• Äldre 27 May 10:01
    1671 visningar
    21 svar
    21
    1671

    Tyck till om pojknamnen!

    Hej! Det hade varit kul att höra lite åsikter kring min och min sambos favoritnamn (vi är inte gravida än kanske ska tilläggas..). Våra barn kommer få ett franskklingande efternamn. :)

    Samuel - har varit en favorit länge för min del, fint och mjukt.

    Alexander - tycker det är ett av de vackraste namnen, är inte lika förtjust i det givna smeknamnet dock.

    Julius - släktnamn.

    Hugo - främst sambons favorit.

    Sigvard - personlig favorit, älskar även Sigge som smeknamn ;)

  • Svar på tråden Tyck till om pojknamnen!
  • Äldre 27 May 10:22
    #1

    Samuel - lite tråkigt och styltigt, tycker jag. Men gillar Sam som smeknamn, så skulle funka.

    Alexander - ett av mina favoritnamn. Alex är lite halvdant som smeknamn, väljer då hellre Xander. Känner en Alexander som kallas för Ixis, det funkar också.

    Julius - ursäkta, men 200-talet ringde från Rom.... de vill ha tillbaka sitt namn.

    Hugo - gillar jag. Inte världens bästa, men tänker på Hugo och Josefin och filmen Hugo från 2011.

    Sigvard - nej, nu ringde de över tidslinjen igen. Från 1800-talet. Tror att det var en prins eller så.... 60+are.... på 1890-talet... Sigge, nja.... kanske i nödfall då, för att stackars ungen heter sigvard. Solig


    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Äldre 27 May 11:56
    #2
    Aniiee skrev 2015-05-27 10:22:48 följande:

    Samuel - lite tråkigt och styltigt, tycker jag. Men gillar Sam som smeknamn, så skulle funka.

    Alexander - ett av mina favoritnamn. Alex är lite halvdant som smeknamn, väljer då hellre Xander. Känner en Alexander som kallas för Ixis, det funkar också.

    Julius - ursäkta, men 200-talet ringde från Rom.... de vill ha tillbaka sitt namn.

    Hugo - gillar jag. Inte världens bästa, men tänker på Hugo och Josefin och filmen Hugo från 2011.

    Sigvard - nej, nu ringde de över tidslinjen igen. Från 1800-talet. Tror att det var en prins eller så.... 60+are.... på 1890-talet... Sigge, nja.... kanske i nödfall då, för att stackars ungen heter sigvard. Solig


    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
    Håller med
  • Äldre 27 May 13:08
    #3
    Orkide skrev 2015-05-27 11:56:55 följande:
    Håller med
    Kul Solig
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Eva Elisab­eth
    Äldre 27 May 15:25
    #4
    Samuel - för mig är det just mjukheten som är problemet. Ett pojknamn ska inte vara mjukt. Det finns en ANLEDNING till att manliga skådespelare bytt namn till kärva, hårda namn som Rex, Rick, Rock, Cliff, Clint, Cary o.s.v..

    Alexander - ett historiskt, manligt namn som alltid är rätt! Och om du menar Alex som smeknamnet, så är väl det också jättebra! Så bra att det nästan duger om riktigt namn  

    Julius -  positivt om man tänker på Julius Caesar, men i Sverige har det fått en viss töntig stämpel

    Hugo - är ett rejält gammalt namn, men jag tycker att det LÅTER fult rent ljudmässigt 

    Sigvard - ett manligt, rejält, vackert och stiligt gammalt fornnordiskt namn. Skulle välja detta av detta urval, alla gånger!
    I håret han grep de tredska, på avgrundens rand, och mot deras vilja gav dem, ett fädernesland
  • Äldre 27 May 16:28
    #5

    Samuel - Älskar! Kan aldrig bli helt fel. Vackert, enkelt och gångbart, passar hela livet. Kan bli "Sam" eller något liknande och det vore tråkigt.

    Alexander - Bra på precis alla vis. Dock lär det bli "Alex" och det är hemskt... Lite intetsägande kanske.

    Julius - Favvo! Står på min lista. Vackert, lite busigt och sött och samtidigt gångbart och seriöst(töntstämpel i Sverige? Aldrig hört talas om). Rätt i tiden och enkelt. "Julle" sött smeknamn.

    Hugo - Nja, lite för sött för min smak. Lite tråkigt och ganska uttjatat.

    Sigvard - Här tycker vi både lika och olika. Jag gillar Sigvard i sig skarpt! Vackert, lite eget, men inte konstigt. Men "Sigge", nä...

    1. Julius
    2. Samuel
    3. Sigvard
    4. Alexander
    5. Hugo


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Eva Elisab­eth
    Äldre 27 May 16:57
    #6
    fluu skrev 2015-05-27 16:28:37 följande:

    Samuel - Älskar! Kan aldrig bli helt fel. Vackert, enkelt och gångbart, passar hela livet. Kan bli "Sam" eller något liknande och det vore tråkigt.

    Alexander - Bra på precis alla vis. Dock lär det bli "Alex" och det är hemskt... Lite intetsägande kanske.

    Julius - Favvo! Står på min lista. Vackert, lite busigt och sött och samtidigt gångbart och seriöst(töntstämpel i Sverige? Aldrig hört talas om). Rätt i tiden och enkelt. "Julle" sött smeknamn.

    Hugo - Nja, lite för sött för min smak. Lite tråkigt och ganska uttjatat.

    Sigvard - Här tycker vi både lika och olika. Jag gillar Sigvard i sig skarpt! Vackert, lite eget, men inte konstigt. Men "Sigge", nä...

    1. Julius
    2. Samuel
    3. Sigvard
    4. Alexander
    5. Hugo


    Tja, den arketypiske tönten, sköldpaddan i "Sigges lagun", har t.ex. fått heta Julius på svenska.
    I håret han grep de tredska, på avgrundens rand, och mot deras vilja gav dem, ett fädernesland
  • Äldre 27 May 16:59
    #7
    Eva Elisabeth skrev 2015-05-27 16:57:29 följande:
    Tja, den arketypiske tönten, sköldpaddan i "Sigges lagun", har t.ex. fått heta Julius på svenska.
    Who?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Eva Elisab­eth
    Äldre 27 May 17:07
    #8
    fluu skrev 2015-05-27 16:59:06 följande:
    Who?
    I håret han grep de tredska, på avgrundens rand, och mot deras vilja gav dem, ett fädernesland
  • Äldre 27 May 17:11
    #9
    Eva Elisabeth skrev 2015-05-27 17:07:19 följande:
    Aldrig hört talas om... Men det lär ju färga ett helt namn för den stora massan...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 27 May 17:15
    #10

    Åh jag älskar namnet Hugo :) skulle själv fått heta det om jag blitt pojk

Svar på tråden Tyck till om pojknamnen!