• Anonym (gg)

    Besiktningsfråga

    Hoy,

    Noterade på besiktningen att bromsvärden samt miljövärden ändrats något sedan förra gången.

    Så vitt jag förstått ska bromsvärdet på vardera hjulpar ligga någorlunda lika vilket de gjort de senaste åren men denna gång skilde det sig ca 0,4 enheter fram och 0,1 bak. De sa inget speciellt men då skillnaden varit 0 tidigare är det klart man reagerar. Vad kan det bero på? Nån som vet gränsvärdet?

    Samma med miljövärden så har de ökat, CO till 0,3 (gräns 0,5), CO 2500 till 0,3 (gräns 0,3), osv. Bilen servades nyligen så kanske sjunker men vad vet jag.

  • Svar på tråden Besiktningsfråga
  • Mr Obvious

    Bromsoken kärvar med tiden, då måste man plocka isär och göra rent.
    Problemen uppstår snabbare, framför allt bak, om man kör väldigt försiktigt och aldrig bromsar hårt. Försök göra minst en kraftig inbromsning varje gång du tar en biltur. Passa helst på när du ändå måste stanna av någon anledning, och ställ inte till problem för någon som är bakom dig.

    Vissa bilar har trumbromsar bak, och de verkar klara "mesig" körning bättre.

    Miljövärdena kan man inte påverka själv. Var glad så länge bilen blir godkänd i besiktningen.

  • Anonym (gg)
    Mr Obvious skrev 2015-05-27 09:52:13 följande:

    Bromsoken kärvar med tiden, då måste man plocka isär och göra rent.

    Problemen uppstår snabbare, framför allt bak, om man kör väldigt försiktigt och aldrig bromsar hårt. Försök göra minst en kraftig inbromsning varje gång du tar en biltur. Passa helst på när du ändå måste stanna av någon anledning, och ställ inte till problem för någon som är bakom dig.

    Vissa bilar har trumbromsar bak, och de verkar klara "mesig" körning bättre.

    Miljövärdena kan man inte påverka själv. Var glad så länge bilen blir godkänd i besiktningen.


    Nej men nånting lär väl påverka miljövärdet som bilen ger upphov till. I och med att det ökat under flera år. Låter jävligt märkligt om jag skulle få körförbud och inte kan göra något det. Det vimlar ju av gamla skitbilar ute på vägarna, säkerligen mycket äldre än min. De om någon borde väl ha fått körförbud?
  • Mr Obvious

    Jag menar att du får lämna bilen till en verkstad om avgasvärdena blir underkända. De har den utrustning som krävs. Kärvande bromsok kan man fixa själv.

  • Anonym (gg)

    Som sagt, bilen är nyservad. Jag antar att de kollar både bromsar och gud vet vad.

    Kärvande bromsok? Då får du gärna förklara kort hur du menar att det ska gå att fixa du som har koll.

  • Mr Obvious

    Att bilen är nyservad spelar ingen roll, en sådan service har normalt ingen nämnvärd påverkan på avgasvärdena. Det är ingen idé att lägga tid eller pengar på detta så länge bilen klarar besiktningen. Du kör väl bilen en stund innan besiktningen, så att motorn hinner bli ordentligt varm? En kall motor kan ha konstiga värden.

    Det är inte svårt att fixa kärvande bromsok om bromscylindern är ok, men man måste ha lite koll och inte ha tummen mitt i handen. För att komma åt måste man ta bort bromsskivorna, och för att det ska vara möjligt måste man lossa hela bromsoket. I princip borstar man rent och har glidpinne-fett på glidpinnarna och kopparpasta där den rörliga bromsklossen glider mot bromsoket.

    Köp en reparationshandbok för din bilmodell, kostar 200-300 kr. Haynes böcker är vanligast, och de finns även på svenska för en del bilmodeller.

  • Anonym (gg)

    Antog att de gjorde viss rutinkontroll på servicen. Men det var mest för att få olja och sånt bytt då den börjat dra lite för mycket soppa på sistone.

    Kan tillägga att jag varken har tid, ork eller plats för att göra sådana saker som finns i reparationshandböcker. Bilen står på en gårdsparkering och jag tror inte grannarna blir så förtjusta i om jag börjar palla upp bilen och strö olja och gud vet vad runt omkring. Springer ungar och annat här och de vill jag inte ha under bilen heller...

  • Anonym (gg)

    .... nog för att jag kan göra lite enklare reparationer osv men just bromsarna tycker jag känns lite obehagligt att meka med för mycket. Jag kanske är onödigt orolig men tänker mig att de kanske inte tar alls sedan när jag väl skruvat ihop dem, om du förstår hur jag tänker. Rätta mig gärna om jag har "fel".

Svar på tråden Besiktningsfråga