• anonym­tjej1
    Äldre 24 May 21:20
    17256 visningar
    22 svar
    22
    17256

    Era absolut bästa tips att få längre hår?

    Era absolut Bästa tips för att få långt hår?

    Hur fick ni långt hår från att tex klippt er kort?

    Någon mirakelkur som funkat för er?

    Jag har nyss klippt av mitt hår till hakan, dock är det blonderat sen några månader tillbaka men min frisör sa att det var friskt till hakan så det fick jag behålla men funderar på att tona håret ljusbrunt? Vill verkligen ha tillbaka min egen hårfärg då jag inte tål blonderingar längre. Tänkte börja med balsammetoden också. Och har köpt hårvitaminer.

  • Svar på tråden Era absolut bästa tips att få längre hår?
  • anonym­tjej1
    Äldre 24 May 21:21
    #1

    Är det dumt att börja tona det? Bara en gång som blir närmast min egna hårfärg

  • Anonym (Locki­g)
    Äldre 24 May 21:39
    #2

    Du gör helt rätt i att börja med balsammetoden (eller annan nopoo-metod). Jag hade förut riktigt torrt och risigt hår men sen jag slutade med schampo för fyra år sedan har mitt hår vuxit ut friskt, blankt och lockigt. Det är stor skillnad, jag kommer aldrig gå tillbaka till schampo! Själva tvättproceduren tar lite längre tid men jag tvättar håret mer sällan nu, från varannan/var tredje dag till en gång i veckan. Att styla håret har jag knappt något behov av längre.

    Jag hade också blonderat hår när jag började med balsammetoden och klippte av det till ungefär hakan. Under utväxtperioden tonade jag håret några gånger i en nyans så nära min egen hårfärg som möjligt däremot skippade jag den medföljande efterbehandlingen och tvättade ur toningen med mitt eget balsam istället. Idag går mitt hår ner över halva ryggen och jag är också mer nöjd med min egen hårfärg som har fått mycket mer lyster.

    Jag har haft god hjälp av de lathundar, listor och andra råd och tips som finns på lockig.se.

    Lycka till!

  • Anonym (Vitam­iner)
    Äldre 24 May 21:44
    #3

    Hår består av döda celler. Så se till att verkligen få i dig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver.

  • Anonym (Ricin­)
    Äldre 24 May 21:47
    #4

    Jag använder ricinolja i håret. 2-3 ggr veckan. Växer bra på mig. Blir fint med.

    Skulle man tona håret medt.ex tycka håret blir för mörkt.. Så kan man blanda 1 dl schampo, 1-2 msk bakpulver, 1-2 msk matolja och 1 msk citron .. Sen röra ihop till en pasta typ.. Ha i 1-2 Tim sedan skölja ur. Då far endel färg ur:) jag brukar göra kuren ibland utan citronen med.

  • Anonym (Locki­g)
    Äldre 24 May 21:48
    #5
    Anonym (Vitaminer) skrev 2015-05-24 21:44:06 följande:

    Hår består av döda celler. Så se till att verkligen få i dig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver.


    Självklart, håller med. Sånt kan du inte tillsätta i efterhand. Se till att äta bra och näringsriktigt.
  • Anonym (Locki­g)
    Äldre 24 May 21:52
    #6
    Anonym (Ricin) skrev 2015-05-24 21:47:36 följande:

    Jag använder ricinolja i håret. 2-3 ggr veckan. Växer bra på mig. Blir fint med.

    Skulle man tona håret medt.ex tycka håret blir för mörkt.. Så kan man blanda 1 dl schampo, 1-2 msk bakpulver, 1-2 msk matolja och 1 msk citron .. Sen röra ihop till en pasta typ.. Ha i 1-2 Tim sedan skölja ur. Då far endel färg ur:) jag brukar göra kuren ibland utan citronen med.


    Har du ricinoljan i hårbotten eller i längderna? Ricinolja ska ju ha en hårfrämjande egenskap men då ska den masseras i hårbotten. Att ha ricinolja bara i längderna får inte håret att växa fortare. Själv tycker jag ricinolja är alldeles för kletigt för att ha i hårbotten.
  • Äldre 24 May 21:54
    #7

    Du kan aldrig få håret att växa genom utvärtes behandlingar. Håret lever bara i roten, under huden och kan ENDAST påverkas av det du äter och dricker. B-vitamin är bra. Ät och drick ordentligt. Allt annat hokus pokus kan du lägga på hyllan.

    Sen blir ju håret inte slitet lika snabbt om du slutar eller drar ner på styling med värme (fön, plattång osv). Finns även solskyddsspray att köpa hos frisören!

  • Anonym (Locki­g)
    Äldre 24 May 22:02
    #8
    kasovi skrev 2015-05-24 21:54:57 följande:

    Du kan aldrig få håret att växa genom utvärtes behandlingar. Håret lever bara i roten, under huden och kan ENDAST påverkas av det du äter och dricker. B-vitamin är bra. Ät och drick ordentligt. Allt annat hokus pokus kan du lägga på hyllan.

    Sen blir ju håret inte slitet lika snabbt om du slutar eller drar ner på styling med värme (fön, plattång osv). Finns även solskyddsspray att köpa hos frisören!


    Helt rätt! Ett friskt hår kommer inifrån (hur gärna än kosmetikaindustrin än vill påstå något annat). Att sluta med schampo och annan styling som sliter på håret gör att håret kan hålla sig friskt längre med mindre slitage. Det kan också upplevas som att håret växer bättre om man slutar med skadliga produkter eftersom håret inte slits och bryts av i samma utsträckning.
  • Äldre 25 May 10:08
    #9

    Klipp inte håret! Svårare än så är det inte. Frisörer påstår man måste toppa håret, men det stämmer inte!

    Du kan också lugnt färga eller tona hemma, så länge det inte klipps eller värmestylas ofta och du äter mångsidigt så växer det snabbt och bra.

  • Anonym (Ricin­)
    Äldre 25 May 10:10
    #10

    [quote=75343462][quote-nick]Anonym (Lockig) skrev 2015-05-24 21:52:12 följande:[/quote-nick]

    Har du ricinoljan i hårbotten eller i längderna? Ricinolja ska ju ha en hårfrämjande egenskap men då ska den masseras i hårbotten. Att ha ricinolja bara i längderna får inte håret att växa fortare. Själv tycker jag ricinolja är alldeles för kletigt för att ha i hårbotten.

    [/

    Jag massera hårbotten. Sen drar fingrar lite igenom hela håret.

    Har aldrig haft problem att få bort oljan. Sköljer med vatten först.. Sen schampo sedan balsam. Redken all soft . :)

Svar på tråden Era absolut bästa tips att få längre hår?