• Anonym (Eva)

    Könshår vid nio år-tidigt?

    Min dotter som har fyllt 9 år, går i årskurs två har fått några enstaka hårstrån som könshår. Är det tidigt eller helt normalt? När räknas tidig pubetet? Jag undrar då jag är väldigt kort och var hos barnläkare som tyckte att om dottern kommer i pubertet vid 10 år bör jag söka för det. Är inte 10 år annars en ganska normal ålder att komma i puberteten i? (när vi var hos barnläkaren hade inte dessa hårstrån börjat komma).

  • Svar på tråden Könshår vid nio år-tidigt?
  • lövet2

    Det räknas nog som tidigt. En av mina fick både hår och fullt av finnar vid nyss fyllda 10, och då var det snudd på att skolläkaren ville medicinera för att försena utvecklingen lite.

  • Anonym (P)
    Anonym (Eva) skrev 2015-05-25 23:10:40 följande:

    Min dotter som har fyllt 9 år, går i årskurs två har fått några enstaka hårstrån som könshår. Är det tidigt eller helt normalt? När räknas tidig pubetet? Jag undrar då jag är väldigt kort och var hos barnläkare som tyckte att om dottern kommer i pubertet vid 10 år bör jag söka för det. Är inte 10 år annars en ganska normal ålder att komma i puberteten i? (när vi var hos barnläkaren hade inte dessa hårstrån börjat komma).


    Så du har alltså kollat hur mycket könshår hon har fått ?!
  • Anonym (Tidigt mogen)

    Studier har visat att tidig pubertet kan påverka längdtillväxten men jag tror inte 9år räknas som extremt tidigt.

    Jag började få bröst vid nyss fyllda 9, samt hår i armhålorna och könshår.

    Mensen kom först vid precis fyllda 12! Men jag växte till jag var 15, slutade på 178cm! :)

    Men ring vc för säkerhets skull!

  • Anonym (???)
    Anonym (P) skrev 2015-05-25 23:31:11 följande:
    Så du har alltså kollat hur mycket könshår hon har fått ?!
    Är det konstigt menar du att man som föräldrar ser sitt barn naken? Jag ser mina barn barn ofta. Min äldsta är 8år. Eller vad ville du ha sagt ned dig spydiga kommentar?
  • Anonym (???)
    Anonym (???) skrev 2015-05-26 06:15:28 följande:
    Är det konstigt menar du att man som föräldrar ser sitt barn naken? Jag ser mina barn barn ofta. Min äldsta är 8år. Eller vad ville du ha sagt ned dig spydiga kommentar?
    Jag ser mina barn nakna ofta. Den äldsta är 8år...
  • Miss P

    nuförtiden är det nog inte tidigt.finns ju flickor som är fullt utvecklade redan i 11 års åldern. själv fick jag hår där nere när jag var 10 år. det tyckte jag var jätte jobbigt och pinsamt. jag gick i 5 an då. jag är född på 70 talet.

  • Fruktolina

    Jag var runt 9 år när jag gick in i puberteten, fick min mens också samt att jag hade redan börjat få lite bröst och hår under armarna och könshår. Mamma blev lite orolig, tyckte det var lite för tidigt så hon tog med mig till min barnläkare som sa att det är inget onormalt. Man kunde stoppa mensen och tills jag hat vuxit klart. Mamma lät mensen vara och jag är 165 cm som är normal längd för en kvinna. Så oroa dig inte, det är fullt normalt. Bäst att du sätter dig ner och förklarar för din dotter vad som händer med kroppen och att det är helt normalt, inget hon ska skämmas över.

  • Anonym (Eva)
    Anonym (P) skrev 2015-05-25 23:31:11 följande:
    Så du har alltså kollat hur mycket könshår hon har fått ?!
    Hur menar du? Jag har sett min dotter naken ja när hon har dushat men jag har inte "medvetet kollat efter om hon har könshår" Vilken sjuk kommentar.
  • Anonym (Eva)
    Fruktolina skrev 2015-05-26 09:44:46 följande:

    Jag var runt 9 år när jag gick in i puberteten, fick min mens också samt att jag hade redan börjat få lite bröst och hår under armarna och könshår. Mamma blev lite orolig, tyckte det var lite för tidigt så hon tog med mig till min barnläkare som sa att det är inget onormalt. Man kunde stoppa mensen och tills jag hat vuxit klart. Mamma lät mensen vara och jag är 165 cm som är normal längd för en kvinna. Så oroa dig inte, det är fullt normalt. Bäst att du sätter dig ner och förklarar för din dotter vad som händer med kroppen och att det är helt normalt, inget hon ska skämmas över.


