• Anonym (Livrä­dd!)
    Äldre 26 May 21:32
    1665 visningar
    11 svar
    11
    1665

    Springmask??

    Hej!

    Det är så här att i förrgår kändes det som jag hade något i rumpan.. Jag gick på toa och såg då något som såg ut som en mask?!! Höll på att dö kändes det som.. Åkte till Apoteket och köpte vermox som jag fick utskrivet till mig och hela familjen. Tog min första dos i går.

    Men nu i efterhand blir jag lite osäker på vad det var egentligen... Det står överallt att maskarna är trådsmala och ca 1cm.. Men den här var tjockare än en sytråd nästan som en liten "nudelbit" fast tunnare i ena änden.. Den var lite gulvit inte kritvit som man läser om..

    Var det en springmask tro?

    Har inte sett någon mer varken kring analöppningen eller i avföringen.. Mina barn är på resa med sin far så jag kan inge kolla dom.. Och pappan är inte så hjälpsam att han "tänker kolla det"...

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Springmask??
  • Anonym (Livrä­dd!) Trådstartaren
    Äldre 27 May 04:37
    #1

    Ingen alls??

  • Äldre 27 May 05:47
    #2

    Jo det var en springmask. Kolla barnen när de kommer hem. Syns bäst ca en timme efter att de lagt sig för kvällen. Tvätta lakan varje morgon i en veckas tid ungefär och håll kliniskt rent. Det kan lägga sig i damm nämligen. Sprita alla handtag och knoppar och överallt man har händerna. Äggen är otroligt smittsamt.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Anonym (Livrä­dd!) Trådstartaren
    Äldre 27 May 07:47
    #3

    Fy vad äcklad jag blir :(( !!!

    Jag storstädade i förrgår.... Har tagit bort lakan i sängen och tvättat på morgonen... Även spritat sovrum och badrum varje dag samt dammsugit där..

    Det värsta av allt är att jag har en liten bebis... Hur sjutton ska jag förhindra att även han får det? Jag måste ge honom ersättning.. Att hålla på att balta med det gör ju garanterat att även han får det :( och han får ju inte ta någon medicin... Hur gör jag om han får det?

    känner mig extremt ledsen och skamsen över det här... Mår väldigt dåligt.. När ska allt bara börja flyta på..

    Inte kan jag väl ta hem gäster till hemmet heller?

    Antar att jag måste berätta på dagis.. Även på skolan kanske?

  • Anonym (Livrä­dd!) Trådstartaren
    Äldre 27 May 07:54
    #4

    Och hur gör jag med barnens leksaker? Tänk allt playmo och lego... Hur ska jag kunna sanera allt det?

    Jag får panik :((

  • Anonym (maske­n)
    Äldre 27 May 08:09
    #5

    Hej! 

    Förstår att du har panik, det hade jag med...första gångerna ;) Vår tjej har dragit på sig springmask vid 4-5 tillfällen och då även smittat oss andra i familjen. Första gången fick jag fullständig panik och tokstädade hela hemmet. Då menar jag allt!!! Nallar, lego, sängkläder, bytte gardiner, spritade allt allt, städade badrum med klorin dagligen i 2 veckor, duschade alla dagligen. Bytte kläder och sängkläder varje dag.

    Det behövs inte!! Ta det lugnt. Det viktiga är att inte glömma dos nr 2 av medicinen så du verkligen får bort all mask. Vermox är dessutom mycket bättre än den andra receptfria medicinen vanquin.

    Vi hade mask senast för en månad sedan och jag städade grundligt men inte hysteriskt. Var noga med sängkläder och damma, damsug och städa badrum och sovrum dagligen en vecka och sen ta medicinen som du ska så går det över. Denna gång kunde jag dessutom bara ta vanquin istället för vermox då jag är gravid men det funkade ändå. Då har dottern ändå haft galet mycket mask i avföringen! verkligen fullt av mask.

    Glöm inte dos nr 2 och kanske t om komplettera med en extra dos ytterligare så är det lugnt.

  • Anonym (maske­n)
    Äldre 27 May 08:11
    #6

    Glömde säga men det vet du nog redan. Klipp naglarna och håll god handhygien såklart.

  • Anonym (Livrä­dd!) Trådstartaren
    Äldre 27 May 08:39
    #7

    Tack snälla för ditt svar! Blev gråtfärdig här av lättnad!

    Jag har strostödat som sagt och tvättat allt även lagt undan mattor och filtar efter att jag tvättat dom så det ska bli mer lättstädat.

    Naglarna är klippta och händerna tvättar jag och spritar frenetiskt!

    Men hur sjutton gör jag med bebisen om han får det?

  • Anonym (Livrä­dd!) Trådstartaren
    Äldre 27 May 08:40
    #8

    Och dagis måste jag väl informera?

  • Anonym (maske­n)
    Äldre 27 May 09:38
    #9

    Ett tips till är att äggen dör i solljus! ut med kuddar osv på balkong eller trädgård och låt dom ligga i solen. Jag gjorde så med prydnadskuddar i soffan osv sen la jag undan dom i två veckor tills båda doserna var tagna. Det kan du även göra med lego och annat. Eller så kan man helt enkelt lägga undan sånt som är svårstädat ett par veckor då äggen sedan självdör. (OM jag nu har förstått allt detta rätt efter allt googlande) 

    Den lilla vet jag inte riktigt hur du gör med men jag tror de har lite svårare att få mask eftersom de ändå har blöja och inte råkar klia sig och få in det i munnen igen...Men ring och hör med BVC? Och du verkar så otroligt noga med handhygien så jag tror inte du behöver oroa dig. Försök att inte stressa upp dig. Vet att mask är äckligt men det är helt ofarligt och de försvinner faktiskt väldigt fort så fort du fått i dig medicinen rätt.

  • Anonym (Livrä­dd!) Trådstartaren
    Äldre 27 May 10:22
    #10

    Okej, tur att det är sol idag :)

    Täcken och kuddar hänger ute på balkongen redan och har gjort under dagarna sen jag storstädade.

    Då kan jag ju kanske hälla ut allt lego och allt playmo på handdukar i solen ;) funderade på att lägga allt i underkläderspåsar och diska i diskmaskinen. Undra om dom dör då med?

    Filtar och och mattor har jag tvättat och lagt undan redan.

    Ställer nog ut vagnen i solen med ;)

    Har två katter med... Dom får vara ute i solen dom med kanske, för dom går inte att duscha..

    Nu är övervåningen städad ännu en gång... Och spritad... Och golven skurade med vatten och klorin.

    Tvättmaskinen går i full fart.. Och på fredag kommer mina två andra barn hem.

    Har ordnat med medicin åt dom som dom ska få så fort dom kommer hem.

    Tack snälla du för dina svar

  • Anonym (Livrä­dd!) Trådstartaren
    Äldre 29 May 21:56
    #11

    Vet ni vad... Jag har inte sett ena enda mask mer än den jag tror mig såg i söndags. Inte på mig eller barnen eller sambon.. Ingen har kli eller svid i rumpan heller.

    Jag kom däremot på att jag hade ätit grön alldeles för lite grillad baconlindad sparris!!

    Masken som jag tror mig sett var stel och rörde sig inte..

    Var det trots allt en mask? Eller var det från sparrisen tro?

Svar på tråden Springmask??