• Anonym (TS)

    Vem ska betala hyran?

    Hej!
    Jag är mitt i en separation och bodelning. Bor i en hyresrätt som jag har skrivit över på min snart ex sambo. Jag ska flytta nu den 1 juni men har kontrakt fram till 30 juni. Han ska bo kvar och bo själv i juni månad. Nu har han delat på hyran för juni månad. Han anser att eftersom jag har fortfarande kontraktet så ska hyran delas plus att det är dyrt(!!) (7900/mån).
    Eftersom jag ska flytta och betala hyra i min andra lägenhet blir ju det även dyrt för mig. (Han tjänar 6000 mer än mig och har alltid gjort det, men vi har alltid delat lika allt) Sen tycker jag att han ska vara glad att han får överta kontraktet och att jag har gått med på det.
    Men vem har rätt? Hur får jag han att betala ut resten av hyran till mig?

  • Svar på tråden Vem ska betala hyran?
  • John D

    Är väl ganska enkelt, är det du som betalar hyran så är det din lägenhet. Be honom flytta ut.

  • Sölve
    John D skrev 2015-05-26 15:51:58 följande:

    Är väl ganska enkelt, är det du som betalar hyran så är det din lägenhet. Be honom flytta ut.


    Håller med detta.

  • sextiotalist

    För att få honom att tänka ett steg till. Så säger du till honom att du betalar halva hans hyra om han betalar din halva.
    Rent juridiskt så är ni båda betalningsansvariga tom 30/6, så rättsligt hade han nog vunnit om han drivit det vidare (om någon instans skulle ta upp det vill säga).
    Sambon stod i samma situation som ditt blivande ex, exet hade flyttat ut och ansåg sig inte behöva betala något på lånet. Så han fick vackert stå för det själv och var snäll nog att inte reglera det i bodelningen (dumt, jag vet)

  • Whitehorse1979

    Bara att bo kvar då..

    Såhär gjorde vi när brorsan och hans ex skilt sig.
    DE delade på båda hyrorna.
    Han flyttade ut men båda stod ju på kontraktet under uppsägningstiden.
    Men det fanns inte på kartan att han skulle betala hälften för den hon bodde i så vi bestämde detta.
    De tjänar lika mycket.

    El mm skötte de själva.

  • Anonym (F)
    sextiotalist skrev 2015-05-26 15:58:03 följande:

    För att få honom att tänka ett steg till. Så säger du till honom att du betalar halva hans hyra om han betalar din halva.
    Rent juridiskt så är ni båda betalningsansvariga tom 30/6, så rättsligt hade han nog vunnit om han drivit det vidare (om någon instans skulle ta upp det vill säga).
    Sambon stod i samma situation som ditt blivande ex, exet hade flyttat ut och ansåg sig inte behöva betala något på lånet. Så han fick vackert stå för det själv och var snäll nog att inte reglera det i bodelningen (dumt, jag vet)


    Det här är hyresrätt, då har man inte lån på bostaden. Självklart ska ts inte betala. Var och en står för sin hyra. Hon har flyttat. Betalar du ts så behåll även en nyckel och se till att fortfarande bo lite i lägenheten tills han ger tillbaka pengarna i så fall.
  • Anonym (din del)

    Du står på kontraktet till 30 juni. Så rent formellt är du faktiskt skyldig att betala din del av hyran. Drar han dig inför rätta i civilmål så lär han vinna.

  • Anonym (*)
    Anonym (F) skrev 2015-05-26 16:40:54 följande:
    Det här är hyresrätt, då har man inte lån på bostaden. Självklart ska ts inte betala. Var och en står för sin hyra. Hon har flyttat. Betalar du ts så behåll även en nyckel och se till att fortfarande bo lite i lägenheten tills han ger tillbaka pengarna i så fall.
    Eftersom hon står på kontraktet till den siste juni, så är hon betalningsansvarig.
  • Anonym (F)
    Anonym (*) skrev 2015-05-26 16:56:27 följande:
    Eftersom hon står på kontraktet till den siste juni, så är hon betalningsansvarig.
    Ja det är hon men ska han tjata om halva hyran när hon flyttar till nytt då ska hon också vara lika fräck tillbaka och utnyttja lägenheten under den tiden och med det sagt lär han ju inte vara så sugen på att hon ska betala halva. Moraliskt sett ska hon inte betala halva, lagligt ja.
  • Anonym (*)
    Anonym (F) skrev 2015-05-26 17:00:04 följande:
    Ja det är hon men ska han tjata om halva hyran när hon flyttar till nytt då ska hon också vara lika fräck tillbaka och utnyttja lägenheten under den tiden och med det sagt lär han ju inte vara så sugen på att hon ska betala halva. Moraliskt sett ska hon inte betala halva, lagligt ja.
    Håller med.
  • Anonym (T)

    Vilken tönt.

    Synd att du inte redde ut detta innan ni skrev på.

    Hyr ut din nya lägenhet en månad och bo själv kvar i den gamla. För gärna ett jävla oväsen. Idiot-karl.

Svar på tråden Vem ska betala hyran?