• Anonym (greger)

    Grannen klagar på vårt barns skrik

    Hej,
    Någon fler i samma sits som jag som har grannar som får för sig att klaga på när ens barn skriker på nätterna (och dagarna)? Vår halvåring är i regel väldigt lugn av sig men har hänt vissa nätter att hon skriker hejdlöst av olika orsaker, typ förkylningar, "tandvärk" (eller kanske tandväxtvärk), osv...

    Grannen har varit ner till oss flera gånger bara den här månaden och ringt på och skällt ut oss för att vi inte får ungen att "hålla käften" som han så fint uttrycker det. Han har föreslagit både munkavle, att slå ungen medvetslös och sömnpiller vilket han menar fungerat utmärkt för hans systers barn när de var i den åldern.

    Han har även hotat att ringa till störningsjouren och försöka få oss vräkta för "här ska det vara lugnt". Det bor många 60+are i området men de flesta är trevliga och då vi är en av få barnfamiljer här så tycker många det är trevligt med lite unga vyer så att säga i området.

    Kan tillägga att vi bor i hyresrätt. Vad kan man göra i detta fall? Hyresgästföreningen gör inte mycket utan tycker vi ska avvakta. Känner oss väldigt oönskade nu och inte kul att bli terroriserad av en irriterad granne efter en vaknatt...

  • Svar på tråden Grannen klagar på vårt barns skrik
  • Anonym (H)

    Han bör vara mer orolig att få en polisanmälan på sig då han hotar ett barn att slå det medvetslös än vad ni borde vara för störningsjouren. Tveka inte en sekund att ringa och anmäl honom om han ringer dem. Vilken sjuk människa.

  • Miss P

    Lugn och fin TS. Du/ni kan inte bli vräkta för det. Hade jag varit som er hade jag inte öppnat dörren mer för denna man som kommer och ringer på då han bara har tråkigheter som kommer ut ur hans mun. 

  • Duckan

    Det är inte så mycket att göra åt saken mer än att försöka mildra skrikandet på nätterna i den mån det går.
    Vräkta blir ni knappast, men det är ju inte kul med otrevliga samtal heller.
    Förhoppningsvis är det en period som går över och sen kommer ni alla att sova gott om natten igen.

  • Anonym (Gap)

    Vi har också en granne vars barn gapar JÄMT!! Men skillnaden är att hon är runt 3- 4 år kanske .. Skriker så fort hon kommer ut i trapphuset, vare sig hon ska in eller ut. Skriker i rummet som ligger intill vårt barns rum så han får svårt att sova efter kl 21... Ibland kommer de hem sent och det gapas & slamras så det ekar i trappen..

    Jag har inte ringt och klagat än, men snart gör jag det då det verkar fortsätta.. Kan man verkligen klaga på barn? Är kluven till det.. Vart går gränsen??

    Synd om vår son som ska upp till skolan på morgonen...

    Ibland gapas det långt före 7 på morgonen också, helg som vardag..

    Vi har 4 barn själva (varav en 2,5 år) men ingen av dem har gapat så som grannens barn..

    Mamman själv verkar inte bry sej. Tänkte knacka på en kväll och då hörde jag ut till trappen hur mamman skrek "sluta nu, mamma orkar inte!"

    Då ides jag inte knacka på.. Kanske skulle ha gjort det och frågat om allt var ok?...

  • Anonym (Ossian)
    Anonym (H) skrev 2015-05-26 10:02:40 följande:

    Han bör vara mer orolig att få en polisanmälan på sig då han hotar ett barn att slå det medvetslös än vad ni borde vara för störningsjouren. Tveka inte en sekund att ringa och anmäl honom om han ringer dem. Vilken sjuk människa.


    Suck... Läs vad Ts skriver. Grannen har inte hotat att göra något utan föreslagit att föräldrarna ska göra de sakerna. Det är inget olagligt med det. Sluta slösa med polisens resurser!

    Hur mycket skriker barnet Ts?
  • Anonym (greger)
    Anonym (Gap) skrev 2015-05-26 10:17:05 följande:

    Vi har också en granne vars barn gapar JÄMT!! Men skillnaden är att hon är runt 3- 4 år kanske .. Skriker så fort hon kommer ut i trapphuset, vare sig hon ska in eller ut. Skriker i rummet som ligger intill vårt barns rum så han får svårt att sova efter kl 21... Ibland kommer de hem sent och det gapas & slamras så det ekar i trappen..

    Jag har inte ringt och klagat än, men snart gör jag det då det verkar fortsätta.. Kan man verkligen klaga på barn? Är kluven till det.. Vart går gränsen??

    Synd om vår son som ska upp till skolan på morgonen...

    Ibland gapas det långt före 7 på morgonen också, helg som vardag..

    Vi har 4 barn själva (varav en 2,5 år) men ingen av dem har gapat så som grannens barn..

    Mamman själv verkar inte bry sej. Tänkte knacka på en kväll och då hörde jag ut till trappen hur mamman skrek "sluta nu, mamma orkar inte!"

    Då ides jag inte knacka på.. Kanske skulle ha gjort det och frågat om allt var ok?...


    Om uppfostran varit dålig kanske det ger skäl att gnälla, men som förälder kanske man tar väldigt illa upp (som i vårt fall) och tycker man sak "mind your own beezwax" som man säger... Eller allmänt förbannad för att "du förstår ju ändå ingenting". Men lär ju finnas någon orsak till att hon skriker, brist på uppmärksamhet?
    Anonym (Ossian) skrev 2015-05-26 10:17:21 följande:
    Suck... Läs vad Ts skriver. Grannen har inte hotat att göra något utan föreslagit att föräldrarna ska göra de sakerna. Det är inget olagligt med det. Sluta slösa med polisens resurser!

    Hur mycket skriker barnet Ts?
    Hon låter väl i vanliga fall som en vanlig bäbis, jollrar lite, skriker till när hon börjar bli grining (innan hon slutligen störttjuter). Men det är sällan hon vrålskriker som t.ex. här om natten. Brukar själv sova med öronproppar de dagar jag börjar extra tidigt, de hjälper mot typ allt, till och med jollret men skriket penetrerar som pilar.

    Säg 3-4 ggr på en månad på ett överslag.... Alltså riktigt vrålskrik, som om någon skulle ha dragit ut en tand eller vad vet jag.

  • Voodoodoll
    Anonym (Ossian) skrev 2015-05-26 10:17:21 följande:
    Suck... Läs vad Ts skriver. Grannen har inte hotat att göra något utan föreslagit att föräldrarna ska göra de sakerna. Det är inget olagligt med det. Sluta slösa med polisens resurser!

    Hur mycket skriker barnet Ts?
    Han har föreslagit att slå ungen medvetslös står det i TS. Det står inte något om att det varken är grannen eller föräldrarna som ska slå ihjäl barnet. Du tolkar in lika mycket som Anonym (H() gör i texten bara att ni tolkar den olika.
  • Birgitta02

    När det gäller barnskrik får faktiskt grannarna tåla detta. Det kan vara jätteirriterande för grannarna men faktum är att små barn skriker. Han kan inte göra ett enda dugg. Och den hyresvärd är inte född som skulle varna er för det! Så sitt lugnt i båten. Det är inte er det är fel på, det är er idiot till granne.

  • Anonym (Sjukt)

    Jag slutade läsa mitt i tråden för jag kan inte tro det är sant att du låter grannen prata så till er. Polisanmäl!!!!!!!!!!!!!!!

    Jag har en 6 månaders bebis hemma. Hade grannen pratat så till mig, hade det varit sista gången någonsin!

Svar på tråden Grannen klagar på vårt barns skrik