• Anonym (GurraP)

    Tonårsdotter och sex

    Hur känner ni föräldrar er inför barnens begynnande sexliv, speciellt som man själv inte har något sexliv? Är en skilsmässopappa och har tre döttrar på halvtid. Min dotter är 16 år och har flera äldre killkompisar. Har inte träffat någon av dom eftersom hon aldrig vill bjuda hem dom. Kanske skäms hon för sina yngre syskon och vår trånga bostad. I vilket fall,..hon gör sig alltid så fin och sminkad och blir riktigt docksöt när hon går ut. Killarna dras till henne som flugor till en sockerbit. Vet inte och tror inte (vad vet man?) att hon haft sex med någon av dessa killar då hon är en stark och förnuftig tjej. Bl a säger hon att hon kan få en pojkvän om hon vill, men att det måste vara någon som hon verkligen bryr sig om. Kände mig stolt när hon sa så. Kan inte ha gjort allting galet med hennes uppfostran.


    Eftersom jag själv inte har något sexliv men saknar det väldigt mycket har jag lite svårt att hantera att mina döttrar håller på växa upp. Vet att hon är väldigt nyfiken och intresserad då hon ofta pratar om olika killar och vad dom säger och gör. Bävar inför den dagen det blir aktuellt med pojkvän och hon vill att han ska sova över. Vet väl själv hur jag var i den åldern. Vill inte ligga och lyssna på dom i vår lyhörda bostad.!! Visst är det att gå händelserna i förväg, men det är ju självklart att det kommer hända en dag. Tveksam till att hon sover borta också. 

    Alltså, jag vill inte vara den kliché-artade pappan som skaffar hagelbössa för att skrämma bort killarna. Men hur ska jag hantera det? Vad är era erfarenheter? 
  • Svar på tråden Tonårsdotter och sex
  • Anonym (herr G)

    Jag satte ungen på p-piller och inga snubbar i sängen hemma före 18 års ålder.
    Skulle dom sova tillsammans så var det hemma hos killen som då bodde med båda föräldrarna. Tyckte hon löste det mycket fint och förnuftigt.

  • Anonym (Jens)

    Du verkar ha en förståndig dotter, så hon brås nog på dig, och er relation är det inte heller något fel. Se till att prata med henne om att skydda sig. Jag kan förstå ditt dilemma, men jag har ingen egen erfarenhet så några andra tips än att tala om din ståndpunkt är det enda jag kan bidraga med. Kanske får jag önska dig lycka till med att hitta en egen partner.

  • Anonym (C)

    Förstår inte vad ditt obefintliga sexliv har med saken att göra? Skulle du hantera situationen annorlunda ifall du hade ett sexliv?

    Hon vill väl antagligen inte heller att du och syskonen ska höra nånting... Hög musik är väl ett tips.

  • Anonym (hulda)

    Du kommer nog att vänja dej vid tanken men höra dom kommer du inte vilja när hon är 30 heller skulle jag tro. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du inte tror att hon har haft sex för att hon "är stark och förnuftig "? Det är bra att hon inte gör något mot sin önskan men det är klart att hon själv kan vilja ha sex fast hon är stark och förnuft. Blanda inte in din egen sexlöshet i dina regler för henne. Min tonårings första älskling bodde många mil bort så de var helt enkelt tvungna att sova över för att kunna träffas. Faktum är att det var samma sak för mej i samma ålder så jag har sett själva övernattningen som en praktisk sak. När jag var tonåring fick min kille inte sova i mitt rum för min mamma utan i gästrummet men vi hade sex ändå på dagtid istället. Däremot ska du inte behöva bli generad av att lyssna utan man kan kräva att de är diskreta precis som du skulle vara om du träffar en kvinna.

Svar på tråden Tonårsdotter och sex