• Lillarapunzel

    Vad räknas jag som? otränad/normal/mera tränad?

    Har i uppgift att skriva om min träningsmässiga utveckling det senaste året. Att beskriva själva utvecklingen är inget problem i sig, utan problemet ligger i vad jag borde "definiera" mig som. Alltså om jag är otränad/normal/mera tränad osv. För jag vet ju hur mycket jag orkar, men har noll och ingen uppfattning vad man det är i förhållande till andra i samma ålder och storlek.

    Kan börja med att säga att jag är tjej, i gymnasieåldern, 162 cm lång och väger runt 52-55 kg (det varierar något). Jag har häst, och rider 6 dagar/vecka (1 dag i veckan blir det t.om. 2 gånger!). Utöver detta gör jag ju såklart en hel del stalljobb. Tränar ingenting utöver det. Därav blir nedanstående uppgifter främst uppskattningar utifrån det stalljobbet jag gör, men också enstaka saker jag gör hemma på vardagsrumsgolvet bara för att testa vad jag klarar av. Så det är väl inte helt "vetenskapligt korrekt", men skulle säga att det ligger väldigt nära sanningen ändå. Men i alla fall.
    Ungefär här ligger jag väl:

    Marklyft: 
    1 lyft - 68-70 kg.
    Flera lyft (typ 3x5) - runt 50 kg.

    Hantelcurls:
    Några få lyft (typ 3x3) - 20 kg.
    Flera lyft (typ 4x10) - 15 kg.

    Armhävningar:
    5x10 med 30 s paus mellan varje "session".

    Plankan:
    Rekord - 2 min 30 s
    3 gånger med 30 s paus emellan - 1 min 45 s.

    Utifrån detta, vart skulle ni placera mig på en skala 1-10 där 1 är totalt otränad och 10 är Gladiatorerna?
    Själv skulle jag väl vilja ge mig någonstans 3-4. Säg 3,5. Detta för att jag omöjligt kan vara helt otränad, men ändå inte känner mig direkt stark eller så på något vis. 


     


    Vet inte varför texten ser så konstig ut, men aja!

  • Svar på tråden Vad räknas jag som? otränad/normal/mera tränad?
  • glutten

    Jag skulle ge dig närmare 5 eller 6. Är själv gammal hästtjej och vet hur stark jag var i hela kroppen under alla de åren, vilket det du klarar av hemma bevisar. Jag har nu inte ridit på väldigt länge och skillnaden är STOR, är sorgligt klen.

    En totalt otränad person klarar inte plankan i mer än typ 20sek åt gången.

  • K grrl
    Lillarapunzel skrev 2015-05-27 01:15:34 följande:

    Har i uppgift att skriva om min träningsmässiga utveckling det senaste året. Att beskriva själva utvecklingen är inget problem i sig, utan problemet ligger i vad jag borde "definiera" mig som. Alltså om jag är otränad/normal/mera tränad osv. För jag vet ju hur mycket jag orkar, men har noll och ingen uppfattning vad man det är i förhållande till andra i samma ålder och storlek.

    Kan börja med att säga att jag är tjej, i gymnasieåldern, 162 cm lång och väger runt 52-55 kg (det varierar något). Jag har häst, och rider 6 dagar/vecka (1 dag i veckan blir det t.om. 2 gånger!). Utöver detta gör jag ju såklart en hel del stalljobb. Tränar ingenting utöver det. Därav blir nedanstående uppgifter främst uppskattningar utifrån det stalljobbet jag gör, men också enstaka saker jag gör hemma på vardagsrumsgolvet bara för att testa vad jag klarar av. Så det är väl inte helt "vetenskapligt korrekt", men skulle säga att det ligger väldigt nära sanningen ändå. Men i alla fall.
    Ungefär här ligger jag väl:

    Marklyft: 
    1 lyft - 68-70 kg.
    Flera lyft (typ 3x5) - runt 50 kg.

    Hantelcurls:
    Några få lyft (typ 3x3) - 20 kg.
    Flera lyft (typ 4x10) - 15 kg.

    Armhävningar:
    5x10 med 30 s paus mellan varje "session".

    Plankan:
    Rekord - 2 min 30 s
    3 gånger med 30 s paus emellan - 1 min 45 s.

    Utifrån detta, vart skulle ni placera mig på en skala 1-10 där 1 är totalt otränad och 10 är Gladiatorerna?
    Själv skulle jag väl vilja ge mig någonstans 3-4. Säg 3,5. Detta för att jag omöjligt kan vara helt otränad, men ändå inte känner mig direkt stark eller så på något vis. 


     


    Vet inte varför texten ser så konstig ut, men aja!


    Alltså... Det är ju omöjligt att säga någonting om hur stark du är baserat på de övningar du skriver ner. Om Linda som är lika gammal och väger lika mycket tar lika mycket som Hanna, men Linda har neutral rygg och nacke och lyfter med oklanderlig hip hinge och tajt core, medan Hanna krummar ryggen, sträcker upp huvudet och inte gör ett lika tajt lyft, vem är starkare? Lindas slarviga form gör att hon lyfter mer än vad hon egentligen orkar, hon tar över lyftet med ryggen istället för med höfter och rumpa.

    Om Anton gör tjugo armhävningar men ser ut som en gungmatta i ryggen och går halvvägs ner till golvet, medan Adam gör 10 strikta armhävningar, vem är starkare? Jo, antagligen Adam, eftersom Anton sannolikt inte ens orkar göra strikta armhävningar.

    Jag ser ofta nybörjare som kommer in på gymmet och börjar lyfta, och de slarvar som fan med formen och tar i med hela kroppen i isolerande övningar (t ex hjälper till och böjer bak kroppen när man hantelcurlar). Nu säger jag inte att du har gjort det, men faktum är att man orkar väsentligt mycket mindre om man lyfter/utför övningar med strikt form.

    Du skriver att du lyfter ungefär 5 repetitioner på 50 kilo i marklyft, och det betyder att ditt repmax ligger på ungefär 60 kilo. Kvinnor tenderar dessutom att vara mer repsstarka än män, vilket innebär att repmax som regel hamnar lite lägre för en kvinna (för egen del ligger mitt repmax ungefär tio kilo under vad en 1RM kalkylator säger, 1,5 gånger min egen kroppsvikt). Att du lyft tio kilo mer än så talar om för mig att du antagligen inte hade den bästa formen när du lyfte. Eller är det bara en uppskattning?

    Men, du tränar ju mycket och är sannolikt vältränad. Jag tycker bara inte att vad du gör hemma i vardagsrummet säger så himla mycket om hur stark du är utan att man kan bedöma formen.


Svar på tråden Vad räknas jag som? otränad/normal/mera tränad?