• Äldre 26 May 08:30
    5351 visningar
    26 svar
    26
    5351

    Bygga hus själv???!

    Jag och min sambo vill så hemskt gärna skaffa hus så snart vi har sparat ihop tillräckligt mycket pengar, men nu börjar vi fundera på andra alternativ - som att bygga ett hus själva! Vi FÅR en tomt av svärföräldrarna, har snickare, elektriker och grävskopor inom familjen och bland vännerna, vi får köpa virke billigare från en familjemedlem och har tillgång tillredskap/gjutning via en förälders arbete samt våra både pappor har själva byggt hus förr = bra erfarenhet. På detta sätt skulle vi få ner kostnaderna rätt rejält mot att köpa ett nyckelfärdigt hus från en hustillverkare.

    Men det är ett stort beslut och jag vet inte om det är dumdristigt eller en fantastiskt bra idé. Min sambo har alltid drömt om att bygga hus själv och jag är också väldigt lockad av det hela! Någon här med erfarenhet kring detta och som kan ge oss råd till vad vi ska göra?

  • Svar på tråden Bygga hus själv???!
  • Anonym (Grabb­en brevid­)
    Äldre 26 May 08:37
    #1

    Det låter mest som en romantisk idé. Har ni någon byggplan överhuvudtaget? Det låter som om folk skulle kunna komma och hjälpa till när dom har tid...

  • Anonym (C)
    Äldre 26 May 08:40
    #2

    Kan nu bygga själva då eller räknar ni med att släkt och vänner ska bygga åt er?

    Har ni grävmaskiner oxå eller bara grävskopor? ;D

    Tycker det låter som en mycket dumdristig idé. Ni får ju tomten gratis, redan där han ni sparat massor med pengar. Men era pappor är kanske pensionärer och jättegärna vill hjälpa till att bygga. Jag skulle ta hjälp av familjen som känner er med att fatta ett beslut :)

  • Äldre 26 May 08:40
    #3

    Har vänner som byggde själv men de ritade huset tillsammans med arkitekt och sedan byggde de huset själva. Tog hjälp av andra yrkesgrupper som behövs vid husbygge så klart.

    Blev ett jättefint och personligt hus. Vi tänker också rita vårt hus och bygga av lösvirke.

    Det är mycket att tänka på men man får det ju precis som man vill. En byggplaner är oerhört viktigt att ha.

  • Anonym (resa)
    Äldre 26 May 08:46
    #4

    Det låter ju jättebra att ni har massor hjälp och stöd, ni är inte ensamma/behöver inte göra allt själva! Att bygga hus ihop är ju en lååång och komplicerad resa, ni kommer att stöta på 1000 hinder, göra misstag, lära er, utvecklas och växa tillsammans... Förhoppningsvis bli starkare ihop (inte isär). Finns ju många risker på vägen och man övar verkligen upp tålamodet. Lite som att skaffa ett barn = skapa ett hus/hem, alltså det kan kännas som ett superstort projekt som "aldrig" tar slut... Men om ni är beredda på det? Och vet hur/var ni bor under tiden, har ni barn? Är er relation tillräckligt stabil för att klara påfrestningar, hur hanterar ni svårigheter?

    Det är ett otroligt stort och tungt "jobb" men är så givande och fin upplevelse när/om man gått igenom det! Tänk positivt men var realistiska! (Jag och min sambo håller ännu på med vårt hus som skulle varit klart för över ett år sen. Det är inte ens nära på färdigt ännu, men vi bor här med barn och det går sakta framåt... Det värsta är över redan! :)

    Lycka till!

  • Äldre 26 May 09:05
    #5
    Anonym (Grabben brevid) skrev 2015-05-26 08:37:12 följande:

    Det låter mest som en romantisk idé. Har ni någon byggplan överhuvudtaget? Det låter som om folk skulle kunna komma och hjälpa till när dom har tid...


    Nej vi har ingen byggplan än eftersom vi just fick idén.
  • Äldre 26 May 09:09
    #6
    Anonym (C) skrev 2015-05-26 08:40:12 följande:

    Kan nu bygga själva då eller räknar ni med att släkt och vänner ska bygga åt er?

