• Anonym (Trött)

    Min 7månaders vill inte sova på dagen. Bara i rullande vagn. jag dör. Hjälp!

    Har en 7 månaders som bara sover i vagnen på dagen. Om den rullar..
    Har provat 100 ggr att försiktigt stanna vagnen. Han vaknar efter max 10 min..
    Har provat att lägga honom i sängen på dagen. Oftast är han väldigt svårsövd men det går och han sover i 20 min om han ligger där ensam. Ligger jag bredvid och håller om kan det bli 30 min..
    Han behöver sova nån timme på förmiddagen, gärna 2 lurar till under resten av dagen..
    Igår var jag ute och gick i totalt drygt 3 timmar för att han skulle få den sömn han behöver..
    Jag orkar inte detta mer...
    När kan barn sova själva!?
    Och när slutar de sova så mycket på dagarna??
    Nån som har råd/tips??

  • Svar på tråden Min 7månaders vill inte sova på dagen. Bara i rullande vagn. jag dör. Hjälp!
  • Natulcien

    Det där är nog ganska vanligt.
    Vår son sov inte middag i ensam i en säng förrän han var 8-9 månader. Innan dess sov han också bara i rullande vagn eller ammandes i min famn. Så antingen var det ut med vagnen eller parkera sig i en fåtölj med sonen i famnen. Det är nog bara att gilla läget. Det blir bättre. Och om din son även sover i sängen med dig bredvid så behöver du ju inte ut med vagn varje gång.

  • minerva123

    Båda mina barn är (var) så. Äldsta accepterade inte vagnen så där var det gå omkring med bärsele som gällde. Yngsta går däremot med på barnvagn, så där funderar vi på att köpa en grej som gungar vagnen automatiskt (Lolaloo heter märket). Jag var hemma med båda barnen igår och lilla fick överhuvudtaget inte den sömn han behövde stackarn, så jag hoppas verkligen att den manicken kan funka.

  • minerva123

    Och angående sömnbehovet, äldsta började sova 2 gånger om dagen (2-3 timmar fördelat på två tillfällen) vid 7 månader och 1 gång om dagen (1-1,5 timme) vid ca 14 månader. Yngsta är bara 3 månader än så länge så han sover massor.

  • Fia 28

    Jag har ingen egen erfarenhet, men syrran har iaf sagt att hon måste stanna inom 5 minuter efter bebisen somnat i vagnen. Går hon för länge efter han somnat så vaknar han nästan direkt vagnen stannat igen. Så det kanske är något som går att testa.

  • Anonym (sussa)

    Välj forumämne

    Förlåt alla länkar men lite tips ;)

    LULLABUB

    Tråd: Lullabub

    I love!!! Vi har haft våra ett par månader och de funkar fantastiskt bra! Det är mer "gung" än i Vyssanlull så de rör sig fint av sig själva på natten när bebis vänder sig i sängen och hjälper barnet att somna om.

    Det kan säkert vara så att det kan bli lite krångel när man skall vänja sig av med dem men det viktigaste är att man etablerat goda sovrutiner. Vår minsting (han är 4 månader nu) sover ni hela natten och har i princip gjort det sedan vi fick tassarna. När vi hör att han börjar vända och vrida på sig och är på väg att vakna trycker vi på fjärrisen sätter på gunget och somnar om - funkar varje gång

    Han har haft svårt att sova och somna inne på dan utan har helst velat åka bil eller vagn men nu kan vi lägga honom i sängen och det funkar perfekt.

    Kostar 1500:- på babyland och det har varit värt varenda öre för oss. Värt att säga att de gungar ganska lätt så det kanske inte funkar på barn som är bara somnar av att vagnen dras över tröskeln...

  • Anonym (Trött)

    tack för alla tips.

    sussa - de grejerna är säkert toppen men jag tror min son är för gammal för att introduceras för sådant. men tack ändå. 
    blir det en till unge ska jag köpa!

  • Anonym (sussa)

    Jag tänkte att du först drae vagnen och när h*n somnat kopplar du på vaggapparaten så du slipper stå hela tiden och då kan du även ha den sen till ev framtida barn

  • Anonym (Trött)
    Anonym (sussa) skrev 2015-05-29 07:44:23 följande:

    Jag tänkte att du först drae vagnen och när h*n somnat kopplar du på vaggapparaten så du slipper stå hela tiden och då kan du även ha den sen till ev framtida barn


    aaha ja det kan ju funka!
  • hammarhajen

    Men att promenera under i alla fall den långa sovstunden kan väl inte vara så farligt? En timme om dagen ger väl ens knappt de steg man borde ta för att kroppen ska må bra, så det "borde" man orka utan problem och orkar man inte är det nog utmärkt träning att göra det ändå... så vad gäller förmiddagsluren har jag lite svårt att tycka synd om dig även om jag förstår att det kan bli knepigt vissa dagar. 

    Promenerar du den långa sovningen kanske barnet klarar sig fint med flera kortare lurar under eftermiddagen sedan, barn är ju olika och alla sover inte långa sammahnhängande pass utan flera korta. 

