• lindavik

    Vi med PCO som kör IVF maj 2015

    Hej!

    Behöver ert stöd & pepp! Jag är 32 år med PCO. Har Hållö på i över ett år med ägglossningsstimulering med ett missfall som följd i v. 10.

    Startade IVF nyligen & gjorde mitt första äggplock i fredags (22/5). Återförande av blastocyst på onsdag (27/5). Finns det några andra där ute med PCO som nyligen startat IVF? Vill framför allt gärna höra om erfarenheter kring blastocystodlingar :)

    / nervös Stockholmare

  • Svar på tråden Vi med PCO som kör IVF maj 2015
  • Gweny

    Hej! Jag är 33 år och har PCO & hypothyreos och vi har försökt i 2 år med ett ma för 1 år sen.

    I mars gjorde vi vårt 1a IVF som tyvärr misslyckades. Nu är det dags för vår 1a stimulerade FET. Ska göra vul på fredag och några dgr senare blir det insättning. Nervöst.

    Lycka till med återföringen.

  • lindavik
    Gweny skrev 2015-05-25 11:41:45 följande:

    Hej! Jag är 33 år och har PCO & hypothyreos och vi har försökt i 2 år med ett ma för 1 år sen.

    I mars gjorde vi vårt 1a IVF som tyvärr misslyckades. Nu är det dags för vår 1a stimulerade FET. Ska göra vul på fredag och några dgr senare blir det insättning. Nervöst.

    Lycka till med återföringen.


    He Gweny! Jag kommer ihåg dig från när vi skrev med varandra förut om ägglossningsstimuleringen! Vilken typ av IVF gjorde ni? 2- eller 5-dagars? Jag har också hypothyreos och äter Levaxin för det, antar att du gör detsamma?! Får jag fråga i vilken vecka du fick ma? Vet du det?

    Åh vad spännande att ni är igång igen med en FET och vad kul att ni lyckades få någon/några embryon till frysen! Stort lycka till på fredag!!

    Tack för pepp, jag är lite nervös inför onsdag och återföringen, inte för själva ingreppet utan för att det då är närmare än någonsin till en graviditet. Bara några dagar senare ska man ju testa (egentligen 18 dgr efter jag vet) :)
  • PCO85an

    Hej!

    Jag är mitt i en sprutperiod med Gonal F och har plussat.

    Kan Gonalen ge utslag på G-testet?

    Jag har läst men inte hitta något om det.

    Jag har inte tagit ovitrelle sedan 3 veckor tillbaka.

  • Gweny

    Vi gjorde 2-dgrs. 14 befruktades och dem frös ner dem 5 bästa! Så nervöst att se om upptiningen går bra nu.

    I v.7 blev det ma. Några dgr innan (6+1) hade vi sett hjärtat slå på vul. Så var väldigt jobbigt. Jag hade precis fått reda på min hypothyreos innan med, så mitt dåliga värde var nog boven tyvärr. Nu ligger jag bra i värde, tar levaxin ja.

    Hoppas allt går bra för er imorgon! kändes knappt något. Vliken klinik är ni på? Vi har Sahlgrenska. 14 dgr efter hade vi td.

  • lindavik
    Gweny skrev 2015-05-26 23:26:00 följande:

    Vi gjorde 2-dgrs. 14 befruktades och dem frös ner dem 5 bästa! Så nervöst att se om upptiningen går bra nu.

    I v.7 blev det ma. Några dgr innan (6+1) hade vi sett hjärtat slå på vul. Så var väldigt jobbigt. Jag hade precis fått reda på min hypothyreos innan med, så mitt dåliga värde var nog boven tyvärr. Nu ligger jag bra i värde, tar levaxin ja.

    Hoppas allt går bra för er imorgon! kändes knappt något. Vliken klinik är ni på? Vi har Sahlgrenska. 14 dgr efter hade vi td.


    Jag ska hålla alla mina tummar att det går bra för er denna gång. Jag brukar försöka tänka som min läkare uttryckte sig: "detta är ETT led i behandlingen att lyckas få barn. Lyckas ni inte denna gång är det bara ETT i ledet, nästa gång kanske det lyckas".

    Åh, det är såååå himla jobbigt med missfall. Jag hade också sett det lilla hjärtat picka bara 3 dagar innan jag fick fruktansvärt ont i magen och därpå en blödning som aldrig ville sluta. Det värsta jag tyckte var när "klumpen" kom ut och jag valde att känna på den! Jag vet inte varför jag gjorde det, men känslan sitter i som om det vore igår. Jag kan nog än idag knappt förstå att jag kände på "ärtan" som jag kort därefter spolade ner i toaletten innan vi åkte till gynakuten mitt i natten. Usch! Hoppas det aldrig händer igen.

    Vi kör på cvl. Det gick bra idag, kändes inte mer än en vanlig gynundersökning. Vi fick se blastocysten som sattes in och fick veta att av 5 befruktade embryon klarade sig totalt 3 st, så 2 till frysen! :) Nu är det bara att vänta. Testdag för oss blir 9 juni. 
  • Gweny

    Tack ska du ha, ja man får försöka tänka positivt!

    uch fy vilken upplevelse för dig/er att det även hände hemma så. Jag fick ju göra en kirurgisk, då det inte satte igång sig själv. Var jättefin personal, men kommer ihåg när jag skulle upp i stolen i op-salen och så gjorde dem iordning "papperskorgen" där det skulle hamna....fy, det kändes så hemskt, löjligt kanske men det satte sig i minnet.

