan jag bli omplacerad? På enheten, kontoret? 

    Hur som helst borde jag fått veta detta förra sommaren. Vi har köpt hus etc under året eftersom jag fick fast jobb ;)


    Om de säger upp dig pga arbetsbrist kan de inte anställa vikarien på din tjänst. Du har företräde om du blir uppsagt pga arbetsbrist.

    Är det kommunalt jobb? Då ska vikarien bli erbjuden anställning någon annanstans i kommunen.
  • larssonsophie

    Så du menar att jag kommer att ha företrädesrätt till min egen tjänst om jag åberopar den? Vikaren har aldrig åberopat någon företrädesrätt.

    Personal menar att vikarien i princip redan är tillsvidareanställd på enheten, men de måste erbjuda en tjänst då? Det finns ingen ledig tjänst på enheten..

  • larssonsophie

    När vikarien blir inlasad, får hon då

    1. ett jobb inom kommunen
    2. företrädesrätt till jobb
    3. får min eller kollegans tjänster, som inte är lediga

  • Sweet Sofia
    larssonsophie skrev 2015-05-24 20:05:56 följande:

    När vikarien blir inlasad, får hon då

    1. ett jobb inom kommunen

    2. företrädesrätt till jobb

    3. får min eller kollegans tjänster, som inte är lediga


    H*n erbjuds de tillsvidareanstänningarna som finns i kommune. Finns det inga har den inlasade vikarie första tjing på kommande tjänster och erbjuds långavikariat under tiden.
  • Gladskit

    Personen ska erbjudas en tjänst oavsett det finns någon eller inte.
    Sen beror det helt på turordningskretsarna, hur de ser ut, om de är begränsade geografiskt eller inte. Man kan normalt sett inte inte ha en inlasad person på "hold"  liksom, och sen plocka in den där det uppstår en vakans. Utan i och med inlasningen dras hela processen igång och beroende på kretsar, befattningar osv kan det uppstå en arbetsbrist någon helt annanstans i kommunen.
    Rent krasst verkar den här personen ha fler dagar än dig (720) om du bara varit anställd ett år så jag antar att i teorin skulle hen kunna knuffa ut dig när datumet för den här övertaligheten är kommet.

    Om jag har tolkat situationen rätt, och det inte är så att fler individer än bara ni på din avdelning, ska ingå i kretsen.

  • larssonsophie

    Stämmer detta någon?


    Konvertering av vikariat till fast anställning


     Men du har inte rätt till en specifik anställning, som innefattar det faktiska arbete du utfört, utan enbart en fast anställning i sig, i företaget, kommunen eller vad det nu är. Anställningsgraden blir den som du arbetar på vid konverteringstillfället: Vikarierar du då på 75 procent är det den anställningsgraden du har rätt till. Reglerna för konvertering av tidsbegränsad anställning skiljer sig något från vikariatsreglerna och presenteras separat nedan.


     Konvertering av allmän visstidsanställning till fast anställning


    Allmän visstidsanställning är inte kopplad till något krav på att arbetsköparen ska motivera en tidsbegränsning av anställningen. Förändringen innebär alltså en uppluckring av anställningsskyddet.


    Den begränsning som finns är att om du arbetat på allmänna visstidsanställningar hos samma arbetsköpare under mer än två år under den senaste femårsperioden, ska anställningen konverteras till en fast tjänst. Den fasta tjänsten ska då bestå av den befattning, sysselsättningsgrad och övriga anställningsvillkor som gällde på den senaste allmänna visstidsanställningen du hade. Konverteringen är här alltså närmare knuten till det arbete du utfört, än vad fallet är vid vikariatskonvertering. 

    Detta är nog min bästa chans :)

  • larssonsophie

    Det verkar logiskt att man inte får rätt till att konverteras in på en specifik tjänst som vikarie eftersom det är tänkt att den personen kommer tillbaks.

  • Gladskit

    Jag skulle säga att det stämmer.
    Till exempel så här:
    Du är anställd med timlön och har arbetat inom barnomsorgen i 700 dagar.
    Du tackar nej till fler pass och har en paus på 6 månader.
    Du hör av dig till ett vårdboende i närheten av ditt hem och får anställning med timlön som vårdbiträde.
    På dag 721 är det vårdboendet som blir skyldiga att ge dig en tillsvidare tjänst. Just den aktuella dagen har du ett 8h arbetspass vilket motsvarar heltid på den aktuella befattningen = du ska ha en anställning på heltid.

  • Sweet Sofia
    Gladskit skrev 2015-05-28 08:34:38 följande:

    Jag skulle säga att det stämmer.

    Till exempel så här:

    Du är anställd med timlön och har arbetat inom barnomsorgen i 700 dagar.

    Du tackar nej till fler pass och har en paus på 6 månader.

    Du hör av dig till ett vårdboende i närheten av ditt hem och får anställning med timlön som vårdbiträde.

    På dag 721 är det vårdboendet som blir skyldiga att ge dig en tillsvidare tjänst. Just den aktuella dagen har du ett 8h arbetspass vilket motsvarar heltid på den aktuella befattningen = du ska ha en anställning på heltid.


    Är väl snarare kommunen som ska erbjuda tillsvidareanställning i den grad man vikarierat....
  • Gladskit
    Sweet Sofia skrev 2015-05-28 10:32:42 följande:
    Är väl snarare kommunen som ska erbjuda tillsvidareanställning i den grad man vikarierat....
    Självklart, jag förutsatte att båda arbetsställena var kommunala.
    Är det ena privat och det andra kommunalt uppstår givetvis inte denna situation.
  • Sweet Sofia
    Gladskit skrev 2015-05-28 10:38:53 följande:

    Självklart, jag förutsatte att båda arbetsställena var kommunala.

    Är det ena privat och det andra kommunalt uppstår givetvis inte denna situation.


    Du skrev nämligen att vårdboender skyldig till att ge en tjänst. Men det är kommunen som är skyldiga TT ge en tjänst.
  • Gladskit
    Sweet Sofia skrev 2015-05-28 11:28:24 följande:
    Du skrev nämligen att vårdboender skyldig till att ge en tjänst. Men det är kommunen som är skyldiga TT ge en tjänst.
    Ja och då är ju kommunen skyldig att placera personen inom den befattning och den verksamhet där hen arbetar dag 721.
    Jag tror vi menar samma sak men tolkar varandra fel
  • Sweet Sofia
    Gladskit skrev 2015-05-28 12:59:53 följande:

    Ja och då är ju kommunen skyldig att placera personen inom den befattning och den verksamhet där hen arbetar dag 721.

    Jag tror vi menar samma sak men tolkar varandra fel


    Nej. Kommunen är skyldig och erbjuda anställning inom kommunen och ett snitt av det vederbörande har arbetat. Inte növändigvist på just det stället där personen arbetar på dag 721.
  • Gladskit
    Sweet Sofia skrev 2015-05-28 13:25:30 följande:
    Nej. Kommunen är skyldig och erbjuda anställning inom kommunen och ett snitt av det vederbörande har arbetat. Inte növändigvist på just det stället där personen arbetar på dag 721.
    Jo, så tolkar man reglerna i de verksamheter som jag arbetat i.
    Alltså den rent fysiska arbetsplats där personen tjänstgör dag 721 är skyldiga att erbjuda personen en tillsvidaretjänst.
Svar på tråden Inlasad vikarie, säga upp fastanställd