• Orolig rädd fundersam

    Skum hyresvärd som sysslar med konstiga saker

    Hej,
    Jag har problem med min hyresvärd. Har för ca 1 månad sedan fått reda på att studenterna som bor i källarlägenheten står som boende på mitt lägenhetsnummer. Då jag har en bra relation med mina grannar så frågade jag om deras boende situation. Fick informationen att dom betalar in hyra till hyresvärdens privatkonto och att han vägrar registrera deras lägenhet och blir arg när han har blivit ifrågasatt angående insättningen på privatkonto. Jag ringde till kommunen för att få uppgifter om registrerade lägenheter i mitt flerfamiljshus och det visade sig att det inte ens finns ett bygglov för källarlägenheten. Fick i samma veva som detta reda på att grannen ovanför mig fick sin lägenhet registrerad efter att ha bott där i 5 år.
    Jag misstänker att hyresvärden har tagit dessa pengar utan att skatta. Undrar då vad jag kan göra för att för att sätta dit honom?

    Utöver detta så utnyttjar hyresvärden hyreshusets utrymmen så som förråd, garage och parkering. I garaget så har han sina byggmaterial och maskiner som han använder i sitt företag. På grusplanen utanför garaget ligger skräp och byggställningar. Dag in och dag ut så springer hans anställda omkring här utanför och för en massa liv. Grannarna runt omkring blir även störda utav detta och i förra veckan så hörde jag hyresvärden hota min 80år gamla granne.
    Jag har kollat upp hans företag och det står att det bara finns 1 anställd, men här springer det 5st icke svensktalande polacker varje dag som även tar sig friheten att ibland gå in i källarlägenheten utan tillstånd.

    Hyresvärden ignorerar samtal och sms och visar inga tecken på att han bryr sig om sina hyresgästers boende. Tvättmaskinen tvättar inte rent och det är mögel i huset.
    Vad ska jag göra? Letar just nu efter ett eget hus att köpa tillsammans med min man, men sådant tar tid när man har barn. 

  • Svar på tråden Skum hyresvärd som sysslar med konstiga saker
  • Nenne666

    Det är väl en typisk sådan hyresvärd som utnyttjar situationen så långt det går, för att det går. Det råder bostadsbrist i dom flesta kommuner. Jag förstår att det är upprörande men kan ändå inte sluta att fundera på hur det skulle gå för övriga hyresgäster ifall dom skulle bli avhysta pga av detta? Har dessa och du en chans till en annan bostad om er hyresvärd blir granskad? Jag försvarar inte hyresvärden, absolut inte...utan jag tänker på övriga hyresgäster.

  • Orolig rädd fundersam

    Stunderna har sagt upp sina kontrakt och flyttar den sista juni. Och då kommer hyresvärdens anställda att flytta in i källarlägenheten. Jag och min man har ett hus på landet där vi kan bo tillfälligt om något skulle hända. Och hon som bor högst är den ända som i så fall skulle ha problem att hitta ett boende.

    Kanske ska man ringa till skatteverket och höra sig för?

  • Nenne666
    Orolig rädd fundersam skrev 2015-05-27 19:03:36 följande:

    Stunderna har sagt upp sina kontrakt och flyttar den sista juni. Och då kommer hyresvärdens anställda att flytta in i källarlägenheten. Jag och min man har ett hus på landet där vi kan bo tillfälligt om något skulle hända. Och hon som bor högst är den ända som i så fall skulle ha problem att hitta ett boende.

    Kanske ska man ringa till skatteverket och höra sig för?


    Jag hoppas att du får ett bra svar på dina frågor. Jag personligen hade låtit det hela vara, om det finns någon som eventuellt kan få trassel och problem med en bostad.
  • AnnaZL

    Jag tycker att du ska ringa skatteverket, det är inte ok att snylta så som din värd gör.

Svar på tråden Skum hyresvärd som sysslar med konstiga saker