• Anonym (Sjuk)

    Vara hemma med bebis som sjukskriven?

    Lång historia kort, min sambo är sjukskriven pga arbetsskada, finns just nu ingen möjlighet till omplacering. I höst va tanken att han ska vara f-ledig med vår bebis. Hur gör vi nu?

    Om han är d-ledig så kommer han inte ha sjukskrivningsdagar i följd vilket han behöver för att få ut vissa försäkringar. Han har inga problem att ta hand om sonen, bara jobbet han inte klarar av.

    Kan han vara hemma med honom o fortsätta vara sjukskriven? Och vad händer då om jobbet ringer o har lyckats omplacera honom, han vill ju vara hemma hela hösten..

    Kommer såklart ringa FK men idag har jag en son som håller på att få tänder o bara gnäller plus den långa kön.. :)

    Tänkte om nån vänlig själ här vet, man vill ju inte göra fel..

  • Svar på tråden Vara hemma med bebis som sjukskriven?
  • Anonym (Wildrat)

    Man kan ju friskskriva sig själv. Han kan troligtvis anmäla föräldraledighet till jobbet (måste meddelas senast två månader innan), vara sjukskriven fram tills dess, friskskriva sig och ta ut föräldraledighet istället. Om han orkar ta hand om barnet vill säga. De blir ju inte lättare med tiden.

  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-05-27 08:14:55 följande:

    Man kan ju friskskriva sig själv. Han kan troligtvis anmäla föräldraledighet till jobbet (måste meddelas senast två månader innan), vara sjukskriven fram tills dess, friskskriva sig och ta ut föräldraledighet istället. Om han orkar ta hand om barnet vill säga. De blir ju inte lättare med tiden.


    Jo han orkar ta hand om barnet, så d är inga problem.

    Problemet är att om han friskskriver sig så har har inte sjukskrivningsdagar i följd, vilket han behöver för att få ut försäkringar.
  • Anonym (Anonym)

    Hej, är det inte ett alternativ att fortsätta vara sjukskriven, när fet gäller att omplaceras så har du minst en månad innan det verkställs eftersom det först ska stämmas av m läkaren/ fskassan och facket för att se hur rehabkedjan ska organiserad. Det innebär i praktiken att han skulle hinna att ansöka om föräldraledighet och tänker att eftersom han redan är sjukskriven långvarigt från sin ordinarie tjänst så funkar det nog att det bara skulle bli ansökan om föräldraledighet en månad innan. Har själv varit långtidssjukskriven och varit inne i rehabkedjan som sedan gick över i föräldraledighet i samband med graviditet. Lycka till????

  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-05-27 09:02:41 följande:

    Hej, är det inte ett alternativ att fortsätta vara sjukskriven, när fet gäller att omplaceras så har du minst en månad innan det verkställs eftersom det först ska stämmas av m läkaren/ fskassan och facket för att se hur rehabkedjan ska organiserad. Det innebär i praktiken att han skulle hinna att ansöka om föräldraledighet och tänker att eftersom han redan är sjukskriven långvarigt från sin ordinarie tjänst så funkar det nog att det bara skulle bli ansökan om föräldraledighet en månad innan. Har själv varit långtidssjukskriven och varit inne i rehabkedjan som sedan gick över i föräldraledighet i samband med graviditet. Lycka till????


    Jo men kan han vara sjukskriven o ta hand om bebis? Rädd att vi gör fel där liksom?

    Vilken djungel, undra om FK själv har koll? :)
  • Anonym (Anonym)

    Enklast är att inte meddela att han tar hand om bebisen utan att sjukskrivningen löper som vanligt, om det blir aktuellt m nöten så kan du ta hand om barnet den stunden,

  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-05-27 12:59:39 följande:

    Enklast är att inte meddela att han tar hand om bebisen utan att sjukskrivningen löper som vanligt, om det blir aktuellt m nöten så kan du ta hand om barnet den stunden,


    Den tanken har slagit mig men vill inte fuska heller, för så får man inte göra lr?
  • Anonym (fkfkfkfkfk)
    Anonym (Sjuk) skrev 2015-05-27 10:57:02 följande:
    Jo men kan han vara sjukskriven o ta hand om bebis? Rädd att vi gör fel där liksom?

    Vilken djungel, undra om FK själv har koll? :)
    Jag var tvungen att ha barnomsorg ordnad. Kunde jag ta hand om mitt barn fick jag inte sjukskrivningen godkänd av fk. De krävde in namn och kontaktuppgifter på den som passade mitt barn. I mitt fall var det helt OK eftersom pappan o min mamma turades om att vara hemma hos oss och jag faktist inte var frisk nog att ta hand om barnet själv.
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (fkfkfkfkfk) skrev 2015-05-27 15:20:41 följande:
    Jag var tvungen att ha barnomsorg ordnad. Kunde jag ta hand om mitt barn fick jag inte sjukskrivningen godkänd av fk. De krävde in namn och kontaktuppgifter på den som passade mitt barn. I mitt fall var det helt OK eftersom pappan o min mamma turades om att vara hemma hos oss och jag faktist inte var frisk nog att ta hand om barnet själv.
    I ditt fall kan jag förstå eftersom du inte kunde ta hand om barnet, men min sambo kan ju det. Han jobbar med att lägga sten o fått en förslitningsskada, och kan inte lyfta den kvantitet som han gör i jobbet. Sonen är ok enligt läkaren då man ska "hålla igång lite".. Dessutom blir d inte samma enformiga lyft..
  • Anonym (Jennifer)
    Anonym (Sjuk) skrev 2015-05-27 08:20:36 följande:
    Jo han orkar ta hand om barnet, så d är inga problem.

    Problemet är att om han friskskriver sig så har har inte sjukskrivningsdagar i följd, vilket han behöver för att få ut försäkringar.
    Vad är det för försäkringar du menar? Är det någon sådan som kompletterar sjukpenningen så att man får ut 90% av sin lön men måste ha varit sjukskriven i minst 3 månader, eller nåt liknande? För om tanken nu var att han skulle vara föräldraledig är det väl rätt menlöst att försöka komma till en sådan försäkring?
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Jennifer) skrev 2015-05-27 18:58:13 följande:
    Vad är det för försäkringar du menar? Är det någon sådan som kompletterar sjukpenningen så att man får ut 90% av sin lön men måste ha varit sjukskriven i minst 3 månader, eller nåt liknande? För om tanken nu var att han skulle vara föräldraledig är det väl rätt menlöst att försöka komma till en sådan försäkring?
    Nä, jag vågar inte svara på vad d för nåt, men nåt från försäkringsbolaget eftersom det räknas som en arbetsskada..
Svar på tråden Vara hemma med bebis som sjukskriven?