• soproi

    Gått upp 25 kg av antidepressiva

    Jag har ätit antidepressiv medicin i närmre 2 år och slutade för en månad sen. Under de första 3 månaderna gick jag upp 10 kg, och efter det har det bara fortsatt. Trots sund kost (och perioder av diet shakes) och träning fortsatte vikten att stiga, och nu väger jag 80 kg!!!! När jag började vägde jag 55 kg.
    Och mitt problem: jag går inte ner! Jag motionerar dagligen och försöker äta sunt, men det sitter där det sitter. 
    ALLA råd mottages!

  • Svar på tråden Gått upp 25 kg av antidepressiva
  • sportpappa

    Det är bara att fortsätta jobba på det. Se över dina portionsstorlekar. Det är omöjligt att gå upp om du får i dig mindre energi än du gör av med. Du äter alltså lite för stora portioner.

  • soproi

    Mest kyckling och sallad. Så lite mjölprodukter och potatis som möjligt. Inge smör, knappt socker (men ja, lite ibland) samt att jag har slutat tillsätta salt i maten.

  • soproi

    Ringde 1177 igår och dom sa att det inte fanns tid för att kolla det innan sommaren. Om jag inte går ner i vikt under sommaren så skulle jag återkomma.

  • lillisa

    Hmm. Viktnedgång är ju egentligen väldigt enkelt; förbruka mer kalorier än vad du får i dig. Ingen (typ) blir tjock av luft. Jag har ätit så mycket antidepressiva och annat psykofarmaka och bara gått upp något kilo i vikt. Det går inte att skylla på antidepressiva mediciner, tro mig 25 kg kan omöjligt ett piller om dagen orsaka. Det kan ju vara så att du har något fel på ämnesomsättningen eller annan hormonell rubbning. Men är du frisk så är det bara så att du äter för mycket och rör dig för lite. Mitt råd till dig är att äta lite och ofta, skippa inga kolhydrater men överät de inte heller. Håll igen på portionerna, du ska inte äta dig mätt. I början är det skit jobbigt att gå runt och vara hungrig. Men det går över. Ge det några dagar. Blir du trött så bli inte orolig, det är normalt. Sedan börja träna. Försök att gå minst 13000 steg om dagen och träna 60 min kondition 5 dagar i veckan. Det finns lite prestationshöjande preparat man kan köpa (helt lagliga) men vågar inte skriva här för är rädd att folk ska tro att det är reklam. Du kan inboxa mig om du vill ha mer tips. Jag tror på dig!!

  • lidhu

    Du har inte gått upp i vikt av pillret, du har gått upp i vikt pga av att du ätit mer kalorier än vad du förbrukat. Vissa mediciner kan ge mer hungerkänslor men det är fortfarande du som ätit dig upp 25 kg. 

Svar på tråden Gått upp 25 kg av antidepressiva