• Anonym (???)
    Äldre 25 May 23:50
    4510 visningar
    15 svar
    15
    4510

    Sveriges tidigast födda bebis

    Hej! Någon som vet i vilken vecka en bebis verkligen kan överleva utanför livmodern?
    Har ni någon artikel/blogg att tipsa om?

  • Svar på tråden Sveriges tidigast födda bebis
  • Äldre 26 May 00:07
    #1

    Trot jag läste vecka 22 men är osäker. Vet att det är en flicka i alla fall

  • Anonym (22+2)
    Äldre 26 May 09:42
    #2

    Jag vet att det föddes en pojke i vecka 22+2 nu i år, men jag vet inte hur det går för honom. Sista blogginlägget som skrevs var 30 mars så det var ju ett tag sedan. Även om ett barn överlever i denna tidiga ålder, får de ju ändå bestående men för livet.

  • Anonym (???) Trådstartaren
    Äldre 26 May 11:08
    #3

    Ok har du bloggadressen dit?

  • sextio­talist
    Äldre 26 May 11:31
    #4
    Anonym (22+2) skrev 2015-05-26 09:42:47 följande:

    Jag vet att det föddes en pojke i vecka 22+2 nu i år, men jag vet inte hur det går för honom. Sista blogginlägget som skrevs var 30 mars så det var ju ett tag sedan. Även om ett barn överlever i denna tidiga ålder, får de ju ändå bestående men för livet.


    En kollega fick ett barn i v 23 och än så länge så är det barnet helt OK, dvs inga men som märks ännu i varje fall (de kollas upp rätt ordentligt). Visst är det vanligare, men de flesta barn klara sig bra.
    Nu vet man inte hur det går för de barnen som är så tidigt födda än som vuxna, eftersom man inte kunnat rädda barn så tidigt förut.
    Men en väninna till mig har två prematurbarn, det ena är vuxen nu och är fullt frisk, tror det var 10-12 veckor för tidigt eller så.
  • Anonym (Knut)
    Äldre 26 May 11:34
    #5

    Knut föddes i vecka 22 , kan kanske finnas nån som fötts ännu tidigare. Och han var ju alltså en kille.
    http://www.dagen.se/livsstil/%C3%B6verlevaren-knut-f%C3%B6ddes-i-vecka-22-1.126265

  • Anonym (22+2)
    Äldre 26 May 13:48
    #6
  • Äldre 27 May 18:23
    #7

    www.st.nu/medelpad/sundsvall/mirakelflickan-fyller-tonaring

    Och det här var 13 år sedan.
    Född i v 22 och nu en glad och pigg tonåring, om än med lite behov av extrastöd.

    Inte många dagar som skiljer henne och de riktigt sena aborterna.

  • Anonym (Helen­)
    Äldre 27 May 18:30
    #8

    Så man får göra abort i v 21+6 dagar och en bebis kan överleva i vecka 22?Klokt va?

  • Anonym (Hönsm­amman)
    Äldre 27 May 19:00
    #9

    Under mina graviditeter har vi haft som plan att åka till Uppsala fast det är fyra timmars väg dit, om värkar skulle komma kring v 22.
     De har bästa överlevnadschanserna och jobbar med barn som andra sjukhus inte skulle hjälpa.

     Ibland överlappas gränserna. Det här barnet är ungefär på samma tid som Liv, men fick ligga och kvävas till döds istället.
    kuriren.nu/nknyheter/lakare-anmaler-sjukhuset-for-abort-8256480.aspx

  • sextio­talist
    Äldre 28 May 10:16
    #10
    Anonym (Helen) skrev 2015-05-27 18:30:29 följande:

    Så man får göra abort i v 21+6 dagar och en bebis kan överleva i vecka 22?Klokt va?


    Jag skulle tippa på att de riktigt sena aborterna är foster som är så svårt skadade att de inte skulle överleva en förlossning eller en längre stund efteråt. Det är socialstyrelsen som ger tillåtelse för aborter efter v 18.
  • Anonym (Nja)
    Äldre 28 May 10:24
    #11
    Anonym (Helen) skrev 2015-05-27 18:30:29 följande:

    Så man får göra abort i v 21+6 dagar och en bebis kan överleva i vecka 22?Klokt va?


    Nu är det ju bara med särskilt tillstånd från socialstyrelsen (väl?) man får avsluta en graviditet så sent som v 21+6. Och det beviljas ju int direkt för att man säger att "jag har inte kunnat bestämmas mig tidigare en nu vet jag att jag vill göra abort" utan snarare för stt man upptäckt någon skada eller liknande som gör att bebisen ändå inte skulle leva länge,och kanske även lida mycket.
  • sextio­talist
    Äldre 28 May 10:56
    #12
    Anonym (Hönsmamman) skrev 2015-05-27 19:00:05 följande:

    Under mina graviditeter har vi haft som plan att åka till Uppsala fast det är fyra timmars väg dit, om värkar skulle komma kring v 22.

     De har bästa överlevnadschanserna och jobbar med barn som andra sjukhus inte skulle hjälpa.

     Ibland överlappas gränserna. Det här barnet är ungefär på samma tid som Liv, men fick ligga och kvävas till döds istället.

    kuriren.nu/nknyheter/lakare-anmaler-sjukhuset-for-abort-8256480.aspx


    Nu kan jag inte nå artikeln, men vad jag minns från den debatten så var det ett barn med svåra fosterskador som troligen inte hade överlevt även vid en fullgången graviditet. Däremot gick det tydligen fel vid aborten.

    En gång till. Det är ytterst få aborter efter v 22 och alla är beslutade av socialstyrelsen
  • Anonym (Helen­)
    Äldre 28 May 21:18
    #13

    Tycker att det verkar jobbigt att göra abort efter vecka 18,ser ju ut som en bebis,liten människa.

  • Anonym (Hönsm­amman)
    Äldre 30 May 22:49
    #14
    sextiotalist skrev 2015-05-28 10:56:51 följande:
    Nu kan jag inte nå artikeln, men vad jag minns från den debatten så var det ett barn med svåra fosterskador som troligen inte hade överlevt även vid en fullgången graviditet. Däremot gick det tydligen fel vid aborten.

    En gång till. Det är ytterst få aborter efter v 22 och alla är beslutade av socialstyrelsen
    Det var inget fel på det barnet.
    Däremot hade både mamman och vården missat uppföljande gravtest efter hennes första abortförsök.
  • Sweet Sofia
    Äldre 30 May 23:33
    #15
    sextiotalist skrev 2015-05-28 10:56:51 följande:

    Nu kan jag inte nå artikeln, men vad jag minns från den debatten så var det ett barn med svåra fosterskador som troligen inte hade överlevt även vid en fullgången graviditet. Däremot gick det tydligen fel vid aborten.

    En gång till. Det är ytterst få aborter efter v 22 och alla är beslutade av socialstyrelsen


    Efter v 21+6 (v 22) får man inte gör abort (inte heller med Socialstyrelsen tillstånd) eftersom fostret räknas som lovsdukilgt. Mellan v 17+6 till v 21+6 får man med Socialstyrelsen tillstånd göra abort på särskilda skäl. Fram til v 17+6 (v 18) får man välja själv.
Svar på tråden Sveriges tidigast födda bebis