• far o dotter

    Tidig mens

    Hej allihop,

    Ensamstående far med en 10 årig dotter. Jag har tagit hand om min dotter helt själv sen hon var 2 år och har tyvärr inte skaffat mig fakta om hur flickors kropp fungerar vid den åldern.
    Nu är min dotter 10 år och fyra månader och igår fick hon sin första mens, jag har panik, hon har större panik. Jag har suttit vid datorn sen igår kväll och samlat på mig rätt info för att kunna prata med min dotter om det.
    Läste också om hormonsprutan för att bromsa puberteten, min flicka är alldeles för tidig för mens tycker hon och jag. 
    Nu till min fråga, är hormonsprutan ett alternativ när hon redan har fått sin första mens? finns det någon där ute som vet mer om hormonsprutan.
    Hon har inte blödt sen igår.
    Tack i förhand.
  • Svar på tråden Tidig mens
  • glutten

    Jag tror inte det är så himla ovanligt att få mens när man är tio. Det är tidigt, men inte onormalt väl? Jättebra att du läser på. Försök att inte få panik, det viktigaste är att du förklarar hur saker och ting funkar för din dotter - och får henne att förstå att allt det här är helt naturligt och inget du skräms av eller tycker är jobbigt/äckligt!!! Jätteviktigt.

  • Koala

    Du kanske kan ringa och prata med skolsköterskan på dotterns skola om du har funderingar och vill ha stöd?

  • KCL

    Det är inte helt ovanligt att få mens vid 10 års ålder. Läser du om puberteten hos flickor så brukar det stå att de hamnar i puberteten kring 10-14 års åldern. Alltså är det fullt normalt. 

  • Sorkis

    Lugn! Även fast det är tidigt är det inte alls ovanligt för flickor att få mens när de är 10 år. Enligt mig är det bättre att strunta i att mixtra med hormoner om det inte är absolut onödigt. Vad hon behöver är info och stöd eftersom barn som hamnar i puberteten tidigast i sina skolklasser ofta känner sig udda. Tror också det är viktigt att du säger till henne hur naturligt mens faktiskt är, och istället för att hetsa upp er över hennes låga ålder istället berätta för henne att det inte är helt ovanligt. Tror att det känns bättre för henne då också Glad

  • Upptagenmeninte

    Herregud... man bestämmer väl inte själv om man är för ung för mens, det sköter kroppen själv! Får man mens så får man mens, deal with it. Hormonsprutor? Det låter spontant som något sjukt onormalt och onaturligt!

    MENS ÄR NATURLIGT! Gör det inte till något läskigt eller jobbigt eller försök skjuta upp skiten med hormonsprutor och grejer.

  • mammalovis

    Att du slår skolsköterskan en signal är väl en god idé. Hon har säkert någon broschyr ni kan läsa tillsammans och kan ge er lite tips på vilka bindor som passar bäst för unga tjejer.

    Vill man ha billiga bindor har ju Apoteket 100-pack, annars finns ju diverse olika märken i vanliga mataffären. Jag har föredragit dem med vingar då det är lätt att bindan glider lite snett och man får en blodig troskant att tvätta. Många bindor har en extra plastförpackning, där man kan rulla in den använda bindan när man byter.

    Att få sin första mens är nog alltid speciellt. Jag vet att jag fick min som 14-åring mitt under skörden för pappa låg under skördetröskan och fixade och jag pratade med min kompis Sofia när jag upptäckte det. Jag minns även var jag satt.

    Se bara till att ha bindor hemma där dottern kan ta själv, så kommer det nog lösa sig.

    Jag har fått uppfattningen att tjejer som är lite rundare i figuren får mensen lite tidigare, men kan ha fullständigt fel.

  • Pimpinellan

    Jag var exakt lika gammal och nummer tre i klassen så så himla ovanligt är det inte. Inte onormalt heller. Ska tillägga att jag var väldigt smal och rätt kort så längd och vikt har inget alls med saken att göra. Är kroppen redo så är den.

