• Äldre 27 May 00:49
    6411 visningar
    27 svar
    27
    6411

    Riven av katt då jag är gravid

    Jag undrar ifall det är farligt för fostret ifall jag blir riven av en katt? Är i v.12 och kelade med grannkatten som helt plötsligt tog tag med klorna i handen och tog sig ett snabbt bett som smakprov, var väl busig, men orolig då det kliar.

  • Svar på tråden Riven av katt då jag är gravid
  • Litet My
    Äldre 27 May 00:51
    #1
    Karin23 skrev 2015-05-27 00:49:40 följande:

    Jag undrar ifall det är farligt för fostret ifall jag blir riven av en katt? Är i v.12 och kelade med grannkatten som helt plötsligt tog tag med klorna i handen och tog sig ett snabbt bett som smakprov, var väl busig, men orolig då det kliar.


    Nej, varför skulle det vara det?
  • Äldre 27 May 00:53
    #2

    Vill bara berätta att jag har haft katt i 14 år. 
    Han var utekatt. Så han sprang ute varje dag. 

    Jag blev riven en hel del. Men har aldrig blivit sjuk. 

    Det är otroligt liten chans att det är farligt. Så oroa dig inte. 

  • Äldre 27 May 00:54
    #3

    Min katt bet mig också ibland. Han kunde bli rätt aggressiv.

    Jag har aldrig blivit sjuk av någon gång han bitit mig eller rivit mig. 

  • Äldre 27 May 01:10
    #4

    Nej det tror jag verkligen inte, men tvätta det med sårtvätt så det inte blir infekterat (och lindra din oro :))

  • Madmoi­selle
    Äldre 27 May 01:20
    #5

    Varför skulle det spela någon roll att du är gravid? Tvätta med sårtvätt och lägg om det bara.

  • Äldre 27 May 07:32
    #6

    Jag blev riven av vår stallkatt som gravid. Sedan rev katten tyvärr också vår son när han var 3 veckor gammal, såret var läkt dagen efter och barnläkaren bara skrattade och sa att det absolut inte var någon fara.

  • Äldre 27 May 09:53
    #7

    Till alla: Därför att det innehåller ett gift i kottarna som överförs när de klar och därför kliar det, det finns diskussion om att det giftet kan leda till hjärninflammation m.m och vara farligt för fostrets utveckling, ville bara kolla vad bm eller doktor sagt till andra?:0

  • Äldre 27 May 09:53
    #8

    * klorna, kliar*.

  • Äldre 27 May 12:06
    #9
    Karin23 skrev 2015-05-27 10:53:15 följande:

    Till alla: Därför att det innehåller ett gift i kottarna som överförs när de klar och därför kliar det, det finns diskussion om att det giftet kan leda till hjärninflammation m.m och vara farligt för fostrets utveckling, ville bara kolla vad bm eller doktor sagt till andra?:0


    Aldrig hört talas om det. Skulle det anses farligt skulle det nog informeras om det, med tanke på hur många familjer som har katter..
  • Äldre 27 May 12:15
    #10

    Det Kan vara farligt eftersom katter är de största parasitbärarna ever. Men jag tror inte det ska vara någon fara, katters saliv kan göra att det kliar mycket. Min katt rev mig sönder och samman när jag skulle bada henne under min grav. och det hände inget:) tvätta med två och vatten bara så ska det gå bra!

Svar på tråden Riven av katt då jag är gravid