• Anonym (plussat)

    precis plussat - vad säger ni till vänner och familj? och NÄR?

    Då har man gått och plussat. Och ska imorgon resa iväg på bröllop i grekland. Samtliga märker ju att det är något om man inte dricker vin till middagen. Samtidigt är det ju så tidigt att inget är säkert och helst hade jag ju kanske inte velat säga något om att jag är gravid. Men det är en nära vän som bjudit in till att bo hos dom i grekland över bröllopet. Är så kluven. Vad ska man säga?


    Vad har ni sagt i dessa situationer? När ni plussat och det fortfarande är så pass tidigt så det fortfarande kan bli missfall osv.. Och ni blivit ivägbjudna på bröllop/fester/släktmiddagar? Har ni gått ut med att ni plussat? Eller har ni hellre väntat och skyllt på något annat? 

  • Svar på tråden precis plussat - vad säger ni till vänner och familj? och NÄR?
  • Anonym (Isabelle)

    Skyll på att du äter penicillin och inte vill dricka något på grund av det.

    Eller så kan du säga att du haft känningar av magsår och vet att alkohol kan reta så du avstår!

    Eller vanliga värktabletter på grund av värk i nacken eller liknande :)

  • Mooomin
    Anonym (plussat) skrev 2015-05-27 11:16:35 följande:

    Då har man gått och plussat. Och ska imorgon resa iväg på bröllop i grekland. Samtliga märker ju att det är något om man inte dricker vin till middagen. Samtidigt är det ju så tidigt att inget är säkert och helst hade jag ju kanske inte velat säga något om att jag är gravid. Men det är en nära vän som bjudit in till att bo hos dom i grekland över bröllopet. Är så kluven. Vad ska man säga?


    Vad har ni sagt i dessa situationer? När ni plussat och det fortfarande är så pass tidigt så det fortfarande kan bli missfall osv.. Och ni blivit ivägbjudna på bröllop/fester/släktmiddagar? Har ni gått ut med att ni plussat? Eller har ni hellre väntat och skyllt på något annat? 


    Jag plussade en vecka innan min födelsedag/fest.. Jag drack alkoholfritt vin i "smyg" o sa inget, och ingen märkte nåt. :D
    Vi berättade för familj/närmaste vänner direkt i v 6, men för "övriga" i v 13.. :)
  • fr0kenandersson

    Jag skyllde på annat :) har aldrig varit förtjust i alkohol, så säg att du kör på vit månad ;) vi berättade inte förrän efter rul och det är ju i v 17(?) :) då är man långt gången och mindre risk för något alls. Tycker man är galen som berättade tidigare ;)

  • Anonym (Plussat)
    fr0kenandersson skrev 2015-05-27 12:18:46 följande:

    Jag skyllde på annat :) har aldrig varit förtjust i alkohol, så säg att du kör på vit månad ;) vi berättade inte förrän efter rul och det är ju i v 17(?) :) då är man långt gången och mindre risk för något alls. Tycker man är galen som berättade tidigare ;)


    Ja jag hade definitivt tänkte vänta mycket längre, haha

    Är däremot flera vänner som också flyger ner, kommer bli svårt att skylla på vit månad, då vet de precis

    Får framkalla akut sjukdom/ magsår eller nåt haha
  • fr0kenandersson
    Anonym (Plussat) skrev 2015-05-27 12:42:25 följande:
    Ja jag hade definitivt tänkte vänta mycket längre, haha

    Är däremot flera vänner som också flyger ner, kommer bli svårt att skylla på vit månad, då vet de precis

    Får framkalla akut sjukdom/ magsår eller nåt haha
    Aaaaaah då är jag med ;)

    Hahaha ja! Magkatarr, då blir det ingen alkohol hihihi
  • Erizajo

    Jag har aldrig fattat varför man inte berättar på en gång men det är jag det. Jag skulle vilja ha stödet om jag nu skulle fått missfall med...

  • Mooomin
    Erizajo skrev 2015-05-27 17:31:38 följande:

    Jag har aldrig fattat varför man inte berättar på en gång men det är jag det. Jag skulle vilja ha stödet om jag nu skulle fått missfall med...


    Just av den anledningen berättade vi för familj och närmaste vänner, plus att vi ville dela upplevelsen med dom från början. Facebook och ytliga bekanta, arbetskamrater mm fick vänta tills det var mer säkert osv., :)
  • Anonym (tja)

    Vi berättade direkt för familj och vänner. Vi var så glada så vi ville bara dela med oss till alla och berätta för hela världen. Om det skulle skita sig vill man ju ändå ha deras stöd och förståelse och då är det ju bra att de redan vet. Tror att det kan vara svårare för folk att förstå om man berättar i efterhand och de inte ens visste något. Det blir svårare för dem att sörja på samma sätt och det blir inte ett lika bra stöd.

    Men hur som helst. Om du inte vill berätta så kan du väl bara låta dem hälla upp ett glas vin och "smutta" lite på den under kvällen. Eventuellt kan du och din man i smyg byta glas med varandra så att vinet tar slut. Annars tror jag faktiskt inte att någon ens tänker på om du inte verkligen dricker ur ditt glas.

  • Anonym (*)

    Jag plussade i söndags och är nånstans i vecka 5-6 :) Vi berättade för familjerna och ett fåtal av de allra närmaste vännerna efter någon dag, men resten kommer få veta nån gång efter vecka 12 :)

  • Anonym (*)

    Kan tillägga att anledningen att vi berättade på en gång är för att det är skönt att ha stödet om något skulle gå fel :)

  • Anonym (Fattar nu)
    Erizajo skrev 2015-05-27 17:31:38 följande:

    Jag har aldrig fattat varför man inte berättar på en gång men det är jag det. Jag skulle vilja ha stödet om jag nu skulle fått missfall med...


    Jag fattade inte heller men nu har jag nyss fått reda på att jag är gravid och känner att jag vill inte berätta för NÅGON, helst aldrig, men det fattar jag ju blir omöjligt.

    På jobbet tänker jag försöka att inte säga något innan semestrarna. Mest troligt är jag runt v 18 när jag är tillbaks.

    Jag vet inte varför jag reagerar så. Är väl lite rädd att våra familjer inte ska se på mig på samma sätt sedan. Hatar känna mig påpassad, som allmän egendom, när folk lägger sig i mitt liv.

    Skulle helst vilja göra som meredith i greys anatomy, försvinna spårlöst och komma tillbaks med en bebis.
Svar på tråden precis plussat - vad säger ni till vänner och familj? och NÄR?