• kaajsa82

    Gör jag fel som placerar min dotter på förskola nu till hösten, då hon ligger efter i utvecklingen?

    Hejsan!

    Jag har ett dilemma, för andra kanske det ses som ganska banalt, men jag går och oroar mig för detta hela tiden. Jag har varit hemmamamma nu med min 3-åring och 1.5 åring sen de föddes. Min dotter på tre har alltid varit snabb inom sin fysiska utveckling, såsom att springa, spela fotboll, bygga pussel, äta med bestick etc.
    Hon har också legat långt över kurvan på både längd och vikt, men ändå följt sin egen kurva så att säga. Nu har längden stannat av lite i alla fall och hon är nu strax över 100 cm

    Jag märkte däremot ganska tidigt att hon har problem med talet, hon vänder liksom på orden. Hon pratar knappt alls och blir mest arg och irriterad när hon inte blir förstådd. Vissa små saker förstår vi, men det mesta inte alls. Hon förstår däremot oss och har gjort sen tidig ålder. Tänkte först om det är vi som föräldrar som gjort fel, då vi aldrig kunnat sitta ned och läsa en bok med henne. Vi har provat hur många gånger som helst, men hon går och rycker boken ur händerna på oss.
    Fast vår andra dotter på 1.5 år är riktigt duktig och säger flera ord väldigt tydligt och duktig på att få fram vad hon vill och hon förstår oss. Min dotter på 3 år vägrar också gå på vare sig pottan eller toaletten. Vi har lyckats några få gånger, men nu totalvägrar hon.

    Jag är så orolig att de andra barnen ska reta henne. både för talet och för att hon fortfarande har blöja. Hon står i kö till talpedagog, men tar upp till 90 dagar och vi har hittills inte hört ett ord från dom. Varför hon ska börja på dagis beror på att hon är väldigt understimulerad här hemma. Hon är den typen av barn som kan springa hela dagen utan att ens bli trött. Hon har otroligt mycket energi och vilja.

    Finns det någon som varit i en liknande situation eller har några tips om hur jag ska förbereda henne eller är jag dum som sätter henne på dagis då hon inte verkar redo för det? Eller är jag bara en hönsmamma och det kommer ordna sig allt eftersom? Grupperna på dagis är 1-2, 3-4 och 5-6.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Gör jag fel som placerar min dotter på förskola nu till hösten, då hon ligger efter i utvecklingen?
  • cosinus

    Inga problem skulle jag säga. Barn kan möjligen fråga men de brukar inte vara dömmande. Det står vi vuxna för.

    Min yngsta dotter var av med blöjan som knapp 2-åring. Så leker hon med en tjej som är nästan 1 år yngre och den tjejen hade kvar blöjan till 3.5 (då var alltså min dottern en bit över 4). Min dotter var rätt ofta förundrad över blöjan, inte på ett negativt sätt hon var nog mer nyfiken då då hon inte själv ens minns att hon haft blöja.

    Barn brukar också vara snabbare än vuxna på att förstå varandra. Inte ovanligt att språkligt tidiga barn kan gå in och översätta åt det senare om vuxna inte förstår. Min syster var en sån "tolk" som barn åt en kompis. Vuxna förstod ingenting men syrran översatte klockrent och då var de väl kring 3 år.

    Din dotter är duktig på annat, jag tror absolut inte det är något problem i fsk.

  • Maddi

    Min son på 2 år och 3 månader pratar inte heller mer än att säga mamma och babba ibland. Mest pratar han på sitt språk och börjar förskola till hösten. Han är också väldigt lång för sin ålder, ett huvud längre än andra. Men jag hoppas talet ska komma igång då, för hemma förstår vi honom och varför ska han prata då han inte har behov av att anstränga sig. Jag kan tänka mig att det är lite så i erat fall med, varför anstränga sig att prata rätt då dom inte behöver.

  • Hummeldummel

    Inga problem, snarare tvärtom! Fsk har ju också tillgång till specialpedagog/logoped. Det är inte ovanligt med språkstörningar. Slappna av och oroa dig inte! Använd bildstöd och tecken för att förstärka hennes språk. Är inte roligt att inte göra sig förstådd..

  • kaajsa82

    Ja, ni har nog rätt, små barn är ju faktiskt inte dömande mer undrande. Jag hoppas ju på att hennes tal ska komma igång mer då barn i hennes ålder pratar med henne under dagarna. Blöjan ska vi kämpa med i sommar, hade hoppats vi skulle ha kommit en bit på vägen, men så ser det tyvärr inte ut. Jag får känslan av att hon inte vill prata av någon konstig anledning. Det är ju också som ni beskriver, hon behöver ju inte prata, då vi oftast förstår vad hon menar i alla fall. Senaste månaderna har hon börjat "prata" teckenspråk med oss så nästan så jag tror hon tycker vi är dumma som inte förstår henne. (Hon mimar utan ljud och viftar och gör tecken med händerna.) Jag tror hon har sett det på barnkanalen någon gång.
    Jag vet däremot att hon hör och förstår vad vi säger, men struntar mer i det. Dom är bra roliga barn ;)

  • Mälaröbo

    Säger som flera andra, låt henne börja! Om talet är mer försenat än "normalt" får hon hjälp via förskolan. När det gäller blöja på dagtid så är sommaren perfekt! Vi körde ingen klassisk potträning utan körde bara utan blöja så fort vi kunde. Det kom när det kom o tillslut sa hon till för att slippa kissa i trosorna.

