• Ewald01

    Gå ner i vikt ...

    Hej!

    Så långt att jag har förstått nu är det inte främst fett som gör att folk blir tjock. Det är inte heller kött osv.

    Det som är farligast om man inte vill gå upp i vikt är godisar, mjölmat och bröd, läsk, såsar och nudlar.

    Det man "får" äta är kött, fisk, frukt och grönsaker, ägg och nötter

    Det förklarade de nyligen på TV.

    MEN

    Om man nu tar hänsyn till man som är bra för hälsan (om man inte vill gå ner i vikt) ligger kanske kött sämre till än t.ex. nudlar? Om man nu inte äter mycket osv. ....

  • Svar på tråden Gå ner i vikt ...
  • Mooomin
    Ewald01 skrev 2015-05-25 16:41:26 följande:

    Hej!

    Så långt att jag har förstått nu är det inte främst fett som gör att folk blir tjock. Det är inte heller kött osv.

    Det som är farligast om man inte vill gå upp i vikt är godisar, mjölmat och bröd, läsk, såsar och nudlar.

    Det man "får" äta är kött, fisk, frukt och grönsaker, ägg och nötter

    Det förklarade de nyligen på TV.

    MEN

    Om man nu tar hänsyn till man som är bra för hälsan (om man inte vill gå ner i vikt) ligger kanske kött sämre till än t.ex. nudlar? Om man nu inte äter mycket osv. ....


    Jag fattar ingenting.. Vad är frågan? :)
    Om kött är sämre än nudlar? Nej, det är det inte. Varför skulle det vara det? Hur menar du? :)
  • Aniiee

    Ibland undrar jag vad du röker innan du går in på FL....

    Men för att bena lite:

    Ät vad FAAAAAAN du vill, så länge du mår bra av det. Alla måste hitta balansen som funkar för en själv. En del äter LCHF 70e% fett, 15e% protein, 5e% kolhydrater, andra äter precis tvärt emot 70e% kolhydrater, 15e% protein och 5e% fett. Båda mår lika bra. En del äter lite godis varje dag, en del äter mer godis en gång i veckan, en del äter mycket godis varje dag. Så länge de inte mår dåligt av det så är det inget fel. 

    Det är inget fel på sås, det är hur sammansättningen i ett stort antal måltider över längre tid påverkar dig som avgör om det är bra eller dåligt för dig. Man kan till och med leva av bara smörgåsar om det är rätt bröd och rätt pålägg. Rätt för den som äter, vill säga.

    Fisk är inget vidare för fiskallergiker....

    Jag menar, är du med? Förstår du vad jag vill säga?


    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Ewald01
    Så länge de inte mår dåligt av det så är det inget fel. 

    Det beror ju på hur du definierar "må dåligt".

    Det är ju så att man inte märker om man mår dåligt ... det är ju så att man inte märker åderförkalkningen osv. innan problemet är mycket allvarligt!!
  • Ewald01
    Mooomin skrev 2015-05-25 23:52:29 följande:
    Jag fattar ingenting.. Vad är frågan? :)
    Om kött är sämre än nudlar? Nej, det är det inte. Varför skulle det vara det? Hur menar du? :)
    Nja, det finns en TV-sändning där man hjälper överviktiga att banta.

    Sen har de alltid rekommendationer på vad man ska/bör äta om man vill banta.

    Livsmedel som man kan/bör äta enl. dem:

    Grönsaker, frukt, kött, fisk, ägg, nötter

    Livsmedel som man inte bör/får äta om man vill gå ner i vikt:

    Nudlar, bröd, godis, processade livsmedel, såsar, läsk, mjölmat, mat med tllsatser och konserveringsämnen ....


    ">




  • Mooomin
    Ewald01 skrev 2015-05-28 19:41:49 följande:
    Nja, det finns en TV-sändning där man hjälper överviktiga att banta.

    Sen har de alltid rekommendationer på vad man ska/bör äta om man vill banta.

    Livsmedel som man kan/bör äta enl. dem:

    Grönsaker, frukt, kött, fisk, ägg, nötter

    Livsmedel som man inte bör/får äta om man vill gå ner i vikt:

    Nudlar, bröd, godis, processade livsmedel, såsar, läsk, mjölmat, mat med tllsatser och konserveringsämnen ....


    ">

    Men det var det här som du skrev, som jag inte förstod...

    "Om man nu tar hänsyn till man som är bra för hälsan (om man inte vill gå ner i vikt) ligger kanske kött sämre till än t.ex. nudlar? Om man nu inte äter mycket osv." 

    Varför skulle kött vara sämre för hälsan än nudlar?
    Du har ju svaret där i vad de rekommenderat.. De rekommenderar kött och rekommenderar inte nudlar.
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2015-05-28 19:41:49 följande:
    Nja, det finns en TV-sändning där man hjälper överviktiga att banta.