  • Fruktolina

    Lugn, bara lugn. Själv fick jag min när jag var runt 9 år. Så det är inget onormalt men för tidigt? Ja, det är det men bäst att låta det vara utan att mixtra med hormoner, för det var kroppens egna hormoner som har satt igång menstruationen. Hon kan få hormonspruta nu och växta till en viss längd men vem vet vilka biverkningar hon kan få om några år? Men det är bara bra att du läser på och eftersom dottern fick större panik så lugna ner henne med att det är helt normalt och att det är ingen fara med henne. Som vissa skrev, kanske du kan slå en signal till skolsköterskan och fråga om råd hur du ska kunna prata med din dotter om det. Bäst att köpa bindor med vingar och då är icas variant bra och även billig. Extra plus får den eftersom den är utav bomull och vänlig mot huden.

  • Fruktolina

    Glömde tillägga, att vissa tjejer får mensen en gång i tidig ålder och sen kommer den inte igen förrän om något/några år som håller kvar då. Det är från kropp till kropp. Men hur som helst, prata med skolsköterskan och din dotter om kroppen. Lycka till!

  • cosinus

    Min dotter är 11 och har ännu inte fått mens. Men jag ska aldeles snart börja förbereda lite.

    När jag fick mens så hade mamma inte koll på utbudet av bindor för att hon inte använt det på 15 år eller så (bara kört tamponger). De hon hade hemma var 70-tals-stil på och helvete så osköna de var. Tog ett tag innan jag hittade några jag gillade.

    Nu är jag själv likadan, använder aldrig någonsin bindor så det finns inte ens hemma så det måste jag fixa. Min plan är att köpa en antal sorter som jag tror kan funka. Tunna, inte allt för långa när de ff är rätt små och med vingar och så ser jag ju vilka hon föredrar.

    En annan sak jag måste fixa är lite olika modeller på trosor. För på mig funkar inte alls typ hipsters/boxer med bindor. De sitter för löst och då åker bindan runt och det är förbannat oskönt. För mig funkar det bäst med något som sitter riktigt, riktigt ordentligt med ganska bred resår upptill. Typ såna här: nlyscandinavia.scene7.com/is/image/nlyscandinavia/171999-0083_5&cropN=0.02,0,0.955,1

    Har tyvärr ingen aning om var man hittar den modellen åt barn. Själv köpte jag typ 7-pack billiga på ica-maxi för några år sen men har sällan sett den här modellen för barn tyvärr.

  • Lejonhierta

    Jag tycker inte du ska sikta in dig på att köpa hem billiga bindor, utan tunna bindor med vingar och av olika märken så din dotter själv får prova sig fram till vilken hon tycker om. Någon nämnde apotekets och jag tycker de är grymt osköna så det är väldigt individuellt. en del gillar korta och andra långa bindor.

    De flesta finns idag singelförpackade så de lätt kan tas med i väskan och plastskyddet används sedan att rulla in den använda bindan i innan den slängs.

    En del får väldigt ont vid mens och smärtstillande av typen Ipren fungerar ofta bättre än exvis Alvedon. Det kan också vara skönt med en värmedyna mot magen om man har väldigt ont. Man kan göra en egen genom att blöta en handduk och vrida ur. Vika till en lagom dyna och lägga i en plastpåse och förslut, ( använd gärna sådan soppåse på rulle, tycker de funkar bättre än exvis vanliga påsar) micra handduken i påsen på full effekt två minter, svep sedan en torr handduk runt den micrade och vips har man en värmedyna att lägga mot magen.

    Skulle det i framtiden visa sig att hon blöder väldigt rikligt så finns det receptfria tabletter som kan hämma lite av flödet. (Verksamt ämne Tranexamsyra). Kan fås på recept betydligt billigare och går då under namn som Cyklokapron och Cyklo F beroende på tillverkare. Men är inget man ska äta om man har sparsam eller normal mens. Nämner det mest för att du ska få ett hum om att det finns OM dottern sedan visar sig drabbas av att behöva byta skydd ofta och blöder igenom bindan etc.

    Lycka till.

  • far o dotter

    Tack allihop för ert svar, 
    Vi har pratat med sjuksköterskan och har förstått att det är inte så ovanligt att flickor får mens i den åldern.
    Både hon och jag är mycket lugnare nu och tanken om hormonspruta finns inte längre.
    Tack igen allihop

Svar på tråden Tidig mens