• Aichan

    Gammalt eller nytt?

    Inför bäbisens inkomst, vad köper ni begagnat och vad köper ni nytt? Eller köper ni allt nytt eller allt begagnat kanske?

  • Svar på tråden Gammalt eller nytt?
  • aleakim

    Vi köpte allt nytt till sonen, nu när lillebror kommer får han dock ärva det mesta av storebror. Blir bara lite nytt nu.


    W och liten i magen :)
  • Fian88

    Skötbord, spjälsäng, barnvagn (retro så självklart second hand ), vagga och lite kläder skaffade vi begagnat. Barnvagnen köpte vi själva på blocket och resten fick vi av min sambos syster. Men vi köpte faktiskt de flesta kläder nytt, är ju så kul!

  • Fjäril kär

    jag blandade och det gjorde jag för alla barn. 

    1:a barnet blev vagnen begagnad, köpte av en bekant.  Helt nya kläder och hyrde ett babyskydd från en barnvagnsaffär.  Skötbord snickrade min pappa ihop.  Spjälsäng köptes begagnad men var i nyskick. 

    2:a barnet föddes bara ett år senare så det fanns massa kläder kvar som ärvdes. Köpte en helt ny vagn och fick ärva en syskonvagn. Lånade en badbalja.  Bebisen fick överta spjälsängen då storasyskonet fick en lånad växasäng. 

    3:e barnet är ett sladdbarn nästan 9 år senare.  Köpte första vagnen begagnad via blocket, sittvagn/sulky blev en helt ny.  Spjälsäng och skötbord ärvdes från min nuvarande make och hans tidigare barn, dom stod redan i huset så att säga.  Blandat med kläder, hittade mycket fynd på Tradera och kompletterade med en del nytt. 

  • Jw83

    Kläder fick vi. Mycket har han fått ärva av kusinerna. Men resten köpte vi nytt pga säkerhetsaspekten.

  • mammalovis

    Vi var lite lata med första barnet då vi hade ca 4 mil till de flesta annonserna, så babyskydd, skötbord, skötbädd, säng, madrass, täcke, kudde, babysitter, babygym, gåstol, bärsjal köpte vi nytt. Däremot köpte vi mer begagnat senare som Babybjörn, bärstol, bollbana för att träna stående, extra kläder, regnkläder, jackor, fleecetröjor mm. Pussel och spel köper vi fortfarande mycket begagnat, liksom en del leksaker som ringstapel, pop-uplåda, leksaker med ljudknappar mm.

    Hoppgunga, extra amningskudde, gåvagn, bröstpumpar, ärvda kläder mm fick vi.

    Sedan har vi köpt alla vagnar begagnat. Vi har haft två vagnar parallellt sedan förskoletiden då de sover i vagn, en sulky och en syskonvagn. Då vi har haft trappa hela tiden har vi slitit ut några vagnar och en var chassiet inte helt när jag kom hem upptäckte jag, så i efterhand hade det kanske varit värt att köpa en nyare begagnad vagn än för knappt tusenlappen per gång, men det är svårt att veta.

    Kläder har vi köpt mycket nytt på rea och erbjudanden och bunkrat på oss nästa storlek i förväg när vi hittat fina plagg. Dilemmat med begagnade plagg är att det är svårt att vet hur formen kommer passa ens egna barn plus att de kan ha krympt en storlek. Oavsett så gäller det att mäta plaggen mot varandra då det kan skilja flera cm i storlek på längden oavsett om det är nytt eller inte. 

  • M82

    Köper bara secondhand då jag inte vill att kommande bebis ska få massa gifter i sig. Begagnade kläder + tygblöjor är redan urtvättade ett antal gånger så de mesta gifter som finns i nya textiler är borta. Planerar även att köpa vagn o säng begagnat. Ev. bara bilbarnstolen som blir ny pga säkerheten. Bra för miljön o plånboken med secondhand och passar in på min och mannens värderingar om konsumtion och miljötänk. Har turen att jobba på ett ställe som sorterar secondhandkläder så har redan fyndat massa fint till liten för nästan inga pengar alls. Sen växer de så snabbt när de e små så onödigt att köpa allt nytt när de använder kläderna så kort period.

  • nåldyna

    Spjälsäng, barnvagn, skötbord & babysitter har jag köpt begagnat. Babyskyddet är nytt. I princip alla kläder är begagnade, bara en liten del är nytt. Jag personligen ser ingen mening i att lägga en förmögenhet på grejer som används bara en kort stund :) 

  • Deviant

    Jag köper allting begagnat. Bra för miljön, plånboken och så kommer allt i tygväg vara tvättat flera gånger och sannolikt ha tappat eventuella gifter från tillverkningen. :)

  • Moorii

    Här blir det begagnat när det kommer till de dyrare sakerna, som barnvagn,bärsele, bilbarnstol osv. Kläder kommer vi nog få en hel del, plus att mannen har kvar från då hans son var liten. I övrigt kommer jag nog köpa babyfilt, badbalja och andra liknande prylar nytt.

Svar på tråden Gammalt eller nytt?