    Sen har de alltid rekommendationer på vad man ska/bör äta om man vill banta.

    Livsmedel som man kan/bör äta enl. dem:

    Grönsaker, frukt, kött, fisk, ägg, nötter

    Livsmedel som man inte bör/får äta om man vill gå ner i vikt:

    Nudlar, bröd, godis, processade livsmedel, såsar, läsk, mjölmat, mat med tllsatser och konserveringsämnen ....


    ">

    Men bara för att en batningsguru säger en sak så är det ingen universal sanning., utan just något som en viss batningsguru (även om det är livsmedelsverket som leker batningsguru) säger.

    För övrigt heter det såsEr inte såsAr,,,, Såsar är sånt man gör när man driver runt på stan och gör ingenting.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Mooomin
    Aniiee skrev 2015-05-28 20:52:25 följande:

    Men bara för att en batningsguru säger en sak så är det ingen universal sanning., utan just något som en viss batningsguru (även om det är livsmedelsverket som leker batningsguru) säger.

    För övrigt heter det såsEr inte såsAr,,,, Såsar är sånt man gör när man driver runt på stan och gör ingenting.


    Men om du jämför näringsinnehållet i 100g kött med 100g nudlar så ser du ju skillnaden. Nudlar består av mellan 50-70 % kolhydrater och resten fett förutom ca 6% protein, medan nötkött innehåller ca 80 % protein och resten fett.
  • Aniiee
    Mooomin skrev 2015-05-28 21:33:21 följande:
    Men om du jämför näringsinnehållet i 100g kött med 100g nudlar så ser du ju skillnaden. Nudlar består av mellan 50-70 % kolhydrater och resten fett förutom ca 6% protein, medan nötkött innehåller ca 80 % protein och resten fett.
    Ja? Det är skillnad mellan nudlar och nötkött. Det är inte poängen. Poängen är att bara för att du mår bra av att äta 100 gram nötkött eller dåligt av att äta 100 gram nudlar så gör inte ALLA det. Det finns människor vars kroppar funkar precis tvärt emot din (och TS... och min.)

    Militanta vegetarianer vill att alla ska vara vegetarianer och påstår att alla kan vara vegetarianer. Militanta LCHFare anser att LCHF är det enda sättet att gå ner i vikt och må bra. Fruktarianer mår bra av att äta 100 äpplen om dagen. Hade de funnits en universallösning som funkar för alla så hade alla varit överens. Så är det inte.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Mooomin
    Aniiee skrev 2015-05-28 21:44:26 följande:

    Ja? Det är skillnad mellan nudlar och nötkött. Det är inte poängen. Poängen är att bara för att du mår bra av att äta 100 gram nötkött eller dåligt av att äta 100 gram nudlar så gör inte ALLA det. Det finns människor vars kroppar funkar precis tvärt emot din (och TS... och min.)

    Militanta vegetarianer vill att alla ska vara vegetarianer och påstår att alla kan vara vegetarianer. Militanta LCHFare anser att LCHF är det enda sättet att gå ner i vikt och må bra. Fruktarianer mår bra av att äta 100 äpplen om dagen. Hade de funnits en universallösning som funkar för alla så hade alla varit överens. Så är det inte.


    Ja, men låt oss generalisera då, generellt är kött det nyttigare alternativet. Men jag skulle vilja se nån som lever mestadels på nudlar o andra liknande ämnen bli jämförd i kroppsmässigt mående med någon som äter kött eller annat med motsvarande näringsinnehåll. Men ät vad ni vill. Jag svarade bara på frågan. :)

    Jag har ca 52kg muskler på kroppen vilket är mycket för en tjej och jag vet att inte alla vill se ut så, men jag väljer kött alla gånger, framför nudlar. De av mina vänner som "lever" på nudlar.. Mja, dom ser inte lika hälsosamma ut. Det är vad jag jämför med förutom näringsinnehållet. :)
  • Ewald01
    Mooomin skrev 2015-05-28 20:20:44 följande:
    Men det var det här som du skrev, som jag inte förstod...

    "Om man nu tar hänsyn till man som är bra för hälsan (om man inte vill gå ner i vikt) ligger kanske kött sämre till än t.ex. nudlar? Om man nu inte äter mycket osv." 

    Varför skulle kött vara sämre för hälsan än nudlar?
    Du har ju svaret där i vad de rekommenderat.. De rekommenderar kött och rekommenderar inte nudlar.
    Ja, de tycker att kött (t.ex. grillat kött) inte är dåligt, men nudlar rekommenderar de inte eftersom nudlar innehåller mycket energi och är "mat är tillverkades".