    Var du lång för din ålder när du gick in i puberteten? Än så länge så är det inte så mycket att jag behöver kontakta läkare. Men jag kanske kan förvänta mig att det kommer att hända mycket nu i årskurs tre då. Själv fick jag hår under armarna i trean och könshår ganska tidigt men min längdtillväxt kom tydligen av sig enligt läkaren så jag stannade i längd redan i årskurs 5 trots att mensen inte kom förrän i års kurs 7. Kanske dags att ta tag att börja prata om kroppens utveckling då. Känns lite tidigt då hon är ett barn, men klart att det är vikitgt att veta vad som händer för henne själv också. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (Tidigt mogen) skrev 2015-05-25 23:52:16 följande:

    Studier har visat att tidig pubertet kan påverka längdtillväxten men jag tror inte 9år räknas som extremt tidigt.

    Jag började få bröst vid nyss fyllda 9, samt hår i armhålorna och könshår.

    Mensen kom först vid precis fyllda 12! Men jag växte till jag var 15, slutade på 178cm! :)

    Men ring vc för säkerhets skull!


    fy vad avis jag blir! jag var 145cm sommaren innan jag fick mens (hade då både hår och tuttar och var 11,5 år). Den sommaren växte jag 1 dm både på bredden och längden (nej jag åt inte mer godis än andra och var väldigt aktiv) och så vipps när jag var 155 som kom mensen. Nu är jag 158,5 cm.... jippi.... :p.
  • ssa123

    Mellan 7-10 år räknas som tidigr. 10-14 normalt. Resten sent. Ingen äldre än 7-8 år utreds.

    Var till barnkliniken för bara nån vecka sedan och träffade läkare där efter att läkare på vc remitterat dit

  • Fruktolina
    Anonym (Eva) skrev 2015-05-26 10:52:13 följande:

    Var du lång för din ålder när du gick in i puberteten? Än så länge så är det inte så mycket att jag behöver kontakta läkare. Men jag kanske kan förvänta mig att det kommer att hända mycket nu i årskurs tre då. Själv fick jag hår under armarna i trean och könshår ganska tidigt men min längdtillväxt kom tydligen av sig enligt läkaren så jag stannade i längd redan i årskurs 5 trots att mensen inte kom förrän i års kurs 7. Kanske dags att ta tag att börja prata om kroppens utveckling då. Känns lite tidigt då hon är ett barn, men klart att det är vikitgt att veta vad som händer för henne själv också. 


    Jag var längst i klassen som jag alltid skröt med, haha. Men just då så hade jag kommit till ca 158 cm. Tror inte att du behöver ens kontakta läkaren då det är inte onormalt. Stannade med växten någon gång under högstadiet. Men det är från person till person och ja, det är tidigt att prata om det trots att hon är fortfarande ett litet barn. Som alla kvinnor vet man att det inte är något farligt men för barnet kan det vara hemskt att tänka att man blöder varje månad osv. Har inga barn själv men tänker att barn kan också vara förstående mer än vad man tror, så man får ta det lite varligt och försöka förklara så gott man kan och liksom " förberedda" henne. Hoppas det kommer gå bra för er, lycka till!
  • Gladhannapanna

    Jag var sent utvecklad men hade några klasskompisar som var tidiga och jag tror att de var normallånga om än åt det korta hållet. Har hört att tillväxten planar ut i samband med att mensen kommer.

  • Nincompoop

    Jag fick mens när jag var 9 år och var då bland de längsta i klassen. Stannade på 156 cm. Jag kan inte direkt påstå att jag lider av det.

  • aleakim

    Jag fick hår i armhålor och underlivet när jag var nio, strax efter jag fyllt tio kom mensen. Växte någon cm det året men sen var det stopp, stannade på 154 cm. Det är inget som stör mig :)


    W och liten i magen :)
Svar på tråden Könshår vid nio år-tidigt?