• HelloWorld

    Svar från migrationsverket efter 13 månader....

    Jag har en fråga från flera i samma sits. Först och främst är min partner från ett land inom EU. Han var i Sverige i 7 månader utan arbete eller tillgång till personnr och utan personnr har han inte kunnat gå på SFI heller. Så vi har egentligen inte kommit någon vart med vår Sverigevistelse.Vi har varit tillsammans i nästan 7år och bott tillsammans i hans land en tid också. Efter att det gått månader och vi inget svar fått från migrationsverket orkade han inte mer och bestämde sig för att åka tillbaka en period för att arbeta lite i sitt land. Han mådde riktigt dåligt av att bara sitta i Sverige och inte få svar på en enda ansökan eller känna att han inte ens existerar utan personnr. Han höll alltså på att hamna i depression. Vi kom då överrens att vi kör på distans medan vi väntar. Nu har migrationsverket försökt ringa mig som nu befinner mig på semester och hälsar på killen i hans land och då skrev de på mail att de vill komma i kontakt med mig samt ha ett telenr till killen, Nu undrar jag 2 saker. Nummer 1, vad kan de vilja? För jag kollar på vårt  beslut på hemsidan med vårt kontrollnummer och där står det "i väntan på beslut" så inget beslut verkar ha tagits. Det andra som oroar mig är att vad de ska säga om att han åkt tillbaka? De kan ju inte förvänta sig nu att han ska kasta sitt liv här och springa hem till Sverige för att de hade lust att kontakta oss efter 13 månaders  väntetid? De borde väl förstå att de kan ta lite tid innan han kommer igen? Vad jag vet så får inte en EU medlem ens stanna längre än 3 mån utan uppehållstillstånd så vi har väl gjort rätt egentligen? 


     


    Vad har ni andra för erfarenheter? Och ni som svarar får gärna ha en EU medlem som ni försökt få hit då jag antar aatt alla andra länder hanteras annorlunda enligt migrationsverket.


     


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-26 15:01
    Hade jag kunnat ringa hade jag ringt hoppas jag ni förstår, men som jag skrev är jag i utlandet hos honom och har inte möjlighet att ringa. Åker hem imorgon så får ta tag i det då men ville kolla om nån vet det jag frågar efter. Är sjukt nervös och vill vara lite förberedd
  • Svar på tråden Svar från migrationsverket efter 13 månader....
  • HelloWorld
    Nerfherder skrev 2015-05-26 14:54:10 följande:

    Ring och kolla, hur svårt kan det vara...


    Detä r svårt när jag befinner mig i utlandet och inte kan. Annars hade jag väl ringt och inte skrivit här????
  • Nerfherder
    HelloWorld skrev 2015-05-26 14:58:47 följande:

    Detä r svårt när jag befinner mig i utlandet och inte kan. Annars hade jag väl ringt och inte skrivit här????


    Och hur hade du tänkt dig att någon här skulle kunna veta?
  • nanneN
    HelloWorld skrev 2015-05-26 14:58:47 följande:
    Detä r svårt när jag befinner mig i utlandet och inte kan. Annars hade jag väl ringt och inte skrivit här????
    Du menar att du befinner dig i ett land som har internet men inte telefoner?
    Vilket EU-land är det??
  • HelloWorld
    nanneN skrev 2015-05-26 15:03:57 följande:
    Du menar att du befinner dig i ett land som har internet men inte telefoner?
    Vilket EU-land är det??

    Jag befinner mig i en bergsby i Grekland och hälsar på hans släkt, det finns telefon men jag vill inte tynga ner hans mor med dyr teleräkning när jag ändå ska hem imorgon. Duger det som svar? 


     

  • Nerfherder
    HelloWorld skrev 2015-05-26 15:08:50 följande:

    Jag befinner mig i en bergsby i Grekland och hälsar på hans släkt, det finns telefon men jag vill inte tynga ner hans mor med dyr teleräkning när jag ändå ska hem imorgon. Duger det som svar? 

     


    Det kan ju vara värt en dyr räkning om du vill lämna besked innan du åker...
  • HelloWorld
    Nerfherder skrev 2015-05-26 15:01:52 följande:
    Och hur hade du tänkt dig att någon här skulle kunna veta?
    varför svarar du ens på mitt inlägg? 
  • nanneN
    HelloWorld skrev 2015-05-26 15:08:50 följande:

    Jag befinner mig i en bergsby i Grekland och hälsar på hans släkt, det finns telefon men jag vill inte tynga ner hans mor med dyr teleräkning när jag ändå ska hem imorgon. Duger det som svar?


    Du har bevisligen internet. Ring via Skype.
    Eller lämna en hundring för telefonräkningen.
Svar på tråden Svar från migrationsverket efter 13 månader....