• Anonym (Yr i plymen­)
    Äldre 25 May 19:33
    1200 visningar
    7 svar
    7
    1200

    Ska jag betala för två trasiga telefoner?

    Jag tappade en 2 veckor gammal telefon från en balkong - inte min egen utan en bekants. När jag hoppade över räcket för att hämta upp den så sa jag att jag självklart skulle betala om det blev någon skada. Och det står jag fortfarande för.

    Nu blev det tyvärr en liten flisa uppe i kanten på den. Inget som stör skärmen. Och den är fullt fungerande. Eventuellt fanns redan skadan redan innan.. Hon berättade att telefonen både hade hunnit bada i toalettstolen och tappats i golvet på dessa två veckor.

    Vi gick tillsammans till en butik som byter glas etc. och han som äger butiken sa att det skulle gå på minst 1500:- (självrisken) och lite till. Men det bästa var att lämna in den där den hade köpts för att garantin skulle gälla. Den var ju trots allt bara två veckor gammal..

    Det skulle kosta 400:- för att skicka in den och för att någon skulle titta på den. Sedan skulle de ringa upp och ge en ytterligare summa som förslag för att laga glaset. Han i butiken och hans kollega såg knappt skadan. De tyckte att det kunde anmälas som fabrikationsfel.

    Ägaren till telefonen fick en påse hemskickad från företaget som hade hade köpt mobilen ifrån för att kunna skicka in telefonen i. Men hon ändrade sig sedan och sa att hon ville ha 1500:- av mig som skulle täcka självrisken. Skulle det sedan bli dyrare skulle hon stå för det själv. Jag godkände.

    Har nu efter påtryckning av bekanta blivit osäker på om jag blir blåst?! Vilken självrisk? Hon har inte tecknat någon försäkring på telefonen när hon köpte den och hon har dessutom ingen hemförsäkring.. Jag har också fått veta att hon ska låta en killkompis fixa hennes telefon (som jag tappade) plus hennes systers telefon (som har helt sprucken skärm) för de där pengarna som jag lovat att ge.

    Så telefonen kommer inte att lämnas in. Inget kvitto kommer finnas och pengarna som jag har lovat kommer att täcka kostnaden för att laga två mobiltelefoner - svart. Om det inte går till shoppig såklart.. Jag hade hellre velat att telefonen skulle lämnas in eller att jag skulle få "bevis" för att den verkligen kommer att bli lagad.

    Hur hade ni gjort? Betalat de där 1500:- eller BARA kostnaden för hennes telefon? I detta fall måste det ju röra sig om 750:- Eller skulle ni ha betalat endast 1000:- för att hennes telefon ska lagas svart och sedan en extra summa för besväret?

    Jag är helt snurrig och helt villrådig. Jag ser det som en självklarhet att betala. Osäkert dock om hon ens kommer bry sig om att laga telefonen. Känns dock lite fel att stå för hennes systers, Den har jag ju inte något med att göra? Ge pengar innan eller efter lagning eller spelar det ingen roll?

  • Svar på tråden Ska jag betala för två trasiga telefoner?
  • Anonym (Z)
    Äldre 25 May 19:38
    #1

    Du betalar bara om hon lämnar in telefonen så klart. Låter som en blåsning annars. Annars så följer du med till den som lagar telefonen och ger den personen den summan det kostar att laga hennes telefon.

  • Anonym (Yr i plymen­) Trådstartaren
    Äldre 25 May 19:53
    #2

    Så endast stå för en telefon.. Jag verkar inte snål då? Har det rätt dåligt ställt just nu. Hon skickade sms idag där det stod;  "Asså jag är inte fattig så att du vet jag har mer pengar än vad du har så det är inte så att jag bara är ute efter pengar så att du vet"

  • Äldre 25 May 19:59
    #3

    Ta telefonen och lämna in den personligen, pröjsa och ge tillbaka den. Så hade jag gjort.


    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Nenne6­66
    Äldre 25 May 19:59
    #4

    Du betalar självrisken , sen är det upp till ägaren av telefonen att åtgärda skadan eller ej. Kan ju jag tycka.

  • Anonym (Finns billig­are)
    Äldre 25 May 21:17
    #5

    En självrisk förutsätter att det finns en försäkring. Jag hade inte gett 1500 kr rakt av i handen.

    Det kostar 700 kr på ifon att byta en skärm. Man kan skicka in telefonen om man inte har en butik i sin stad. Säg att du ska stå för det eller så kan du betala det priset till din kompis. 1500 är på tok för mycket.

  • Anonym (Betal­a inget utan kvitto­)
    Äldre 25 May 21:19
    #6

    Om personen inte har en hemförsäkring är det ingen idé att betala 1500kr, vill personen inte lämna in telefonen på lagning dör du kan konkret få ta del av ett kvitto på själva kostnaden är det inget att betala.

  • Anonym (Fatti­g)
    Äldre 26 May 08:07
    #7

    Jag skulle inte betala en krona till denna person. Om det finns garanti kvar så ska du inte behöva betala någonting.

    Systerns telefon har du ju ingenting att göra med, eller? Så varför ska du betala den reparationen?

Svar på tråden Ska jag betala för två trasiga telefoner?