• Anonym (trött­pådett­a)
    Äldre 27 May 02:42
    1076 visningar
    7 svar
    7
    1076

    Så trött på den svenska sjukvården, de vägrar mig skrapning efter MF!

    Fick MF den 8 maj i år och har inte blödit på två dagar nu...
    Har konstaterade rester kvar i livmodern, 14mm.. Men de säger att mensen ska stöta ut resterna. Men grav.testet är ff positivt så så lite rester som de påstår att det är kan det ju inte vara!
    Varför vägrar de en skrapning när jag har rester kvar och jag har så ont?
    Är det för att spara pengar på vad en skrapning kostar?

  • Svar på tråden Så trött på den svenska sjukvården, de vägrar mig skrapning efter MF!
  • Anonym (Assa)
    Äldre 27 May 03:30
    #1

    Jag beklagar ditt missfall men att graviditetstestet fortfarande visar positivt beror på att du fortfarande har graviditetshormoner i omlopp och inte på att du har rester kvar i livmodern. Graviditetshormoner finns kvar ett bra tag efter avslutad graviditet.

    Det låter som att du fått för lite information från vården och att du kanske skulle behöva prata med en kurator. En skrapning är ett ingrepp som kan innebära komplikationer och som därför undviks om det inte är nödvändigt.

    Be att få prata med en kurator på KK, eller där du vårdats, så kan hen lotsa dig vidare. Som sagt, graviditetshormoner finns kvar ett bra tag i systemet, beroende på vilken vecka du var i.

  • Anonym (.)
    Äldre 27 May 05:52
    #2
    Anonym (Assa) skrev 2015-05-27 03:30:59 följande:

    Jag beklagar ditt missfall men att graviditetstestet fortfarande visar positivt beror på att du fortfarande har graviditetshormoner i omlopp och inte på att du har rester kvar i livmodern. Graviditetshormoner finns kvar ett bra tag efter avslutad graviditet.

    Det låter som att du fått för lite information från vården och att du kanske skulle behöva prata med en kurator. En skrapning är ett ingrepp som kan innebära komplikationer och som därför undviks om det inte är nödvändigt.

    Be att få prata med en kurator på KK, eller där du vårdats, så kan hen lotsa dig vidare. Som sagt, graviditetshormoner finns kvar ett bra tag i systemet, beroende på vilken vecka du var i.


    Kurator är väl knappast nödvändigt? Bättre med en läkare/BM som kan förklara hur det funkar.
  • Anonym (trött­pådett­a) Trådstartaren
    Äldre 27 May 07:09
    #3

    men ja har ju grova smärtor hela tiden i livmodern och är det verkligen humant att behöva gå runt så här? Har inte läst om någon annan kvinna som fått samma besked som jag. Har däremot läst att om resterna är mer än 10mm ska man skrapas, jag har 14mm.

  • Anonym (trött­pådett­a) Trådstartaren
    Äldre 27 May 07:09
    #4

    men ja har ju grova smärtor hela tiden i livmodern och är det verkligen humant att behöva gå runt så här? Har inte läst om någon annan kvinna som fått samma besked som jag. Har däremot läst att om resterna är mer än 10mm ska man skrapas, jag har 14mm.

  • Anonym (trött­pådett­a) Trådstartaren
    Äldre 27 May 07:09
    #5

    men ja har ju grova smärtor hela tiden i livmodern och är det verkligen humant att behöva gå runt så här? Har inte läst om någon annan kvinna som fått samma besked som jag. Har däremot läst att om resterna är mer än 10mm ska man skrapas, jag har 14mm.

  • hsh
    Äldre 27 May 08:31
    #6

    Jag tror att man gärna vill undvika skrapning. Allt där man går in i kroppen är väl en risk? Jag fick mf i v.9 i år. Fick inte ens åka in och kolla upp rester, utan fick blöda ut allt hemma. Min mens var riktigt riklig i två månader efteråt & jag hade kramper i magen, men nu är jag gravid igen efter sex månader ungefär. Har du ont så ring igen och be om att få kontakt med en annan läkare.

  • hsh
    Äldre 27 May 08:32
    #7

    Sen gällande graviditetstester så har utslag på det inget med rester att göra iallafall. HCG-nivåer sjunker inte direkt utan kan ibland finnas kvar i kroppen veckor efter mf.

Svar på tråden Så trött på den svenska sjukvården, de vägrar mig skrapning efter MF!