• Anonym (förvirrad och förstörd)

    Gravid och känslosam

    Hej,

    Jag är gravid i 8e veckan och jag känner att mina känslor är helt bananas. Jag har fått sänka min medicinering som jag tar mot depression eftersom just de medicinerna är dåliga för foster. Jag har sedan tidigare även ptsd.

    Som det känns just nu så retar jag mig på min sambo mer eller mindre ständigt då det känns som om han inte fattar något, inte vet hur han ska bete sig. Han säger det själv också ibland. Det känns som om han inte bryr sig om mig utan åker iväg och gör roliga saker på egen hand och struntar i att jag ligger hemma illamående och med magkramper samt extremt svår ångest. Vi har två lördagar utan hans barn (mina bonusbarn) som vi kan vara ensamma bara han och jag, men två helger i rad har han åkt bort nu.

    Jag kan förstå att han också behöver ensamtid och få andas ut, eftersom jag är extremt kort i stubinen nu. Grinig, otrevlig och ibland uttrycker att jag inte orkar mer... Men samtidigt så känns det ju definitivt inte bättre av att han lämnar mig hemma ensam när jag verkligen behöver honom. I vanliga fall har jag definitivt inte problem med att han umgås med sina vänner utan mig ifall någon undrar.

    Jag har kontakt med psykvården men de säger att de inte kan hjälpa mig då det är normalt. Jag avskyr när jag är elak eller ens kall och jag försöker verkligen låta bli men jag blir som känslokall mot honom och känner inte igen honom mer. Detta har börjat när jag blev gravid.

    Är det verkligen vanligt att helt plötsligt tvivla på sin partner? Går det över?

  • Svar på tråden Gravid och känslosam
  • Anonym (Hmm)

    Det går över mina känslor var som en berg & dalbana från och till under graviditeten och det är inte konstigt pga alla hormoner. Det bästa är ju att ni pratar och säger hur du känner likaså han. Båda två får försöka lägga band på sig om man blir väldigt irriterad/sur. Men dina känslor är helt normala..

  • Anonym (förvirrad och förstörd)

    Åh, tack! Jag känner inte alls igen mig själv och hur jag beter mig, skönt att det går över iaf! Han behöver absolut inte lägga band på sig själv, så snäll och lugn som han är... Jag däremot, fröken piraya, gör allt men lyckas definitivt inte alltid...

Svar på tråden Gravid och känslosam