• sjuttonbast

    theralen

    hej, jag är 17 år. har diagnoserna: PTSD, generell ångest, depression & grov adhd.

    jag tar medicinerna:

    morgon: sertralin 50 mg (1 tablett) concerta 54 mg (en tablett) theralen 5 mg (1 tablett)
    lunch: theralen 5mg (1 tablett)
    kväll: theralen 5 mg (3 tabletter)

    förra månaden hade min läkare GLÖMT sätta in medicinen theralen så jag fick skippa dom en dag, och med det avbryts min medicinering och biverkningarna går igång. blev väldigt arg, men tänkte, alla kan ju göra fel! plus att min handläggare hade glömt sätta över summan jag får varje månad på mitt konto och eftersom jag betalar min medicin själv får jag sjävklart låna av andra vilket är väldigt jobbigt att behöva göra.

    och nu har jag gått 3 jäkla dagar utan pengarna & utan theralen, då dom inte haft tid att sätta in nytt recept. (?)
    och jag har ringt bup, soc, buc, kommunen, växeln, chefer, handledare, handläggare, kontaktperson, läkare och ingen kan hjälpa mig. doktorn lovade att dom skulle vara inne idag men nej, har sprungit mellan 4 olika apotek och där finns endast preventivmedel jag inte längre tar.
    sen ringer någon slags "chef/doktor" mig och säger att mediciner kommer in men dom inte inte riktigt när. och jag säger då "jag sitter här med hjärtklappningar som kommer och går, jag skakar, det rinner tårar ur mina ögon, jag mår illa och har inte sovit sen i förrgår och andas tungt, kallsvettas och är varm och mår piss"
    då blir hennes svar: doktorn sitter i besök, han har inte tid just nu.

    och jävlar vad arg jag blev, det kokar fortfarande i mig för jag mår knappast bra alls. jag börjar skrika och säger att det är akut, men nej, doktorn har ju besök. sen skrek jag bara en massa, var så himla arg, kan inte ens gå på praktik eller i skolan pga detta.

    så jag undrar, vet någon om man kan göra något åt detta? snarast?
    och får ni biverkningar när ni tvärt slutar?

    jag har inga föräldrar kan jag också skriva så ni inte svarar att dom bör hjälpa mig. har försökt med allt som går, verkligen.. jag är hypokondriker och detta gör mig inte mindre nervös faktiskt, tacksam för svar ??

  • Svar på tråden theralen
  • missbeccis

    Jag har själv haft liknande mediciner eller en del har jag haft samma också. Alla dessa mediciner ska man trappa ner så du kan anmäla dom för detta. Det jag kan tipsa om är att ringa till psyk akuten och hämta ut där med en medicin lista eller så får de även titta i journaler och se över din medicin. Om det är endast theralen du behöver så kommer du få det där. Setralin är också troligt att kunna hämta. Det svåra skulle vara om concerta var slut. Jag har själv haft ritalin och haft krångel med det. Som jag kommer ihåg så kunde jag inte hämta ut det på akuten.

    Om du inte vet nummer till mottagningen så kolla på vårdguiden.

  • Sweet Sofia
    PadimeP skrev 2015-05-29 20:10:45 följande:

    Theralen ger inga bieffekter. Gravida kan till och med ta det. Du stressar nog bara upp dig.


    Ehhh...jo de har bieffekter vilket är sk biverkningar. All medicin ger biverkningar, vissa många andra mindre.
  • PadimeP
    Sweet Sofia skrev 2015-05-29 20:19:27 följande:

    Ehhh...jo de har bieffekter vilket är sk biverkningar. All medicin ger biverkningar, vissa många andra mindre.


    biverkningar och bieffekter är inte samma sak. Bieffekter är det du får när du slutar ta en medicin och utav theralen får man inga bieffekter...
  • PadimeP

    Haha nu rörde jag ihop det är samma sak.... Hur som hels. Jag har tagit theralen i ett par år till och från och de ger inga utsättningssymptom. Möjligen kan vara så att du blir lugnare av dem och att det är därför du upplever dig vara mer stressad.

  • Sweet Sofia
    PadimeP skrev 2015-05-29 20:37:47 följande:

    biverkningar och bieffekter är inte samma sak. Bieffekter är det du får när du slutar ta en medicin och utav theralen får man inga bieffekter...


    Jo
Svar på tråden theralen