• Anonym (Ts)

    Hur göra med sonen som vägrar släppa blöjan, och när han inte har blöja kissar han ner sig konstant?

    Hej, jag har en son, som fyller 5 år i november. Han har inte riktigt släppt blöjan, varken dag eller natt, han säger aldrig till att han är kissnödig bajsnödig. Och han blir frustrerad när man erbjuder honom att provkissa på toaletten. Om man får med honom på att gå utan blöja, så kissar/bajsar han ner sig.

    Har också problem med att han tar av sig blöjan på kvällen i sängen, och sen kissar ( ibland bajsar) på sig i sömnen. Vad ska jag göra? Han är väldigt känslig för motgångar tex. när han kissar på sig. Belöningar funkar inte. Hjälp!? Ingen annan på dagis har blöja längre. Storebrorsan ( 17 år) slutade vid 2,5 års ålder med väldigt få olyckor. Sonen har asberger.

  • Svar på tråden Hur göra med sonen som vägrar släppa blöjan, och när han inte har blöja kissar han ner sig konstant?
  • Akua

    Köp en potta tillsammans, låt han vara med och välja ut. Bestäm tillsammans hur många gånger han ska kissa på pottan per dag. 1,2,3... Han får bestämma. Förmodligen blir det väl 1 gång :) Gör en lite liste eller en liten white board med en ruta i som du sätter fast ovanför pottan. När han har kissat lite i pottan får han rita/kryssa eller något i den rutan. Eller en kissdagbok där han får klistra in ett klistermärke från dina "stora fina samling över många olika sorter" som han får välja när han har kissat. Utöver det får han ha på sig blöja. Det kanske kan bli ett startskott.

  • Anonym (!)

    Är du samma TS som tänder på när barn kissar på sig och som jämt startar trådar om 5-åriga söner som kissar på sig?

  • Ego Lovers

    Kanske dags att ringa barnmottagningen och vara en ansvarsfull förälder än att fråga om råd på internet. Varje normalfungerande förälder vänder sig först till vården för hjälp och vänder sig därefter till internet om inte det hjälpt medan puckon till föräldrar gör precis tvärtom

  • Anonym (Hm)

    Om det är 5åringen som har Asperger så skynda långsamt och låt honom ta den tid han behöver.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (!) skrev 2015-05-26 17:06:49 följande:

    Är du samma TS som tänder på när barn kissar på sig och som jämt startar trådar om 5-åriga söner som kissar på sig?


    Tända på min son som kissar på sig? Nja, inte riktigt, då hade jag inte bett om hjälp. Han har dessutom inte fyllt fem år
  • Dasha
    Akua skrev 2015-05-26 16:56:21 följande:

    Köp en potta tillsammans, låt han vara med och välja ut. Bestäm tillsammans hur många gånger han ska kissa på pottan per dag. 1,2,3... Han får bestämma. Förmodligen blir det väl 1 gång :) Gör en lite liste eller en liten white board med en ruta i som du sätter fast ovanför pottan. När han har kissat lite i pottan får han rita/kryssa eller något i den rutan. Eller en kissdagbok där han får klistra in ett klistermärke från dina "stora fina samling över många olika sorter" som han får välja när han har kissat. Utöver det får han ha på sig blöja. Det kanske kan bli ett startskott.


    vilka bra råd!

    jag tänker lite på samma spår, men kanske istället för att
    Akua skrev 2015-05-26 16:56:21 följande:

     Bestäm tillsammans hur många gånger han ska kissa på pottan per dag. 1,2,3...


    låta honom ha en äggklocka i fickan som ringer varje timme, och då ska han kissa. sedan är det samma som akua skrivit: belöningar.


  • Anonym (varför)

    Alltså det är så sjukt uppenbart att det är samma ts som skapar alla dessa kisstrådar. Vad får du ut av att skriva om femåriga pojkar? O som har storebröder som är mycket äldre(ett vanligt fenomen i dina inlägg)Du använder exakt samma språk i alla dina trådar.

  • Anonym (otrevligt...)
    Anonym (varför) skrev 2015-05-27 03:17:59 följande:

    Alltså det är så sjukt uppenbart att det är samma ts som skapar alla dessa kisstrådar. Vad får du ut av att skriva om femåriga pojkar? O som har storebröder som är mycket äldre(ett vanligt fenomen i dina inlägg)Du använder exakt samma språk i alla dina trådar.


    Förra gången var brorsan 25 år...
  • Ego Lovers
    Dasha skrev 2015-05-26 21:10:28 följande:
    vilka bra råd!

    jag tänker lite på samma spår, men kanske istället för att
    Akua skrev 2015-05-26 16:56:21 följande:

     Bestäm tillsammans hur många gånger han ska kissa på pottan per dag. 1,2,3...


    låta honom ha en äggklocka i fickan som ringer varje timme, och då ska han kissa. sedan är det samma som akua skrivit: belöningar.


    Var tredje timma är rådet faktiskt
  • Dasha
    Ego Lovers skrev 2015-05-27 18:18:31 följande:
    Var tredje timma är rådet faktiskt
    rådet att kissa var tredje timme vid 5 år?

    mycket möjligt, men här är det en lite speciell situation: bl.a. pojke som inte tål motgångar (varje timme = nästan inga olyckor).

    sedan har jag tappat lusten att diskutera detta här, för att folk säger att det är någon som hittar på och tänder på att diskutera det.
Svar på tråden Hur göra med sonen som vägrar släppa blöjan, och när han inte har blöja kissar han ner sig konstant?