• Anonym (Rädd & osäker­)
    Äldre 24 May 21:58
    1099 visningar
    6 svar
    6
    1099

    HJÄLP hjärtproblem!

    Är oplanerat gravid och har sen några år tillbaka ätit medicin för hjärtat, högt blodtryck samt massor av dubbelslag, arytmier och hjärtrusningar. Får ibland "attacker" då hjärtat slår oregelbundet under ca 15 minuter och då får jag ont i bröstet samt yrsel och mår jättedåligt i allmäntillståndet. Är utredd och visar på att mitt hjärta är stresspåverkat och arytmierna och det höga blodtrycket förmodligen beror på det och det har även orsakat ett blåsljud på hjärtat.

    Nu till mitt dilemma som är min oplanerade graviditet. Läkarna har sagt åt mig att jag måste sluta med hjärtmedicinen (vilket jag gjort) för den kan vara skadlig för fostret. De säger också att en graviditet och förlossning inte BÖR vara skadlig för mig då mina hjärtproblem ansetts vara "ofarliga" trots att det påverkat hjärtat en hel del och att det känns som om man kommer dö emellanåt. Men jag är livrädd..... Kan inte sluta tänka på vilka besvär jag har vissa dagar med hjärtat redan NU, hur ska det bli när hjärtat behöver arbeta mycket mer och speciellt vid en förlossning? Tänk om jag får hjärtstopp? Jag kan knappt ta i på t.ex gymet utan att hjärtat hamnar i obalans, hur blir det då vid en förlossning?

    Det här har gjort att jag självfallet överväger abort då jag är rädd trots att läkarna och kardiologerna ger klartecken. Fler här med olika hjärtproblem som är/varit gravida? Snälla lugna mig...

  • Svar på tråden HJÄLP hjärtproblem!
  • Anonym (Pacem­aker)
    Äldre 24 May 22:43
    #1

    Hej. Jag har hjärtproblem. Jag saknar varannat hjärtslag och mitt hjärta slår alltid lika långsamt. Fick akut operera in en pacemaker 1999 då 17 år gammal. Jag har genomgått två täta graviditeter med hård övervakning av läkarna. Va hos barnmorskan varannan v genom hela mina graviditeter samt gjorde många undra ljud. Jag blev igångsatt en v innan bebisarna skulle komma. Allt gick jätte bra. Jag satte mitt liv i läkarnas händer och dom va övertygade om att jag skulle fixa det. Det va tufft men för MIG va det så värt det. Jag va orolig från början. Ville ha kejsarsnitt osv vilket läkarna vägrade redan från början då det skulle vara värre för hjärtat och jag fick lita på dom.

  • Anonym (Pacem­aker)
    Äldre 24 May 22:45
    #2
    Anonym (Pacemaker) skrev 2015-05-24 22:43:57 följande:

    Hej. Jag har hjärtproblem. Jag saknar varannat hjärtslag och mitt hjärta slår alltid lika långsamt. Fick akut operera in en pacemaker 1999 då 17 år gammal. Jag har genomgått två täta graviditeter med hård övervakning av läkarna. Va hos barnmorskan varannan v genom hela mina graviditeter samt gjorde många undra ljud. Jag blev igångsatt en v innan bebisarna skulle komma. Allt gick jätte bra. Jag satte mitt liv i läkarnas händer och dom va övertygade om att jag skulle fixa det. Det va tufft men för MIG va det så värt det. Jag va orolig från början. Ville ha kejsarsnitt osv vilket läkarna vägrade redan från början då det skulle vara värre för hjärtat och jag fick lita på dom.


    *ultraljud ska det stå ;)
  • Anonym (Rädd & osäker­) Trådstartaren
    Äldre 24 May 23:12
    #3
    Anonym (Pacemaker) skrev 2015-05-24 22:43:57 följande:

    Hej. Jag har hjärtproblem. Jag saknar varannat hjärtslag och mitt hjärta slår alltid lika långsamt. Fick akut operera in en pacemaker 1999 då 17 år gammal. Jag har genomgått två täta graviditeter med hård övervakning av läkarna. Va hos barnmorskan varannan v genom hela mina graviditeter samt gjorde många undra ljud. Jag blev igångsatt en v innan bebisarna skulle komma. Allt gick jätte bra. Jag satte mitt liv i läkarnas händer och dom va övertygade om att jag skulle fixa det. Det va tufft men för MIG va det så värt det. Jag va orolig från början. Ville ha kejsarsnitt osv vilket läkarna vägrade redan från början då det skulle vara värre för hjärtat och jag fick lita på dom.


    Ja jag har med övervägt att föreslå snitt men har förstått att det oftast innebär mer risker. Men är så rädd och ännu mer rädd med tanke på att jag med förra barnet fick en "attack" av massor av dubbelslag mitt under en krystvärk och jag va då helt övertygad om att jag skulle avlida på plats.. är så rädd..... Jag antar de kommer ha extra övervakning pga detta men kan inte släppa dödsångesten eller att dö vid sitt barns födelse :(
  • Anonym (Pacem­aker)
    Äldre 25 May 07:30
    #4

    Jag hade exakt samma ångest! Jag va så orolig över hur mycket klarar min kropp osv. Tänk om jag dör osv. Men bolla alla dessa tankar med barnmorskan och läkaren. Läkaren har stenkoll på dig under förlossningen. Jag födde på spec BB och för mig va bevakningen hård. Framför allt under första förlossningen. Lita på läkarna. Hör vad dom råder dig till. <3

  • Anonym (Pacem­aker)
    Äldre 25 May 08:21
    #5

    Vad säger läkarna?

  • Anonym (Rädd & osäker­) Trådstartaren
    Äldre 25 May 13:59
    #6
    Anonym (Pacemaker) skrev 2015-05-25 08:21:02 följande:

    Vad säger läkarna?


    Än så länge är det som jag skrivit ovan: Läkarna säger att jag ska sluta med medicinen till och börja med (vilket jag gjort). De tror att både graviditet och förlossning ska gå bra trots problemen men börjar det bli mer problem under graviditeten så kommer läkare och kardiolog kopplas in för att diskutera vidare åtgärder och förlossningen..
Svar på tråden HJÄLP hjärtproblem!