    åh vad kul att ni fick se den på bild! Har inte vi fått göra. Ska hålla tummarna för dig nu!! skönt med 2 till frysen. Vart någonstans går ni?

  • lindavik
    Gweny skrev 2015-05-27 20:28:08 följande:

    Tack ska du ha, ja man får försöka tänka positivt! smile1.gif

    uch fy vilken upplevelse för dig/er att det även hände hemma så. Jag fick ju göra en kirurgisk, då det inte satte igång sig själv. Var jättefin personal, men kommer ihåg när jag skulle upp i stolen i op-salen och så gjorde dem iordning "papperskorgen" där det skulle hamna....fy, det kändes så hemskt, löjligt kanske men det satte sig i minnet.

    åh vad kul att ni fick se den på bild! Har inte vi fått göra. Ska hålla tummarna för dig nu!! skönt med 2 till frysen. Vart någonstans går ni?


    Åh fy, den historien lät inte heller särskilt rolig. Fast det är klart, vilken historia om mf/ma gör det?

    Vi går på cvl, alltså Carl von Linnékliniken i Uppsala och vi är supernöjda! Ja, det var helt magiskt att få se blastot på så där nära håll. Embryologen som jag hela tiden hade en dialog med medan läkaren skötte återföringen förstorade upp bilden så att blastot nog var 30 cm i diameter. Superhäftigt, speciellt för min sambo som alltid är vid min sida men som omöjligtvis ens är i närheten av att förstå vad det är man går igenom. Särskilt för honom eftersom han för bara 5 år sen var osäker på om han ens ville ha barn. Denna resa gör nog att hans vilja att bli pappa etablerar sig allt starkare. Jag har försökt finna "en större" orsak till varför just vi är ofrivilligt barnlösa än PCO som den medicinska förklaringen & kommit fram till att det delvis handlar om att min sambo ska hitta sin vilja att bli pappa lika starkt som min vilja att bli mamma. Haha, är man inte troende innan ivf blir man tydligen det under tiden... ;) Tror du att du har "en större" orsak?
  • Gweny

    Jag har faktiskt barn sen innan, så fått uppleva det, men får en sån frustration att kroppen nu strejkar!

    Var dock några år sen så var ju yngre och vikten var bra. Har tyvärr fått övervikt nu med hypon, som säkert bidragit till problemen med äl.

    Men min sambo har inga och han är världens snällaste och kan inte köpa att han inte ska få bli pappa. Att vi ska få göra denna fantastiska resa ihop!

    Vi får bara hoppas på att det ska funka! Sitter i väntrummet nu inför vul.

  • lindavik
    Gweny skrev 2015-05-29 09:55:26 följande:

    Jag har faktiskt barn sen innan, så fått uppleva det, men får en sån frustration att kroppen nu strejkar!

    Var dock några år sen så var ju yngre och vikten var bra. Har tyvärr fått övervikt nu med hypon, som säkert bidragit till problemen med äl.

    Men min sambo har inga och han är världens snällaste och kan inte köpa att han inte ska få bli pappa. Att vi ska få göra denna fantastiska resa ihop!

    Vi får bara hoppas på att det ska funka! Sitter i väntrummet nu inför vul.


    Hur gick vul:en i fredags? Hoppas bra! Vad roligt att du redan har barn men förstår så klart att ni vill ha gemensamma och att din sambo ska få bli pappa. :) Min sambo har under flera års tid sagt att han inte är så säker på att han vill ha barn, men enda sen jag fick veta att jag har pco och denna fertilitetsresa började så har hans intresse för egna barn verkligen blivit större och större. Jag vill tro att det var en mening med att genomgå detta med ivf och så, för jag tänker att ju mer min sambo får kämpa, desto gladare kommer han bli när han väl blir pappa. :) Eller liksom att han förstår då hur mycket han faktiskt vill ha barn. Jag hoppas det blir så i alla fall.

    Jag är på ruvardag 6 idag och är sååååå sugen på att testa, men ska inte. Jag har lovar mig själv att vänta till minst ruvardag 10, läkaren ville att jag skulle testa 18 dagar efter äggplocket vilket blir 9 juni, men om jag testar om 4 dagar så blir det bara 3 dagar innan det officiella testdatumet.
  • Gweny

    Åh så spänt att gå och vänta! Jag tyckte dagarna går sjukt sakta när man ruvar! Närmar sig för dig, spännande! jo nog bra vänta till Rd 10 iallafall.

    Gick tyvärr inte som jag hoppats. Slemhinnan var "bara" 6 mm och ska vara minst 7. Så istället fär återföring blir det ny koll på torsdag. Dem ökade upp min dos med östrogen. Så hoppas det hjälper.

Svar på tråden Vi med PCO som kör IVF maj 2015