• Anonym (oroli­g arbets­tagare­)
    Äldre 27 May 22:32
    1187 visningar
    4 svar
    4
    1187

    Är detta giltiga skäl att säga upp sig?

    Funderar på att säga upp mig!

    Min chef följer inte kollektivavtalet.

    Jag har obtilläggen från 2014, de skulle varit uppdaterade jan 2015

    Har en lön på mitt anställningspapper men får 10 kr mindre i timmen. han lovar varje månad att fixa till detta.

    Lämnade in om semestern i mars. Inget hört ännu, två månader innan sem skall man ha fått besked har jag hört.

    Jag har en månads uppsägning men enligt Lagen om anställningsskydd står:

    från paragraf 4

    En arbetstagare får med omedelbar verkan frånträda sin anställning, om arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren.

    Är detta med lönen att åsidosätta sina åligganden väsentligt?
  • Svar på tråden Är detta giltiga skäl att säga upp sig?
  • Äldre 27 May 22:54
    #1

    Det är möjligt, men prata med facket och använd dem. Det är just för sånt här som de ska användas. Om uppsägningen inte anses korrekt så kan du bli skadeståndsskyldig.

  • Anonym (oroli­g arbets­tagare­) Trådstartaren
    Äldre 27 May 23:04
    #2

    Är inte med i facket tyvärr. Men tidigare anställda har blandat in facket och inte fått någon hjälp

  • Äldre 28 May 03:02
    #3
    En månad går ju fort; varfor kan du inte säga upp dig och jobba den månaden?
  • Äldre 28 May 09:09
    #4

    Om arbetsgivaren inte betalar ut den lön som du har rätt till enligt anställningsavtalet så kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Det kostar 300 kr.
    Se till att du har papper på vilken lön du ska ha och hur mycket du arbetat och hur mycket som betalats ut. Anställningsavtal och lönespecifikationer bör ha den information som behövs.

Svar på tråden Är detta giltiga skäl att säga upp sig?