• Anonym (less)

    Han vägrar spara åt mig

    Var hemma flera år med våra äldre barn och nu är snart fp slut för minsta. Ingen av oss vill att hen ska börja fsk redan så nu är tanken att jag ska stanna hemma minst två år till. Den här gången har jag dock sagt emot och tycker att han åtminstone ska spara till min pension och visat på att det inte är något ovanligt. Han vägrar och förstår inte alls varför, han ser inte hur det påverkar mitt liv i det större perspektivet och tycker att det är tillräckligt att jag inte kommer behöva betala hemma (kommer bara ha BB då).

    Kan någon hjälpa mig med bra argument, länkar och dyl för att få honom att förstå?

  • Svar på tråden Han vägrar spara åt mig
  • Påven Johanna

    Tjänar han så att ni har råd att göra på det sätt du beskriver här? 

  • Anonym (less)
    Påven Johanna skrev 2015-05-26 08:46:25 följande:

    Tjänar han så att ni har råd att göra på det sätt du beskriver här? 


    Självklart och det är lika mycket hans vilja som min.
  • sextiotalist

    Då hade jag vänt på det, om han inte ville lägga undan till pensionen, så får han vackert vara hemma utan lön istället.

    Länkar, jag tror mer på att ni båda går till banken och tar ett samtal. En bra banktjänsteman kommer troligen få din man skämmas ögonen ur sig.
    Får du inte med honom,  går du själv till banken och ber om en kalkyl om hur det kommer se ut och ta även med de scenario vad som händer om han dör eller om ni separerar.

  • Påven Johanna
    Anonym (less) skrev 2015-05-26 08:47:26 följande:
    Självklart och det är lika mycket hans vilja som min.
    Då borde väl er inkomst ses som gemensam under tiden som ni önskar leva på det sättet. Så lägg ihop hans inkomst med ert barnbidrag och dra sedan av alla utgifter och dela på det som blir över och så sparar du av din del för att täcka något av dina framtida pensionsförluster. Teckna en försäkring också, och gå för all del till banken som 60-talet här ovan föreslår. 
  • Anonym (ansvar)

    Enkelt. Vägra vara hemma. Har du råd att nolla din SGI? Vad händer om ni separerar?

  • puss

    Jag tycker du ska spara själv och se det som att du betalar en räkning. Sen får han kompensera det genom att bidra mer till hushållskassan. Det är inget ni behöver diskutera, du bara gör det.

  • Anonym (ansvar)
    puss skrev 2015-05-26 09:36:54 följande:

    Jag tycker du ska spara själv och se det som att du betalar en räkning. Sen får han kompensera det genom att bidra mer till hushållskassan. Det är inget ni behöver diskutera, du bara gör det.


    Bidra mer? Ts kommer att sakna inkomst helt och leva på mannens pengar.
  • Anonym (Ensam mamma)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-26 09:31:12 följande:
    Enkelt. Vägra vara hemma. Har du råd att nolla din SGI? Vad händer om ni separerar?
  • Anonym (a)

    Varför går du hemma då? Varför börjar du inte jobba?

    Så får du väl säga till manen att du börjar jobba att ni måste söka förskola, det tror jag inte han kommer ha något emot.

  • Anonym (less)
    Anonym (a) skrev 2015-05-26 10:39:26 följande:

    Varför går du hemma då? Varför börjar du inte jobba?

    Så får du väl säga till manen att du börjar jobba att ni måste söka förskola, det tror jag inte han kommer ha något emot.


    Du tror inte det? Han vill inte heller sätta på fsk så tidigt.
Svar på tråden Han vägrar spara åt mig