• Äldre 27 May 11:32
    2005 visningar
    14 svar
    14
    2005

    Sömnstrul

    Jag vet inte om jag är AP eller inte men känner att jag vill lägga tråden här för att slippa kommentarer om "sömnmetoder" då jag inte tror på sådana för 5 öre och är totalt ovillig att prova.

    Hur som helst. 3:e barnet är nu 10 mån och ammar fortfarande på nätterna (äter vanlig mat på dagen och förmodligen är det inte hunger som gör att hon vaknar och vill amma på natten utan närhet- och trygghetstankning) Det har funkat bra eftersom jag kunnat liggamma och är jag tillräckligt trött så somnar jag också och då får hon ligga kvar bredvid mig. Annars har vi spjälsängen intill vår säng och är jag vaken när hon släpper bröstet brukar jag lägga över henne i den eftersom jag själv brukar vakna mer utvilad när vi sover så. Allt frid och fröjd, således, tills nu.

    Hon har nu börjat vakna vid 03.00 och då hjälper det inte att ge bröstet. Nappen slänger hon över halva sovrummet om vi försöker ge henne den. (Den fungerar vid uppvak på förnatten.) En natt fick jag gå upp och ge henne gröt, byta blöja och sedan amma igen. Annars har maken fått ta henne och sitta uppe med henne i knät då hon blir lugnare av det. Jag har på toppen av detta fått en förkylning med envis hosta som dels gör att jag upplever att jag väcker henne och dels klarar jag sömnbristen sämre. Får dessutom dåligt samvete för att de två andra barnen fått stå tillbaka en hel del sedan minstingen föddes just pga att sömnen varit i underkant för både mig och maken. Så nu är min fråga om någon varit med om något liknande? Hur hanterade ni det? Kan även tillägga att jag börjat jobba deltid sedan en månad tillbaka. Vet inte om detta är en reaktion på det?

  • Svar på tråden Sömnstrul
  • Äldre 3 Jun 11:25
    #1

    Har det hänt några dagar eller veckor?

  • Äldre 3 Jun 21:28
    #2

    Höll på nästan en vecka, men nu har hon istället varit svårsövd på kvällen eller sovit en halvtimme för att sedan vakna och vara pigg igen. Det verkar dock som att hennes "mitt-i-natten-stökande" bytts ut mot detta. Nu kan hon ligga och amma större delen av natten men är iaf nöjd och verkar utvilad på mornarna. Jag sover iaf lite bättre på detta sättet så jag ska inte klaga på förändringen.

    Har även gått tillbaka i mina egna dagboksanteckningar och konstaterat att de två äldre haft en period med sömnstrul ungefär i samma ålder. Så jag antar att jag får ta en natt i taget och tänka att det blir bättre med tiden.

  • Äldre 4 Jun 19:35
    #3

    Jo de var därför jag fråga.. Känns som deras olika perioder kommer oxh går om man väntar ut dem :)

  • Äldre 4 Jun 22:17
    #4

    Ha ha, ja du har troligtvis alldeles rätt i det. Bara att upprepa mantrat att det går över mao ;)

  • Äldre 6 Jun 21:41
    #5

    Haha ja jag har en 1 åring och med jämna mellanrum har de varit tex ammaofta natten sen lugnt sov bra sen vakna ofta tänder sen lugnt osv :) skiftar verkligen

  • Äldre 6 Jun 22:48
    #6

    Hoppas det snart kommer en lugnare period, bara. Börjar känna av sömnbristen.


     


    Vi håller tummarna nu för det är dags för mig att uppsöka sängen...

  • Äldre 16 Jun 20:32
    #7

    hur går de? :)

  • Äldre 17 Jun 16:39
    #8

    Fortfarande väldigt struliga nätter med mycket amning, men vi kämpar på.

  • Äldre 17 Jun 19:14
    #9

    Låter bra att du har humöret uppe! Jag ammar också men oftast vaknar hon bara 1 gång eller 2. Mellan 21-06 vill säga...

    Förr kunde hon vakna mycket oftare

  • Äldre 18 Jun 20:10
    #10

    Hur gammal är din?


    I natt gick det bättre. Vi testade att maken gav henne en flaska välling vid första uppvaket (runt 22.00) hon somnade i hans famn efter den och sov en stund till innan första amningen och sedan vaknade hon inte lika många gånger som hon brukar.

  • Äldre 19 Jun 23:23
    #11

    Vad skönt!! Min e över året

  • Äldre 24 Jun 22:05
    #12

    Nu är det kört igen. Förkyld bebis med 4 tänder på G. Hon sover mest tätt intill.
    Tjo! Bara att titta framåt...

  • Äldre 7 Jul 20:04
    #13

    Usch jobbigt när dem e förkylda!! Hoppas de e bättrr nu med förkylningen!!

  • Äldre 8 Jul 20:45
    #14

    Ja, nu mår hon bättre. Vi har t.o.m. haft två nätter då hon visserligen somnat sent men inte ammat på hela natten utan somnat om vid uppvak då hon fått nappen och ligga nära. Så hon tycks vara på väg att fasa ut amningen helt nu. Skönt om det kan ske för att hon tycker sig vara färdig med det och inte för att jag tröttnat.

    Nu hoppas vi på att hon ska kunna somna lite tidigare och sova gott större delen av natten, liksom vi.

Svar på tråden Sömnstrul