    Vad jag förståd hade de ingeting emot bacon till frukosten.

    Nja, varför är kött einte bra. Kött sägs ju begynna cancer och åderförkalkning ....
    Det finns t.ex. studier som t.ex. kommer fram till att vegetarier har ett friskare hjärta ....

    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/friskare-hjarta-hos-vegetarianer/
  • Mooomin

    Och inlägget med näringsinnehållet var menat till ts för öveigt, såg nu att jag "citerat" fel inlägg.. :)


    Aniiee skrev 2015-05-28 21:44:26 följande:

    Ja? Det är skillnad mellan nudlar och nötkött. Det är inte poängen. Poängen är att bara för att du mår bra av att äta 100 gram nötkött eller dåligt av att äta 100 gram nudlar så gör inte ALLA det. Det finns människor vars kroppar funkar precis tvärt emot din (och TS... och min.)

    Militanta vegetarianer vill att alla ska vara vegetarianer och påstår att alla kan vara vegetarianer. Militanta LCHFare anser att LCHF är det enda sättet att gå ner i vikt och må bra. Fruktarianer mår bra av att äta 100 äpplen om dagen. Hade de funnits en universallösning som funkar för alla så hade alla varit överens. Så är det inte.


  • Aniiee
    Mooomin skrev 2015-05-28 22:01:23 följande:

    Och inlägget med näringsinnehållet var menat till ts för öveigt, såg nu att jag "citerat" fel inlägg.. :)


    Ok =)
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Mooomin
    Ewald01 skrev 2015-05-28 22:00:08 följande:

    Ja, de tycker att kött (t.ex. grillat kött) inte är dåligt, men nudlar rekommenderar de inte eftersom nudlar innehåller mycket energi och är "mat är tillverkades".

    Vad jag förståd hade de ingeting emot bacon till frukosten.

    Nja, varför är kött einte bra. Kött sägs ju begynna cancer och åderförkalkning ....

    Det finns t.ex. studier som t.ex. kommer fram till att vegetarier har ett friskare hjärta ....

    www.dn.se/nyheter/vetenskap/friskare-hjarta-hos-vegetarianer/


    Nu fattar jag ingenting av det du skriver igen..

    Men nu börjar du plötsligt jämföra kött o gönsaker (vegetarianer) o då kommer vi till en heeelt annan sak/fråga än nudlar som du sa från början. Så, ja.. Det finns studier om allting som säger att allt kan framkalla cancer, allt är dåligt, allt är bra. Man kan inte lyssna på allt. Ät lite av varje så blir det säkert bra. Brukar vara det bästa.
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2015-05-28 20:52:25 följande:
    Men bara för att en batningsguru säger en sak så är det ingen universal sanning., utan just något som en viss batningsguru (även om det är livsmedelsverket som leker batningsguru) säger.

    För övrigt heter det såsEr inte såsAr,,,, Såsar är sånt man gör när man driver runt på stan och gör ingenting.
    Ja, det Finns väl en massa olika bantningsmetoder och åsikter kring detta ...

    ... och , tack för tippset . Såser alltså ... ....
  • Ewald01
    Mooomin skrev 2015-05-28 22:11:59 följande:
    Nu fattar jag ingenting av det du skriver igen..

    Men nu börjar du plötsligt jämföra kött o gönsaker (vegetarianer) o då kommer vi till en heeelt annan sak/fråga än nudlar som du sa från början. Så, ja.. Det finns studier om allting som säger att allt kan framkalla cancer, allt är dåligt, allt är bra. Man kan inte lyssna på allt. Ät lite av varje så blir det säkert bra. Brukar vara det bästa.
    Nej, jag ville bara påpeka att det vanlgtvis är kött som inte sägs vara den basta lvsmedeln ... och att kött enl. studier kan orsaka mer sjukdomar än t.ex. nudlar ...
  • Mooomin
    Ewald01 skrev 2015-05-29 07:24:55 följande:

    Nej, jag ville bara påpeka att det vanlgtvis är kött som inte sägs vara den basta lvsmedeln ... och att kött enl. studier kan orsaka mer sjukdomar än t.ex. nudlar ...


    Vilka studier? skicka gärna en länk!
  • Ewald01
    Mooomin skrev 2015-05-28 21:33:21 följande:
    Men om du jämför näringsinnehållet i 100g kött med 100g nudlar så ser du ju skillnaden. Nudlar består av mellan 50-70 % kolhydrater och resten fett förutom ca 6% protein, medan nötkött innehåller ca 80 % protein och resten fett.
    Ja, exakt, det är ju det bantningsgurun säger ....

    .... sen rekommenderar han inte heller att äta bröd osv. om man vill gå ner i vikt.
Svar på tråden Gå ner i vikt ...