• Äldre 25 May 15:38
    1089 visningar
    1 svar
    1
    1089

    Borde jag oroa mig??

    Hej! Jag är gravid i vecka 16, och har herpes, för detta äter jag vanligtvis Valaciclovir. När jag blev gravid frågade jag barnmorskan om det var lämpligt att äta detta även när jag är gravid och fick först svaret (via telefon) att det inte var okej, vid nästa träff med barnmorskan stod det i hennes dator att det inte var några problem och hon verkade övertygande att det skulle vara okej. Idag vaknade jag med blåsor (överläppen) och tog en tablett jag hade hemma, innan jag blev tveksam och ringde VC. Nu fick jag svaret att det var olämpligt. Kan den tabletten jag åt förut göra skada??

  • Svar på tråden Borde jag oroa mig??
  • Äldre 10 Jun 09:17
    #1

    hej!

    Jag tycker inte att du ska oroa dig. Det finns inga egentliga hållpunkter för att valaciklovir skulle kunna orsaka missbildningar. I mycket höga doser (toxiska doser) har dock vissa djurförsök påvisat en missbildningsframkallande effekt av valaciklovirs metabolit, aciklovir. Även om relevansen av djurförsöken är oklar kan viss försiktighet under graviditet vara motiverad. Jag tycker inte att du ska ta mer tabletter,

    lycka till

Svar på tråden Borde jag oroa mig??