• Anonym (Liten)

    Håll min hand - kräkfobiker och laxera inför koloskopi

    Har sådan ångest. Drack ett glas phosphoral enligt order och nu är det snart dags för toarace. Är inte rädd för själva bajsandet, men LIVRÄDD för att må illa och kräkas.

  • Svar på tråden Håll min hand - kräkfobiker och laxera inför koloskopi
  • Anonym (Liten)

    Mår så jävla illa

    Redan

    Hur ska jag kunna dricka 2-4 liter klar dryck???

  • Anonym (lilla jag)

    Jag gjorde en koloskopi för ett tag sen.

    Varför tror du dig bli illamående å kräkas? Allt ska komma ut andra vägen. Det e ju inget som ska kräkas upp.? Det jag tyckte var jobbigt var å sitta på toa så mkt. Men mådde aldrig dåligt.

  • Anonym (Liten)
    Anonym (lilla jag) skrev 2015-05-26 08:16:30 följande:

    Jag gjorde en koloskopi för ett tag sen.

    Varför tror du dig bli illamående å kräkas? Allt ska komma ut andra vägen. Det e ju inget som ska kräkas upp.? Det jag tyckte var jobbigt var å sitta på toa så mkt. Men mådde aldrig dåligt.


    Tog du phosphoral?

    Gissar att illamåendet kommer av ångesten och rädslan
  • Anonym (Liten)

    Det man dricker under dagen, (stod minst 2 liter klar dryck), bajsar man ut det? Eller?

  • Långbenopluto
    Anonym (Liten) skrev 2015-05-26 08:45:43 följande:

    Det man dricker under dagen, (stod minst 2 liter klar dryck), bajsar man ut det? Eller?


    Ja, det kommer som pink eller bajs. Du kommer inte kräkas upp det.
  • Anonym (Liten)

    Har mer och mer ont i magen. Känns som extrem träningsvärk kontra gaser. Är det normalt med magont? Har inte fått bajsa nå mer sedan kl 10. Tömde mig bara 2 1/2 timme. Normalt?

  • Mantrasina

    Ta det lugnt. Andas.


    Du kommer ha ont i magen och vara gasig. Det kommer komma ut mer, bara inte allt på en gång. Du kommer inte må illa, du kommer inte kräkas. Inte av phosphoralen. 

    Däremot vet du ju, precis som jag, att det är lätt att rädslan för att bli illamående och kräkas lätt leder till ångestpåslag och "inbillat" illamående. Jag känner med dig, är också kräkfobiker men dessutom sjuksköterska som ger patienter phosphoral ibland och illamående hör inte till hur de vanligen reagerar. 


     


    Så försök ta det lugnt, dricka på, och andas djupt. Har du något för att dämpa ångesten? ta det.

  • Anonym (Liten)
    Mantrasina skrev 2015-05-26 13:25:31 följande:

    Ta det lugnt. Andas.


    Du kommer ha ont i magen och vara gasig. Det kommer komma ut mer, bara inte allt på en gång. Du kommer inte må illa, du kommer inte kräkas. Inte av phosphoralen. 

    Däremot vet du ju, precis som jag, att det är lätt att rädslan för att bli illamående och kräkas lätt leder till ångestpåslag och "inbillat" illamående. Jag känner med dig, är också kräkfobiker men dessutom sjuksköterska som ger patienter phosphoral ibland och illamående hör inte till hur de vanligen reagerar. 


     


    Så försök ta det lugnt, dricka på, och andas djupt. Har du något för att dämpa ångesten? ta det.


    Tack! Jag vet att mitt illamående hänger ihop med rädslan/ångesten, eftersom jag "glömmer" när jag fokuserar på annat.

    Passar på att fråga dig som verkar veta lite; fick ju gå på toa tätt och många gånger efter första dosen. Och färgen blev ljusare och ljusare. Nu fick jag magknip och fick rusa in igen och nu är det ljust nästan genomskinligt med små bajsbitar. Alltså betyder det att det mesta är tömt men att det nu är lite smått som ska ut bara?

    Hur bajsar man efter andra dosen? Mycket eller kommer det mest att rinna igenom?
  • Mantrasina
    Anonym (Liten) skrev 2015-05-26 13:42:07 följande:
    Tack! Jag vet att mitt illamående hänger ihop med rädslan/ångesten, eftersom jag "glömmer" när jag fokuserar på annat.

    Passar på att fråga dig som verkar veta lite; fick ju gå på toa tätt och många gånger efter första dosen. Och färgen blev ljusare och ljusare. Nu fick jag magknip och fick rusa in igen och nu är det ljust nästan genomskinligt med små bajsbitar. Alltså betyder det att det mesta är tömt men att det nu är lite smått som ska ut bara?

    Hur bajsar man efter andra dosen? Mycket eller kommer det mest att rinna igenom?
    Det är lite olika från person till person. Men det kommer vara mer och mer bara flytande, eftersom du sköljer ur tarmen med hjälp av vätskan. Så det kommer vara mycket vätska!
  • Anonym (Liten)
    Mantrasina skrev 2015-05-26 14:20:32 följande:
    Det är lite olika från person till person. Men det kommer vara mer och mer bara flytande, eftersom du sköljer ur tarmen med hjälp av vätskan. Så det kommer vara mycket vätska!
    En dum fråga. Men jag måste krysta för att få ut det. Är det normalt? Det rinner liksom inte bara ut av sig själv.

    Och en fråga till; hur mycket vätska ska man dricka? På pappret stod 2 liter, gärna mer. På nätet har jag hittat info om 4-5 liter.

    Jag har druckit 2,2 liter nu och planerar dricka 4 liter. Räcker det?
  • Anonym (Liten)

    Vad tror ni? Jag har fått i mig 3,8 liter klar dryck (vatten och juice) plus 9 dl i samband med dos ett och två. Kan jag sluta dricka? Känner att jag mår illa av drickandet. Det står mig upp i halsen. Bajsar emellanåt och det är inga mängder. Kommer bara vätska (känns som jag kissar med rumpen) men det blir fortfarande bajsbrunt vattnet. Och det flyter gulvita slemmiga bitar. Vad tror ni? Kommer ju säkert att dricka 2-3 dl vatten till då jag ska vara helt fastande from midnatt.

  • Anonym (Liten)

    När ska magen lugna sig? Får fortfarande rejäla knip och akut på toa. Tog sista dosen phosphoral kl 19.

  • Anonym (Liten)

    Fortfarande väldigt bubblig mage och måste på toa ???? Det stod på pappret att tarmtömningen skulle pågå upp till 6 timmar efter första dosen och 3 timmar efter andra. Mitt har pågått hela dagen och än ????

Svar på tråden Håll min hand - kräkfobiker och laxera inför koloskopi