• Anonym (novis)

    avandeskapspenning ihop med föräldrapenning?

    Hej!

    Juni månad kommer jag gå hem med havandeskapspenning.
    Sitter och planerar dotterns sista föräldradagar samtidigt, får man ta ut (av lägstanivådagarna) på helgerna dessa veckor i juni?

  • Svar på tråden avandeskapspenning ihop med föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

    Hej


    Nej, föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning kan inte betalas ut för samma tid som graviditetspenningen. Du kan däremot ta ut lägstanivådagar på dina arbetsfria dagar för tiden innan graviditetspenningen börjar att utbetalas.


    Hälsningar


    Robin, handläggare

  • Anonym (novis)
    Försäkringskassan skrev 2015-05-25 11:45:37 följande:

    Hej


    Nej, föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning kan inte betalas ut för samma tid som graviditetspenningen. Du kan däremot ta ut lägstanivådagar på dina arbetsfria dagar för tiden innan graviditetspenningen börjar att utbetalas.


    Hälsningar


    Robin, handläggare


    Men man får väl inte ersättning för mer än de dagar man skulle jobbat? Och då får man ju ta ut lägstanivå övriga dagar?
    Varför är det så?
  • Försäkringskassan

    Hej

    Man kan ansöka om lägstanivådagar på sina arbetsfriadagar utan att ta en dag i anslutning till den arbetsfria dagen.

    Vad gäller att ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå så behöver man ta en dag i anslutning till den arbetsfria dagen.

    Hälsningar
    Theo, Handläggare

  • Anonym (novis)
    Försäkringskassan skrev 2015-05-25 15:47:59 följande:

    Hej

    Man kan ansöka om lägstanivådagar på sina arbetsfriadagar utan att ta en dag i anslutning till den arbetsfria dagen.

    Vad gäller att ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå så behöver man ta en dag i anslutning till den arbetsfria dagen.

    Hälsningar
    Theo, Handläggare


    Ja.
    Men alltså i mitt läge där jag får havandeskapspenning -för de dagar jag SKULLE jobbat, jag får väl inte ersättning för de dagar jag hade varit ledig?
    Varför får man då inte ta lägstanivådagar på de dagar jag normalt hade varit arbetsfri under denna perioden?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Ersättning betalas ut oberoende av om det är en dag då arbete skulle ha utförts eller om det är en s.k. arbetsfri dag.
    Ersättningen är alltså kalenderdagsberäknad när det gäller graviditetspenning.


    Hälsningar


    Johan, handläggare

Svar på tråden avandeskapspenning ihop med föräldrapenning?