    Har ni grävmaskiner oxå eller bara grävskopor? ;D

    Tycker det låter som en mycket dumdristig idé. Ni får ju tomten gratis, redan där han ni sparat massor med pengar. Men era pappor är kanske pensionärer och jättegärna vill hjälpa till att bygga. Jag skulle ta hjälp av familjen som känner er med att fatta ett beslut :)


    Så du tycker det är en dumdristig idé men som är rätt bra ändå? :)

    Jag vet inte om det är grävmaskiner eller grävskopor, kommer inte ihåg vad sambon sa. Han är händig men har aldrig byggt hus och inte jag heller så jag lär få lära mig ett och annat. Vi räknar inte med att släkt och vänner ska bygga åt oss men vi vet att våra föräldrar ställer upp till 100% och hjälper oss på traven. Vi kommer betala de vänner som är snickare men det kommer förmodligen bli billigare än att hyra in någon annan.
  • Äldre 26 May 09:15
    #7

    Tack för allas synpunkter! Jag befarar just det - att det är ett så stort beslut att fatta och att det kommer ta så lång tid att vi aldrig blir klara och helt plötsligt står vi där med Arga snickaren och blir till åtlöje för hela svenska folket! Nä, skämt åsido, jag är rädd för att det är oss övermastigt. Hur lång tid får man räkna med att det tar?

    Vi har inga barn, men har planerat att börja bebisverkstad nästa sommar. Vi har bara varit tillsammans ett år men vi har ett oerhört starkt förhållande och vi vet att vi vill spendera resten av våra liv tillsammans. Vi bråkar i princip aldrig utan har ett väldigt stabilt förhållande med bra kommunikation.

    Men det är kanske bäst ändå att köpa ett nyckelfärdigt hus av en firma.. Vi får ju ändå tomten så det drar ju ned kostnaderna.

  • Anonym (C)
    Äldre 26 May 09:17
    #8
    Mackan87 skrev 2015-05-26 09:09:02 följande:

    Så du tycker det är en dumdristig idé men som är rätt bra ändå? :)

    Jag vet inte om det är grävmaskiner eller grävskopor, kommer inte ihåg vad sambon sa. Han är händig men har aldrig byggt hus och inte jag heller så jag lär få lära mig ett och annat. Vi räknar inte med att släkt och vänner ska bygga åt oss men vi vet att våra föräldrar ställer upp till 100% och hjälper oss på traven. Vi kommer betala de vänner som är snickare men det kommer förmodligen bli billigare än att hyra in någon annan.


    Tycker att det är en väldigt dålig idé att ge sig på att själv bygga ett hus när man inte vet skillnaden på en grävmaskin och en grävskopa :) Förstår inte varför man vill utsätta sig för att bygga ett eget hus. Att köpa ett nyckelfärdigt hus är ju definitivt värt pengarna.
  • Äldre 26 May 09:25
    #9
    Anonym (C) skrev 2015-05-26 09:17:41 följande:
    Tycker att det är en väldigt dålig idé att ge sig på att själv bygga ett hus när man inte vet skillnaden på en grävmaskin och en grävskopa :) Förstår inte varför man vill utsätta sig för att bygga ett eget hus. Att köpa ett nyckelfärdigt hus är ju definitivt värt pengarna.
    Jag skrev inte att jag inte visst skillnaden på det, bara att jag inte visste vad det var personen ägde. Och jag är ju inte ensam som tidigare har fastställts. Men, jag förstår vad du menar och jag är inne på samma linje :)
  • BCH52
    Äldre 26 May 09:50
    #10

    Vi har nyligen byggt ett hus själva, med inhyrd arbetskraft till vissa moment och naturligtvis till el och vvs. Själva byggandet/hantverket var inte det svåraste, där fanns det råd och hjälp att få. Det som var jobbigast var projekteringen, att se till att de olika momenten gjordes i rätt ordning så att man inte behöver riva upp och göraom för att man missat en detalj. Dessutam att få någon att ställa upp som kontrollansvarig ( någon som harbehörighet) vilket är ett krav för bygglov och kommunens slutbesiktning. Det är ett rätt snårigt regelverk numer men vi fick hyfsad hjälp av kommunens bygglovshandläggare. Kraven kring energideklaration och avloppsanläggning är hårda och det är krångligt att tränga in i.

    Med det sagt, det absolut roligaste, jobbigaste och lärorikaste vi tagit oss an.

Svar på tråden Bygga hus själv???!