• Anonym (TS)

    Vaknade under op..

    Hej! Lång historia kort.. Opererades idag och när jag vaknar kändes det som att jag drömt att hag vaknat under op och såg bara massa folk och kunde inte röra mig eller prata och där tog drömmen slut och jag vaknade på uppvaket.. Jag ringer morsan och berättar om drömmen ich vi skämtar om att det bara är sånt som händer på film osv.. När vi lagt på kommer personal fram till mig och ser sorgset ut nästan och säger: jag ber 100 gånger om ursäkt men det var ingen dröm.. Det var alltså så på riktigt..

    Jag är i chock och bara gråter och gråter och känner mig helt tom.. Jag kommer träffa narkosläkaren i morgon men jag får bara minnet spelar upp sig om och om och om igen. Min värsta mardröm blev sann..

    Men nu undrar jag hur går jag tillväga rent "lagligt" eller vad man ska säga? Jag tänker stt dom får fixa samtalskontakt för detta är inget jag bara kommer kunna släppa men ska jag göra någon slags anmälan eller stämma dom? Eller vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Vaknade under op..
  • Anonym (Lex Maria anmälan)

    Sjukhuset gör en lex maria, detta för att det är ett allvarligt misstag som skett och för att utreda varför det skett samt titta på åtgärder för att det inte ska kunna hända igen.

  • Anonym (TS)

    Okej, så jag behöver inte göra något?

  • Ego Lovers
    Anonym (Lex Maria anmälan) skrev 2015-05-27 19:38:15 följande:

    Sjukhuset gör en lex maria, detta för att det är ett allvarligt misstag som skett och för att utreda varför det skett samt titta på åtgärder för att det inte ska kunna hända igen.


    Det är inte säkert sjukhuset gör det. TS aka anmäla händelsen till IVO
  • Anonym (Försäkringen.)

    Narkosläkaren ska och kommer förmodligen att gå igenom detta med dig imorgon. Dom har även en försäkring som du ska kunna få ett skadestånd ifrån. Dom har pappren så be om det. Det täcker kostnader för ev samtalsstöd eller vad du nu lägger det på. Ingen aning om summan. Men det ska du ha.

  • Anonym (e)

    Kände du smärta? Du var inte upprörd när du trodde det var en dröm?

  • Anonym (TS)
    Anonym (e) skrev 2015-05-27 20:14:10 följande:

    Kände du smärta? Du var inte upprörd när du trodde det var en dröm?


    Jag kände ingen smärta, utan jag kunde inte röra mig eller prata och själva bara grejen skrämmer skiten ur mig.. Jag såg hur de stod med instrumenten och jag tänkte säga något men jag kunde knte..

    Men nä, hade det vart en dröm så är det liksom något som inre hänt, därför hade jag hellre velat ha det som en dröm.. Innan har jag drömt om rosa elefanter liksom.. Men en dröm är dröm. Men när jag fick reda på att det faktiskt var verklighet har allt bara vänts upp och ner.. Jag mår skit och är livrädd.. Jag bara gråter och gråter och bara känner mig rädd. Och minnet går om och om igen.. Jag är ju säkert i chock och hoppas att det kommer lägga sig igen, men just nu önskar jag faktiskt att det hade vart bättre om dom inte sa att det hänt utan stt det faktiskt bara var en dröm...

    Fick du svar på din fråga?
  • Ego Lovers
    Anonym (TS) skrev 2015-05-27 20:25:58 följande:
    Jag kände ingen smärta, utan jag kunde inte röra mig eller prata och själva bara grejen skrämmer skiten ur mig.. Jag såg hur de stod med instrumenten och jag tänkte säga något men jag kunde knte..

    Men nä, hade det vart en dröm så är det liksom något som inre hänt, därför hade jag hellre velat ha det som en dröm.. Innan har jag drömt om rosa elefanter liksom.. Men en dröm är dröm. Men när jag fick reda på att det faktiskt var verklighet har allt bara vänts upp och ner.. Jag mår skit och är livrädd.. Jag bara gråter och gråter och bara känner mig rädd. Och minnet går om och om igen.. Jag är ju säkert i chock och hoppas att det kommer lägga sig igen, men just nu önskar jag faktiskt att det hade vart bättre om dom inte sa att det hänt utan stt det faktiskt bara var en dröm...

    Fick du svar på din fråga?
    Skadestånd och för sveda och värk anmäler du till patientskadenämnden. Lex Maria anmälan ska sjukhuset göra men lita inte på att sjukhuset gör detta utan gör en anmälan till IVO själv. Och begär ur dina journaler från operation, narkos, och kirurgavdelningen
  • Sweet Sofia
    Ego Lovers skrev 2015-05-27 19:52:49 följande:

    Det är inte säkert sjukhuset gör det. TS aka anmäla händelsen till IVO


    Sjukhuset ska ALLTID göra en anmälan när sådant sker! Ts ska naturligvis själv också anmäla!
  • Haskel

    Försök se det lite rationellt.
    Du vaknade först, och var helt övertygad om att det var en dröm. Sen fick du veta att du faktiskt vaknat lite. Då först blev du ledsen/skrämd.

    Vad är den upplevda skillnaden? Upplevelsen är ju fortfarande densamma.

    Det händer då och då att människor vaknar ur narkosen. Men man är ju fortfarande bedövad. Huruvida man är verkligen vaknar kan också diskuteras. Man hamnar i något mellanläge, då det även är svårt att skilja dröm från verklighet.

    Anmälan kommer med största sannolikhet skötas av sjukhuset.

  • Anonym (....)

    Har du någon hos dig nu som kan ge dig stöd? Tror det kan vara bra.

Svar på tråden Vaknade under op..