  • minerva123
    hammarhajen skrev 2015-05-30 07:32:33 följande:

    Men att promenera under i alla fall den långa sovstunden kan väl inte vara så farligt? En timme om dagen ger väl ens knappt de steg man borde ta för att kroppen ska må bra, så det "borde" man orka utan problem och orkar man inte är det nog utmärkt träning att göra det ändå... så vad gäller förmiddagsluren har jag lite svårt att tycka synd om dig även om jag förstår att det kan bli knepigt vissa dagar. 

    Promenerar du den långa sovningen kanske barnet klarar sig fint med flera kortare lurar under eftermiddagen sedan, barn är ju olika och alla sover inte långa sammahnhängande pass utan flera korta. 


    Problemet som jag upplevde det (jag har som sagt erfarenhet av 2 barn som inte sover hemma) är oftast inte gångsträckan i sig, utan att man under dagen aldrig, aldrig får ens den minsta chans till vila. Har barnet en dålig natt (vilket de flesta bebisar har) kan man aldrig trösta sig med tanken att man åtminstone kan ta igen sig en stund på dagen. En 7-månaders behöver fortfarande lyftas och bäras en hel del under dagen och man är som mamma i ett konstant standby-läge mentalt och att inte få den minsta lilla paus någongång under dagen är väldigt tungt. Man är aktiv med barnet när det är vaket och man måste dessutom vara konstant aktiv när barnet sover. Min äldsta sov bara i sele och där fick jag till slut en kronisk inflammation i fötterna av allt gående och stående. Yngsta sover också i vagn vilket gör den fysiska belastningen mindre, men icke desto mindre kräver hans sömn en konstant aktiv insats från min sida. Har man inte gått igenom det själv så kan jag förstå att man bara ser det som en simpel promenad och hur jobbigt kan det vara liksom? Men det är mer än en promenad, speciellt när det pågår dag efter dag i över ett halvt år.
  • Anonym (Trött)
    hammarhajen skrev 2015-05-30 07:32:33 följande:

    Men att promenera under i alla fall den långa sovstunden kan väl inte vara så farligt? En timme om dagen ger väl ens knappt de steg man borde ta för att kroppen ska må bra, så det "borde" man orka utan problem och orkar man inte är det nog utmärkt träning att göra det ändå... så vad gäller förmiddagsluren har jag lite svårt att tycka synd om dig även om jag förstår att det kan bli knepigt vissa dagar. 

    Promenerar du den långa sovningen kanske barnet klarar sig fint med flera kortare lurar under eftermiddagen sedan, barn är ju olika och alla sover inte långa sammahnhängande pass utan flera korta. 


    Ja du.. se vad minerva123 skrev. du har uppenbarligen inte upplevt detta själv.
    sen kan jag tillägga att min unge inte slocknar så fort jag lägger honom i vagnen. det kan ta upp till 20 min även fast han är trött. sen ska jag gå i en timme minst så han blir utsövd. det blir minst 1,5 h per dag.
    och det går ju an med en timmes promenad när vädret tillåter.. men jag har varit ute i snöstormar, spöregn och isgata många ggr. mindre kul när man måste.

    är förövrigt inte ute efter några sympatier. du behöver inte tycka synd om mig.
    vill mest ha råd.
  • hammarhajen
    Anonym (Trött) skrev 2015-05-30 14:10:54 följande:
    Ja du.. se vad minerva123 skrev. du har uppenbarligen inte upplevt detta själv.
    sen kan jag tillägga att min unge inte slocknar så fort jag lägger honom i vagnen. det kan ta upp till 20 min även fast han är trött. sen ska jag gå i en timme minst så han blir utsövd. det blir minst 1,5 h per dag.
    och det går ju an med en timmes promenad när vädret tillåter.. men jag har varit ute i snöstormar, spöregn och isgata många ggr. mindre kul när man måste.

    är förövrigt inte ute efter några sympatier. du behöver inte tycka synd om mig.
    vill mest ha råd.
    Du har ingen aning om vad jag upplevt och inte upplevt. 

    Men å andra sidan gillar jag promenader, så för mig har en promenad i 1,5 timme aldrig varit något större bekymmer, oavsett väder (förutom då kanske full storm). Tvärt om har jag nästan ALLTID promenerat eller joggat runt timmen varje dag, som träning eller till/från arbete eller med barn i vagn. För jo du, jag vet mycket väl hur det kan vara med barn som bara sover i rullande vagn. 

    Du bad om råd och mitt råd är att försöka omvärdera promenaderna, som man egentligen "måste" ta, eller annan motsvarande träning, om man ska ta ansvar för sin hälsa. Klart att man kanske hellre lämnar barnet till pappan och tränar på gymmet istället, men någon slags motion behöver man ju. Det är du som skriver "om vädret tillåter", men jag säger istället: köp gummistövlar och bra regnkläder! Klart jag förstår att det är trist att inte ha valet att stanna inne och själv kunna styra över sovstunderna (jag är inte dum eller empatilös), men samtidigt kommer man LÅNGT med en klok inställning!
Svar på tråden Min 7månaders vill inte sova på dagen. Bara i rullande vagn. jag dör. Hjälp!