• ninen

    Kan jag vara två veckor längre gången?

    Hej, 

    precis som rubriken lyder. Jag är gravid med mitt första barn men har några små problem med datum och pga det med faderskap.
    Jag hade länge varit tillsammans med min partner och eftersom jag mådde dåligt av hormonet i mina cerazette som påverkade vårt sexliv valde jag att prova ett pessar. Jag slutade med p-pillrena i oktober och fick även min första mens redan den 25 november och var riklig och smärtsam och varade i 6 dagar. Jag har haft hormonella preventivmedel i 6 år vilket var väldigt skönt att slippa.

    Den 10 December borde jag (om min mens nu var regelbunden) ha haft ÄL och den 11 December hade jag då sex med min dåvarande partner som vi dock hade en paus ifrån men hade våra återfall. Märkte då dagen efter att pessaret hade flyttat sig och bestämde mig den 13 för att köpa ett dagen efter piller. På kvällen drack jag väldigt mycket men inga spyor. 

    Några dagar senare träffade jag en kille och eftersom att jag och mitt ex då som vi hade återfall med hade haft det så pass dåligt så fann jag en attraktion för denna nya mannen då. Vi började träffas och jag och mitt ex avbröt kontakten. Den 25 December på sena kvällen fick jag min mens men den var betydligt mindre riklig och väldigt mindre smärtsam (jag började ju med p-piller för 6 år sedan pga smärtorna). Mensen (eller var det en nidblödning?) varade i drygt 3-4 dagar. Men tänkte inte mer på det då. Under Januari var jag då men denna nya mannen. Han tyckte jag såg lite tjockare ut än när vi träffats men jag brydde mig inte mer om det. Den 25 Januari väntade jag min mens men den kom inte och den 3 Februari plussade jag. 

    Då är min fråga, kan dagen efter pillret inte ha fungerat? Hur mycket rubbar den nästa mens samt ÄL?
    måste tillägga att jag och mitt ex fick ett återfall den 24 Januari Då både fortfarande älskade varandra. 

    På UL fick jag beräknar 7 oktober och på RUL den 4 oktober. På mina egna beräkningar från första dans sista mens borde ja va beräknad den 1 oktober. 
    Min fråga är då. Hur stor chans är det att mitt ex (som jag älskar) kan vara barnets far om inte dagen efter pillret fungerat? För då är ju fostret två veckor äldre än vad RUL säger och då menar jag att ägget haft problem att fästa sig men fäst sig ändå. Både jag och mitt ex är något kortare än medel och tänkte att då kan fostret se kortare ut på UL/RUL?
    Eftersom att jag fick en mens/nidblödning när jag egentligen skulle haft mens så tänker jag att ägget bara haft svårt att fästa sig innan. 
    Berättade detta för BM men hon tycktes inte förstå vad jag menade. 

    Vad tror ni?
    Bryr mig inte om kommentarer att man inte ska ha två osv. Valde att behålla barnet för att det är inte dennes fel och barnet förtjänar att leva ändå :)

  • Svar på tråden Kan jag vara två veckor längre gången?
  • Anonym (s)

    Det enda som kan avgöra det hela med säkerhet är såklart ett faderskapstest.

    Men för skojs skull;

    Jag har bf 28 september. Min ägglossning var 8 januari och jag plussade 21 januari, jag har 12 dagar mellan äl och mens.

    Du är enligt rul beräknad 7 dagar senare än mig, alltså borde du haft äl ca 5-7 dagar senare än mig. Vilket stämmer med att du beräknade din mens till 25 januari. Om du har en normal cykel med 14 dagar mellan äl och mens så hade du äl kring den 11e januari.

    Så du kan börja med att lista ut vem du var med kring de datumet och utgå från att rul stämmer. Fram till vecka 20 växer barnen ganska lika, de är först därefter som de börjar skilja lite om man tex får ett kortare barn.

  • ninen

    Jo självklart ska jag göra ett faderskapstest så fort han föds!

    Det med att de flesta barn växer ungefär lika fram till v20 har jag också hört men även hört då IV-befruktningar har fått fel datum på RUL och de vet ju exakt vilka datum som stämmer. och även där 2 veckors fel både plus och minus. därför undrade jag om det likaväl kan vara så. min BM bryr sig bara om att jag fick min "mens" den 25 december men undrar om de inte var en nidblödning och att ägget bara fäste den 25 isället. Får ju vänta och se helt enkelt, men kul att ni svarar i alla fall Glad

  • Minza83

    Om du skulle blivit gravid i december så skulle ditt bf vara 31/8. Känns som lite väl stor differens ...

    Det är troligt att du blev gravid i januari! :) ..

Svar på tråden Kan jag vara två veckor längre gången?