• ostpaj

    hur hög elräkning har du?

    Hej!

    Blir så less varje månad när vattenfall skickar ut sina hittepå räkningar.

    Vi bor i en hyreslägenhet, liten 2;a på 56 kvadrat. Vi är inte hemma större delen av dagarna, lampor tänder vi när det blir mörkt. Vatten kokar vi och häller över i termos, som vi sen har till kaffet. Ni vet, som gamla människor gör. Mest för vi inte orkar vänta på vattenkokare för varje kaffe.

    Vi har ingen diskmaskin, tvättmaskin än mindre en torktumlare.

    Nu kom elräkningen, på 580;-

    I januari var den på över 600;- jag ringde och klagade och sa att vi inte bott i lägenheten och elen var avstängd pga renovering. Då ursäktade de sig och sa att de "gjort en uppskattning", dvs hittat på, med andra ord.

    En februari för ett par år sen låg jag på bb 1 v. Inte nog med att det år årets kortaste månad, vi var inte ens hemma men elräkningen var rekordhög, så jag mailar och frågar varpå jag får en fråga till svar som löd " ni kanske kört diskmaskinen en gång extra".... Vilken vi saknar.

    Nu frågade jag en vän som sa de har runt 300 kr/månaden i deras större lägenhet och min mammas särbo betalar ungefär som vi - i sitt hus.

    Så ge mig lite siffror så att jag kan argumentera med vattenfall, ge mig liksom nånting att gå på! Vad gör jag för fel?!

    Hur mkt betalar ni varje månad?

  • Svar på tråden hur hög elräkning har du?
  • Cinza

    Vi bor 2 vuxna och 1 barn i en 3:a på 66 kvadrat. Har varken disk eller tvättmaskin men vi använder spis och ugn mycket. Vi jobbar båda skift så det är nästan alltid någon hemma som har på radio, tv eller stereo. Vi betalar runt 200 i månaden. Ibland blir lite mer men ibland lite mindre.

  • Birgitta02

    Vissa elbolag gör uppskattningar med facit från tidigare månader/år. Sen gör dom avläsning och justerar. Dvs man kan få pengar tillbaka t o m. Vi har avläsning varje månad. För några år sen hade vi en avläsning per år. Och då gjordes justeringar en gång årligen och man fick antingen betala lite till, eller så fick man ett retroaktivt avdrag.

    Jag har en trea, med diskmaskin. Betalar i genomsnitt 500 kr per månad.

  • Birgitta02

    Litet PS. Olika bolag har olika eltariffer. Vattenfall kanske är dyrt? Kolla på nätet och jämför.

  • ostpaj

    Whaaat?! Vad är hemligheten? Hehe

    På riktigt, känner mig bara lurad. Speciellt när vi verkligen försöker och anstränger oss, så händer inget med priserna.

    Försökt jämföra men tycker ändå vattenfall verkar ha OK priser och kompisar har det, fast de har en tredjedel av ens egen räkning.

    Får det liksom inte att gå ihop =/

  • ostpaj
    Cinza skrev 2015-05-25 14:00:31 följande:

    Vi bor 2 vuxna och 1 barn i en 3:a på 66 kvadrat. Har varken disk eller tvättmaskin men vi använder spis och ugn mycket. Vi jobbar båda skift så det är nästan alltid någon hemma som har på radio, tv eller stereo. Vi betalar runt 200 i månaden. Ibland blir lite mer men ibland lite mindre.


    Vad är det för superduper bolag?
  • Birgitta02
    ostpaj skrev 2015-05-25 14:09:26 följande:

    Whaaat?! Vad är hemligheten? Hehe

    På riktigt, känner mig bara lurad. Speciellt när vi verkligen försöker och anstränger oss, så händer inget med priserna.

    Försökt jämföra men tycker ändå vattenfall verkar ha OK priser och kompisar har det, fast de har en tredjedel av ens egen räkning.

    Får det liksom inte att gå ihop =/


    Gamla kylar och frysar drar massor i el. Kanske nåt att se över? Betalar ni för fjärrvärmen kanske? VIssa hyresvärdar och brf-föreningar har det så.
  • Birgitta02

    Och du är säker på att ni betalar per månad och inte per kvartal TS? Eller varannan månad?

  • Cinza
    ostpaj skrev 2015-05-25 14:10:17 följande:
    Vad är det för superduper bolag?
    Jag räknade ju inte med kostnaden för elnätet kom jag på. Den kommer på en separat faktura en gång i kvartalet. Räknar jag med den ligger kostnaden per månad runt 340kr.
  • ostpaj
    Birgitta02 skrev 2015-05-25 14:13:08 följande:

    Gamla kylar och frysar drar massor i el. Kanske nåt att se över? Betalar ni för fjärrvärmen kanske? VIssa hyresvärdar och brf-föreningar har det så.


    De är precis bytta i samband med renoveringen som pågick jan-mars :)
  • ostpaj
    Birgitta02 skrev 2015-05-25 14:14:56 följande:

    Och du är säker på att ni betalar per månad och inte per kvartal TS? Eller varannan månad?


    Absolut bombsäker. Valt månadsvis, för vill inte ha var tredje månad där det i det här fallet skulle kunna närma sig 2000 kr =/
Svar på tråden hur hög elräkning har du?