• Äldre 25 May 23:18
    887 visningar
    5 svar
    5
    887

    Menshelvetet...

    Börjar oftast runt dag 14 i cykeln, dagen efter ägglossning


    Tidigare ägglossning, längre menscykel upp till 38 dagar (då 30 dagar dåligt)


    Ledsamhet


    Ilska


    Förlorar livslust


    Energilös


    Dålig sömn


    Nattliga svettningar, vaknar dyblöt


    Vätskeansamlingar


    Svullen mage


    Ömmande, synbart större bröst


    Känslig/öm punkter vid sex, molvärk efteråt


    Ömmande leder


    Blåmärkssmärta på skelettben främst armar och revben


    Får lättare blåmärken


    Ökat mat/godissug


    Sista dagarna blöder näsblod, tandkött


    Ryggont, ljumsksträckningar, molvärk


    Lukter förstärks, lätt illamående


    Svårigheter att komma iväg till jobbet


    Rodnar till och från


    Svallningar dagtid


    Torra ögon, lättirriterade


    Någon timme innan mens kommer ? kraftigt illamående


    Bubblande känsla i magen


    Kraftig blödning första dagen


    Kissar mängder


    Diaréer


    Dag 2, mår toppen inombords och hela vägen ut


    Inga svettningar, svullanden lägger sig, vätska försvunnen

    En helt vanlig månad, där ingenting får märkas eller synas på arbetet och allt måste flyta på hemma med familj och barn. Blir det bättre i klimakteriet eller bara värre?

  • Svar på tråden Menshelvetet...
  • Äldre 26 May 20:04
    #1

    Det finns ju lite att prova som kan lindra. B6,munkpeppar,rosenrot,Omeprazol,Cyklo-F.

  • Äldre 26 May 20:18
    #2

    Rosenrot får jag inte använda, har fått blodhämmande tabletter att ta? Munkpeppar har jag inte provat faktiskt, hur fungerar den?

    Jag har fått prova olika ppiller, hormoner och annat från och till. Men man har bara dämpat något symtom här eller där, som ofta lett till ett annat problem. Som ppiller som ledde till cystor, så fick jag gulkroppshormon, så fick en depression, sen fick jag blodhämmande och fick problem med proppbildning? Haha, obstinat kropp.

    När jag varit gravid och ammat, dessa perioder har jag mått bäst i hela mitt liv och varit helt stabil i allt. Inga blödningar, ingen svullnad, inga känslorubbningar. Inget. Men man kan ju inte hosta ur sig hur många ungar som helst bara för att må bra just då. 

    Finns det någon mer som har det såhär, någon som haft det såhär men kommit i klimakteriet och vad händer då?

  • Äldre 26 May 21:09
    #3

    Jag lider med dig TS. Låter som svåraste formen av PMS. 
    Är 52 år och har lidit av PMS och mycket rikliga blödningar större delen av livet.  Mot pmsen har jag provat Femal Balans och liknande medel med begränsad effekt. Antidepressiva 14 dgr före mens hade jag under en tid vilket lindrade en del. 
    Mot rikliga blödningar hade jag Cyklo-F med liten effekt. 
         Vid 40 års ålder begärde jag att få en livmodervärmekoagulering. Under narkos brändes livmoderslemhinnan bort. Läkningen var lite jobbig med flytningar under några veckor.  Nu är det bara en lättnad att kunna använda ett litet trosskydd första dagen. Menssmärtorna kommer första dagen men inte mer.
        Svettningar började för ett par år sen. Fick svagaste östrogenplåstret vilket helt har tagit bort svettningarna och det mesta av min svåra migrän före mens.
      PMS är svårt att komma tillrätta med då det kan bero på överkänslighet mot gulkroppshormonet. Det som hjälper mest mot min nedstämdhet är hård och regelbunden träning, springturer och styrkeövningar.
    Lycka till med att hitta något som lindrar

  • Äldre 27 May 15:52
    #4

    Om jag inte missminner mig innehåller femal munkpeppar,men i liten dos. På hälsokosten kan man köpa starkare.

  • Äldre 28 May 19:49
    #5
    monstermagnet2 skrev 2015-05-26 21:09:16 följande:

    Jag lider med dig TS. Låter som svåraste formen av PMS. 
    Är 52 år och har lidit av PMS och mycket rikliga blödningar större delen av livet.  Mot pmsen har jag provat Femal Balans och liknande medel med begränsad effekt. Antidepressiva 14 dgr före mens hade jag under en tid vilket lindrade en del. 
    Mot rikliga blödningar hade jag Cyklo-F med liten effekt. 
         Vid 40 års ålder begärde jag att få en livmodervärmekoagulering. Under narkos brändes livmoderslemhinnan bort. Läkningen var lite jobbig med flytningar under några veckor.  Nu är det bara en lättnad att kunna använda ett litet trosskydd första dagen. Menssmärtorna kommer första dagen men inte mer.
        Svettningar började för ett par år sen. Fick svagaste östrogenplåstret vilket helt har tagit bort svettningarna och det mesta av min svåra migrän före mens.
      PMS är svårt att komma tillrätta med då det kan bero på överkänslighet mot gulkroppshormonet. Det som hjälper mest mot min nedstämdhet är hård och regelbunden träning, springturer och styrkeövningar.
    Lycka till med att hitta något som lindrar


    Oh ja, då vet du hur det känns!!! Jag ville ha en bränning av livmodern men på grund av att trombocyterna (koaguleringen) inte fungerar som den ska så ville dom inte alls. Trodde att man ännu hellre ville det då.

    Ja träning kanske jag borde göra mer. Det som tyvärr har fungerat bäst sista tiden är att första 7 dagarna sänka energiintaget till 800-1000 kcal och sista 7 dagarna till 300-500 kcal. Detta är svält, jag vet. Alla symtom förbättras utom tröttheten som naturligtvis ökar. Dock har jag rasat i vikt och det här är inte en funktionell metod, men börjar känna mig desperat. Har gått från 62 kg till 47 kg på ett halvår.

    Väntar nu på att få komma till en privat gynekolog, hoppas att det kanske finns nyare metoder igång. 
Svar på tråden Menshelvetet...