• scanmia

    Läxor och kompisar

    Hur gör ni med läxor när barnen har med kompisar hem?

    Väntar ni med läxor tills kompisarna har gått hem eller ser ni till att alla gör läxan när de är hemma hos er? Eller att ert barn gör läxan? Hoppar ni över läxan ibland?

    Vi har en tio-åring som behöver lägga ungefär 30 minuter på läxor per dag. Han kan ju göra dem efter middagen, men då är han ganska trött och det märks att det är mycket motigare och svårare att fokusera då. Snabbast och effektivast går det om han sätter sig direkt efter skolan med någon frukt att knapra på och gör läxan där och då. Men det är ju viktigt med kompisar och eftersom vi bor i stan där barnen behöver hämtas och lämnas och inte bara kan springa över till kompisarna själv, så blir det mest att kompisarna följer med direkt hem efter skolan. 

  • Svar på tråden Läxor och kompisar
  • Annie D

    Om det är en klasskompis som följer med hem kan dom väl göra sina läxor först och leka sen?

  • Meebo

    Dem kan ju göra läxan/läxorna tillsammans och hjälpa varandra så att det går fortare?

  • Fenna

    Min son gör läxorna innan han träffar kompisar, hemma eller under läxläsning arrangerad av skolan. Om det absolut inte hinns med gör han dem efter middagen ca. 18.30. Han hoppar aldrig över läxan.

  • Fenna
    Meebo skrev 2015-05-26 16:39:34 följande:

    Dem kan ju göra läxan/läxorna tillsammans och hjälpa varandra så att det går fortare?


    Nu är min son yngre, men jag ser helst att han gör sina läxor själv så att jag vet att han har förstått.
  • En blå giraff

    Behöver han 30 minuter VARJE dag i veckan för att det ska fungera med skolan? Det låter mycket och förstår att det är klurigt att få till. Går det annars att ni sitter på helgerna kanske 2 x 30 minuter per dag då han är utvilad? Och sedan också bestämmer att han inte leker med kompisar 1-2 vardagar/vecka då det är "läxdag"? Min 7-åring behöver lägga ca 1 timme/vecka på läxor. Han leker inte med kompisar varje dag.

  • En blå giraff

    Skulle inte låta barnet hoppa över läxorna. Det är ingen bra vana. Om det dessutom är ett barn med lite inlärningsproblem så riskerar ju hela saken att förvärras om man struntar i skolarbetet.

  • scanmia
    En blå giraff skrev 2015-05-26 19:35:15 följande:

    Behöver han 30 minuter VARJE dag i veckan för att det ska fungera med skolan? Det låter mycket och förstår att det är klurigt att få till. Går det annars att ni sitter på helgerna kanske 2 x 30 minuter per dag då han är utvilad? Och sedan också bestämmer att han inte leker med kompisar 1-2 vardagar/vecka då det är "läxdag"? Min 7-åring behöver lägga ca 1 timme/vecka på läxor. Han leker inte med kompisar varje dag.


    Han hänger med bra i skolan, men de har i läxa att läsa 15 minuter och sedan antingen någon sida matte eller undersökande grej, glosor två dagar i veckan och ett par prov/redovisningar i månaden som behöver lite repetition och övning eller förberedelse. Håller vi oss till en halvtimme per vardag så tycker jag att det är en rätt så rimlig nivå och han får bra resultat på prov mm. När han var sju så var det nästan bara läsläxan. De är först när han blev lite äldre som de har fått mer regelbundna läxor.

    Tidigare var det oftast bara någon vardag i veckan som han lekte med kompisar men på senare tid två-tre gånger och det är väl lite därför jag har börjat fundera på om det är ok att läsa läxan när kompisarna är med. Det är inget vi har gjort tidigare och jag undrar hur andra familjer gör.
  • scanmia

    Tack för alla svar! Det uppskattas! Men hur gör ni? Ber ni kompisarna att dra fram sina läxböcker med? Är det ok? Jag har aldrig gjort det tidigare...

  • En blå giraff

    Det låter väl som en bra idé om de kan göra läxan tillsammans tycker jag. Om det fungerar för ditt barn och för kompisen. Hade min son lekt med en klasskompis och de gjort läxan där skulle jag tycka det var jättebra. 

  • scanmia
    En blå giraff skrev 2015-05-26 20:17:10 följande:

    Det låter väl som en bra idé om de kan göra läxan tillsammans tycker jag. Om det fungerar för ditt barn och för kompisen. Hade min son lekt med en klasskompis och de gjort läxan där skulle jag tycka det var jättebra. 


    Haha! Jag, som förälder, hade också tyckt att det var super. Ungarna kanske inte har riktigt samma idé om vad som är kul dock. Får nog spåna lite med sonen. Vad han föredrar: fler kompisdagar eller något färre men utan eller mindre läxor? Oftast är det ju individuella läxor så de har ju inte samma uppgifter heller även om de råkar gå i samma klass.
  • scanmia
    a no nym skrev 2015-05-26 20:23:16 följande:

    Läxan görs med kompisar. Görs inte läxan blir det ingen kompislek.


    Tack för svar! Hur gamla är barnen?
  • En blå giraff
    scanmia skrev 2015-05-26 20:22:48 följande:
    Haha! Jag, som förälder, hade också tyckt att det var super. Ungarna kanske inte har riktigt samma idé om vad som är kul dock. Får nog spåna lite med sonen. Vad han föredrar: fler kompisdagar eller något färre men utan eller mindre läxor? Oftast är det ju individuella läxor så de har ju inte samma uppgifter heller även om de råkar gå i samma klass.
    Precis. Antingen ha vissa läxdagar utan kompislek. Eller göra läxa med kompisen. Låt barnen välja själva. 
  • a no nym
    scanmia skrev 2015-05-26 20:26:22 följande:
    Tack för svar! Hur gamla är barnen?
    från nio års åldern har de gjort läxor med kompisar. Alla läxor lämpar sig inte för att göra ihop, men en hel del i alla fall.
  • aleydis

    15 min läseläxa kan man ju ta före läggdags. Då antar jag att det är ca 15 min läxa kvar typ mån till torsdag. Då kan barnet kanske få välja på att göra det snabbt när kompisen är där eller att göra dubbla läxor nästa dag,dvs 30 min?

  • sextiotalist

    På den tiden vi styrde upp det så var det läxläsning efter middagen. Vid middagsdags var det slutlekt med kompisar

  • scanmia
    aleydis skrev 2015-05-27 06:05:02 följande:

    15 min läseläxa kan man ju ta före läggdags. Då antar jag att det är ca 15 min läxa kvar typ mån till torsdag. Då kan barnet kanske få välja på att göra det snabbt när kompisen är där eller att göra dubbla läxor nästa dag,dvs 30 min?


    Tack för svar! Det uppskattas. Han är bara så mycket effektivare tidigare på dagen än vid läggdags och läsningen går snabbare. Han läser för nöjes skull i sängen efter att vi har nattat och läst för (alla) barnen.
  • scanmia
    sextiotalist skrev 2015-05-27 08:32:19 följande:

    På den tiden vi styrde upp det så var det läxläsning efter middagen. Vid middagsdags var det slutlekt med kompisar


    Tack för svar! Input från dig som har erfarenhet hjälper verkligen.
Svar på tråden Läxor och kompisar