  • tulip79

    Tror det kommer gå fint! Min son är 3,5 år o hans bästis på dagis har fyllt 4 år o har fortfarande napp o blöja. Det är ingen som säger något om det. Kompisen pratar inte så bra, även om jag oftast förstår vad han säger. Men han o sonen är båda framåt motoriskt o leker bra ihop.

  • mammalovis

    Om du kommer fortsätta vara föräldraledig, så har ju 3-åringar ändå rätt till 15 timmars kostnadsfri tid under skolveckorna, så på så vis skulle det inte ens kosta er något att testa.

    Dessutom kan hon ju behöva få chansen att träffa andra barn och leka och inse att det krävs ett språk för att kunna leka bättre. Jag förutsätter att ni redan idag träffar barn i samma ålder via öppen förskola eller liknande, så hon har bra förebilder. Om det inte är något fel så kommer talet kanske igång bara av att hon vistas i en mer språkstimulerande miljö. Det handlar ju inte bara om att läsa böcker, utan sjunga, rimma, ramsa och samtala mycket med sitt barn. Dessutom är ju många förskolor duktiga på att förstärka med teckenkommunikation. På flera ställen får ju alla barn lära sig tecken, då det är bra för alla barn. Sedan när de har ett välutvecklat språk använder barnen det själva mindre och mindre.

    Om talet inte kommer igång har ju förskolan möjlighet att få handledning av specialpedagogen, så att både ni föräldrar och personal tillsammans kan göra det bästa för ert barn.

    Min dotter går på förskola för 3-5 åringar där ett barn har blöja, men det är inte mer med det. Det krävs ju att barnet kommer på varför det ska gå på toaletten och sedan verkligen vill det. Vi försökte ha pottschema ett tag, men la ner det när det inte hade någon effekt, senare kom det av sig självt att hon ville, när hon klarade av att hålla sig torr uppåt 5 timmar ett tag. I slutet vägrade hon kissa på förskolan, då ingen skulle få byta blöja där. Hon var 15-timmars då.

  • Alexi

    Båda mina barn har slutat med blöja vid 3,5 år och det har aldrig hänt att någon undrat eller kommenterat det. Det är helt enkelt inget konstigt.

  • DevilsDaughter

    Två av mina barn har varit väldigt sena med talet och jag har upplevt att förskolan har haft en positiv effekt på detta. Min son var som din dotter, tyckte det var jobbigt när han inte blev förstådd och pratade helst inte alls. Någon gång fick han kommentarer på dagis av ett annat barn som tyckte det var väldigt roligt att poäntera att han inte kunde prata så bra. han var då tre år och det gjorde väldigt . Men jag märkte tydligt på båda mina barn att när de vistades mer på dagis så funkade pratet bättre, som om det stimulerade talet mer när de var där. Så jag skulle absolut rekommendera dig att ha barnet på dagis!

  • jwrga

    Har ni kollat hörseln? Min son är strax över 3 år och sen i talet. Vänder på ord och byter ut konsonanter. Vi har absolut inte tänkt att han skulle höra dåligt, inte förskolan eller någon annan heller men vi tänkte att vi kollar för att säkerhetsskull. Var helt säker på att det inte var något fel på hans hörsel. Han hörde JÄTTEDÅLIGT! Han hade vatten bakom trumhinnan så han har fått rör inopererade. Det har bara gått någon dag men det märks att han är mer uppmärksam, lyssnar mer och han har redan börjat uttala vissa ord mer riktigt, härmar efter mer och fler ord i rad. Han är inte lika högljud heller. Kolla hörseln!

  • DevilsDaughter

    Hörseln kollas alltid på rutin vid sen talutveckling.. Vad kul att det blev sån effekt av att han hör bättre. Men förstår också lite hur ni måste känna. När vår dotter fick glasögon när hon var 4, så hade hon VÄLDIGT dålig syn och hade sett såhär alltid. När hon fått glasögonen så meddelade hon glatt att nu ser hon hur dagisfröknarna ser ut... Och vi hade inte ens misstänkt innan att hon hade dålig syn :(

  • jwrga

    Nej det kollas inte på rutin. Både bvc och logopeden har bara frågat i förbi farten om vi tycker han hör illa. Och det har vi ju inte, så då har de bara släppt det. Det var vi själva som bad om att få det kollat till slut.

  • jwrga

    Så även om jag har dåligt samvete själv för att vi inte pushat för det tidigare så tycker jag det är riktigt dåligt att varken bvc eller logoped sagt att vi verkligen borde göra det eftersom det kan vara svårt att märka att barn hör (eller ser) dåligt. 

Svar på tråden Gör jag fel som placerar min dotter på förskola nu till hösten, då hon ligger efter i utvecklingen?